A távközlési vállalatoknak törvényi kötelezettségük a mobiltelefon-készülékek visszavétele, de ezenfelül még számos programmal ösztönzik az ügyfeleket a körforgásos gazdaság kialakítására és a benne való részvételre. A telekommunikációs cégek bármelyik üzletükben átveszik a régi mobilokat és a hozzájuk tartozó akkumulátorokat, kábeleket, és gondoskodnak a megfelelő tárolásukról, illetve a biztonságos újrahasznosításukról, kezelésükről.
„A visszagyűjtött eszközök sorsa a műszaki állapotuktól függ; ha lehetséges, a szerződéses partnerünk által megjavított készülékeket újrahasznosítás céljából, használt készülékként továbbértékesítjük külföldi piacra, ebből bevételünk is származik. Ezek a fejletlenebb országokban sok esetben még évekig használhatók, ezzel is tovább tudjuk növelni a készülékek hasznos élettartamát. A hulladékká vált, kiszerelt alkatrészek más partnerszervezetekhez kerülnek, ezek tevékenységi köre a nem veszélyes és a veszélyesnek minősített elektronikai hulladékok begyűjtése, előkezelése és hasznosítása” – közölte a VG kérdésére a Yettel. A vállalat tapasztalatai szerint eltérő a leadási hajlandóság a készülékekre, de
tavaly egy hónapig tartó visszagyűjtő kampányt indított a cég, amelynek során több mint 11 ezer készüléket vittek vissza az ügyfelek.
A mobiltelefonok értékes nyersanyagokat, többek közt tantált, aranyat, palládiumot, ezüstöt, kobaltot, rezet és vasat tartalmaznak. A nyersanyagok az új készülékek gyártásához is nélkülözhetetlenek, azonban csak drágán és környezetszennyező módon lehet őket kitermelni.
A Vodafone cégcsoport a teljes globális hálózati hulladék 99 százalékát továbbértékesíti vagy újrahasznosítja, és ösztönzi az ügyfeleket, hogy adományozzák jótékonysági célokra, cseréljék be vagy hasznosítsák újra régi készülékeiket. A vállalat tavaly májusban négy európai hálózatüzemeltetővel közösen indította el az Eco Rating elnevezésű, iparági szintű ökobesorolási címkézés rendszerét, amely megkönnyíti a fogyasztók számára a fenntartható mobiltelefonok beazonosítását és összehasonlítását, ösztönözve ezzel a beszállítókat a készülékek ártalmas környezeti hatásainak csökkentésére. Az ökológiai minősítési rendszer segítségével a fogyasztók mérlegelhetik a készülékek tartósságát, javíthatóságát, alapanyag- és klímahatékonyságát, illetve újrahasznosíthatóságát – közölte lapunkkal a Vodafone.
A Magyar Telekomnak az anyavállalata által koordinált, 2024-ig tartó akcióprogramban kitűzött célja, hogy növelje a használt mobiltelefonok visszavételének arányát, a cégtől származó technológiai hulladék ne kerüljön a lerakókba, és száz százalékban fenntartható csomagolású saját márkás termékeket forgalmazzon. A Telekom üzleteiben évek óta le lehet adni a nem használt mobiltelefonokat, a leadott készülékek száma azonban csekély.
Az előfizetői oldali készülékek technológiaváltáshoz kapcsolódó cseréje esetében viszont 70 százalék felett van a visszagyűjtési arány,
a visszaforgatási arány (vagyis az, hogy felújítás után újra ki tudják adni ügyfeleknek a mobilt) 31 százalék. A szolgáltató 2020-ban indította el a Mobildonor programját, amely az otthon kallódó, de működőképes okostelefonok összegyűjtésével segít rászoruló családoknak. A Telekom minden arra alkalmas használt telefonért futárt küld, a begyűjtött készülékeken pedig elvégzi az apróbb javításokat, és szükség esetén az adatmentesítést is, sőt a készülékek mellé SIM-kártyát is biztosít.
Ösztönöz a hatóság Február 14-től mobilkészülékcsere-támogatási programot hirdetett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. Ennek keretében bruttó 20 ezer forintos támogatás kérhető a régi, 3G-képes mobilkészülék cseréjénél 4G- vagy 5G-képes készülékre. Május 9-től pedig a 2G-képes mobiltelefonok is lecserélhetők, a keret kimerüléséig vagy július 17-ig. Az új mobilkészülék megvásárlásakor a régi mobiltelefont le kell adni a kereskedőnek. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.