Tavalyelőtt egy huszárvágással a második legnagyobb árbevételű kereskedelmi lánccá nőtte ki magát a SPAR Magyarország Kft., a múlt évben pedig tovább növelte árbevételét. A vállalat a járvány ellenére, vagy éppen annak hatására 791,8 milliárd forintos forgalmat realizált, ami 7,2 százalékos gyarapodást jelent 2020-hoz (a meglehetősen jól sikerült pénzügyi esztendőhöz) képest. A bővülés organikusnak nevezhető, vagyis nem a boltok számának a növekedése által vezérelt, bár a csoport tavaly hat egységgel – és 11 milliárd forintos befektetéssel – bővítette a jelenleg 614 boltból álló üzlethálózatát.
Az elmúlt 25 évben jelentősen kiépült a hazai napi fogyasztási cikkeket árusító hálózatok országos lefedettsége. Több millió négyzetméter kiskereskedelmi felület áll a cégek rendelkezésére, ám a finomhangolásra továbbra is szükség van, így egyaránt épülnek a honi piacon Aldik, Lidlk és SPAR-ok is.
A láncoknak azonban most nem ez a fő befektetési területük, sokkal inkább az áruházak felújítására kell költeniük. Egyrészt az első modern üzletek mára kissé kopottá váltak, másrészt a belső tartalmat is a mostani elvárásokhoz kell passzítani. Az első és a legfontosabb a kasszarendszerek kialakítása. A két kemény diszkontot (Aldi, Lidl) leszámítva mindenki az önkiszolgáló pénztárak felé nyit. Az említett cégek a humánerő-fejlesztésben látják a kasszán való áthaladás felpörgetését, de természetesen fejlesztettek már úgynevezett gyorskasszákat is, amelyeket a belvárosi üzletekben lehet látni, és arra szolgálnak, hogy a kis kosaras vásárlásokat ott bonyolítsák le.
A SPAR az elmúlt öt évben 23 ezer négyzetméterrel növelte kereskedelmi felületét, ezzel 439,1 ezer négyzetméter áll rendelkezésére. Ebből és az árbevételéből számolható az egy négyzetméterre jutó forgalom.
Ez most a cégnél 1,8 millió forint. Korábban az Auchan ért el (a kemény diszkontokon kívül) kétmillió körüli négyzetméter-arányos árbevételt, de mára a francia hipermarketlánc is visszaesett, így most a SPAR büszkélkedhet az egyik legjobb mutatóval. Nála már csak a Lidl értékesít többet egy négyzetméterre vetítve.
A csoport a hazai húsiparban is jelentős szereplőnek számít azzal, hogy korábban létrehozta bicskei és perbáli húsüzemét. A két egység együtt több mint 50 milliárd forintos forgalmat mutatott fel. Az előállított termékek legnagyobb része a SPAR áruházaiba került. Az árucikkek közül 27-nél korlátozások nélkül használhatják a Magyar Termék védjegyet is. Ez meglehetősen fontos a társaság számára, ugyanis a cégvezetés elkötelezett a hazai termelői bázis mellett, és a kommunikációjuk szerint ez nem csupán valami küldetéstudat, hanem jól felfogott gazdasági érdek is, tekintettel arra, hogy a vállalat állítása szerint számára gazdaságosabb az itthon megtermelt árualapból rendelni, mint az importtermékekből. A SPAR közlése alapján a saját márkás produktumok kínálata 2021-ben közel háromszáz élelmiszertermékkel bővült, s kiemelt figyelmet kaptak a helyi termelőktől származó árucikkek is.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.