A termelő-gyártó iparvállalatok által tapasztalt kihívások a hazai sörgyárak mindennapjait ugyanúgy megnehezítik, a koronavírus-járvány begyűrűzéséhez hasonlóan az orosz-ukrán háború hatásai is. Így nem csoda, hogy Békefi Gábor, a Dreher Sörgyárak vezérigazgatója úgy fogalmazott – a Magyar Sörgyártók Szövetsége fennállásának 30. évfordulóján tartott panelbeszélgetésen – hogy
a Covid-válság előtti 2019-es szintet az idén sem lehet megközelíteni. Kitért arra, hogy az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-szektor nyitásának hatására csökkent a kiskereskedelmi sörértékesítés.
Vuleta Zsolt, a Borsodi Sörgyár ügyvezetője és kereskedelmi igazgatója ezt azzal egészítette ki, hogy
bár az első negyedéves adatok kedvezőek, minden eddiginél több tényező befolyásolja a működésüket, egyre nehezebb kigazdálkodni, hogy az alapanyagok drasztikus áremelkedését az energiaárak elszabadulása kíséri.
Nikos Zois, a Heineken Hungária vezérigazgatója megjegyezte, hogy
ilyen inflációs környezetben nehéz lekövetni a fogyasztói szokások változását, ezzel együtt a termék- és technológiafejlesztésük irányát igyekeznek szorosan a hazai sörpiacra is egyre inkább beszivárgó nemzetközi trendekhez igazítani.
Marcin Burdach, a Carlsberg Hungary ügyvezető igazgatója helyzete annyiban más, hogy az általa képviselt sörgyár nem termel Magyarországon, de megerősítette, hogy a nehézségeik a dán anyavállalatuknál is hasonló természetűek. A panelbeszélgetésen elhangzott, hogy a nehézségek ellenére van mibe kapaszkodni:
előremutató, hogy a prémiumtermékek immár 30 százalékos piacrészt tudhatnak magukénak.
A Magyarországon működő legnagyobb sörgyártók elmúlt harminc évben látható fejlődése jól mutatja, hogy a magyar élelmiszerágazaton belül a sörgyártásnak meghatározó szerepe van, különös tekintettel az ellátás- és a foglalkoztatás biztonságára – mutatott rá Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Hozzátette:
a széles termékválaszték és a magas, európai minőség biztosítják a vállalatok jelenét, a folyamatos termék- és gyártásfejlesztés pedig garantálják az ágazat jövőjét.
Az esemény vendége, Pierre-Olivier Bergeron, az Európai Sörgyártók Szövetségének főtitkára megjegyezte: a sör 30 év múlva is közkedvelt ital lesz, de könnyen elképzelhető, hogy akkor már a gyártóknak más üzenetekkel kell megszólítaniuk a sörkedvelőket. A termelést tekintve viszont biztos abban, hogy a hatékonyság és a fenntarthatóság addigra már nem versenyképességi előny lesz, hanem minden egyes folyamatnak a nélkülözhetetlen velejárója. Ugyanakkor örömtelinek tartja, hogy az iparág meghatározó szereplői már most is egyre több konkrét lépést tesznek mások mellett az ivóvízhasználat mérséklése és a csomagolóanyagok újrahasznosítása irányába.
Az eseményen elhangzott, hogy a sörszövetség és annak tagjai immár három évtizede elkötelezett szereplői a magyar gazdaságnak, legyen szó a foglalkoztatásról, a gyártásfejlesztésről, a fenntarthatósági vállalásokról vagy az államháztartásba történő befizetésekről.
Bár az egy főre eső magyar sörfogyasztás az alapítást követő nyolc évben 100 literről 80-ra, majd napjainkra 64 literre csökkent, az iparág költségvetési hozzájárulása a 2000. évi 45 milliárd forintról az elmúlt esztendőre 78 milliárdra nőtt.
Tavaly egyébként nőtt a magyarországi söripari cégek termelése és forgalma az előző évhez képest, de továbbra is elmaradt a 2019-es szinttől. A termékek között a prémiumkategóriájú sörök mellett tovább emelkedett az alkoholmentesek aránya. A top öt gyártó – Borsodi, Carslberg, Dreher, Heineken Hungária és Pécsi Sörfőzde – együttes értékesítése tavaly 6,37 millió hektoliter volt, ami 3,1 százalékkal meghaladja a 2020. évit, de 4,7 százalékkal elmarad a pandémia előtti, 2019. évi 6,682 millió hektoliteres összforgalomtól. A hazai termelés 5,568 millió hektoliter volt tavaly, 3,5 százalékkal több az előző évinél, de 5,9 százalékkal kevesebb a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termelésnél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.