Egy orosz italgyártó új üdítőital termékcsaládot mutatott be, hogy felváltsa azokat az ikonikus márkákat, amelyek az Ukrajna elleni invázió nyomán bejelentették, hogy elhagyják az orosz piacot.
A Coca-Cola, a Fanta és a Sprite helyett az oroszok a CoolCola, a Fancy és a Street nevű új márkák közül választhatnak majd
– jelentette be hétfőn az Ocsakovo nevű orosz italgyártó vállalat.
Márciusban még a Coca-Cola, a Pepsi, a McDonald’s és a Starbucks is számos bírálatot kapott amiatt, hogy továbbra is Oroszországban működtek, míg más vállalatok felfüggesztették a működésüket az orosz-ukrán háború miatt. Sőt, több Ukrajnában működő szupermarketlánc bojkottálni kezdte a Coca-Cola termékeit válaszul arra, hogy a vállalat nem vonult ki Oroszországból. Az amerikai óriáscég később bejelentette, hogy felfüggeszti az üzleti tevékenységét az országban, viszont a Coca-Cola termékei egyelőre megtalálhatók a boltokban,
a bejelentést követően nagyjából 200 százalékkal megugrottak a még jelenlévő készletek ára. A kiskereskedők közölték, hogy a vásárlók akciós árakkal már nem találkozhatnak, illetve a Coca-Cola márkái idén nyárra teljesen eltűnhetnek a polcaikról, ha gyártók nem találnak megoldást a maradás módjára.
Az Ocsakovo közlése szerint az orosz CoolCola „a kóla ikonikus ízét” idézi meg, illetve a márka narancsízű Fancy és a citromos, limeízű Street palackjaival a szintén már jól ismert Fanta és Sprite üdítőitalokat akarják helyettesíteni. A cég azt ígéri, hogy a termékeik „tökéletesen oltják szomjat, és lehetővé teszik a felfrissülést is.” A Szovjetunióban 1978-ban alapított Ocsakovo nagyrészt hagyományos orosz italokat állít elő, mint például az erjesztett gabonaalapú kvaszt és az alacsony alkoholtartalmú mézes italt, a medovukhát.
A The Moscow Times cikke szerint a háborús konfliktus kirobbanása óta azonban nemcsak az Ocsakovo volt az egyetlen, amely megpróbált profitálni a Coca-Cola orosz piacról való kivonulásából. Áprilisban egy Oroszországban működő távol-keleti italgyártó cég, a Slavda Group piacra dobta a Grink Cola nevű italát, hogy megpróbálja megszólítani a hazai fogyasztókat, majd májusban a korábban csak sörfőzéssel foglalkozó Syktyvkarpivo bejelentette a saját márkájú üdítőitalának, a Komi Colának az értékestését is. Az orosz vásárlók vegyesen fogadták az új termékeket, többen is arra panaszkodtak, hogy egyik ital sem volt igazán „édes vagy szénsavas”.
Szintén hétfőn jelentette be a McDonald's, hogy eladja a teljes orosz üzletágát. A cég már márciusban úgy döntött, hogy bezárja az éttermeit Oroszországban, ez 850 üzletet és 62 ezer dolgozót érintett, akiknek a bérét továbbra is fizetik. A McDonald's igen csak megérezte a háború hatásait, becslések szerint ez a lépés havi 50 millió dolláros költséggel és a globális forgalom közel egytizedének kiesésével járhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.