Az új adó révén egy év alatt 280-290 millió euróval duzzadhatna az államkassza Igor Matovič számításai szerint. A szlovák pénzügyminiszter állítólag már a MOL csoportjába tartozó pozsonyi Slovnaft olajfinomítót is tájékoztatta a tervezet részleteiről. A szlovák olajipari vállalat az utóbbi hónapokban a világpiaci árnál mintegy 30 dollárral olcsóbban kapta az orosz olajat, amiből havonta csaknem százmillió eurós többletbevétele keletkezett. A kőolaj-finomító szerint ennek köszönhető, hogy a szlovák üzemanyagárak az egyik legalacsonyabbak az Európai Unióban.
A szlovák pénzügyminiszter terve szerint a pozsonyi kormány a Slovnaft által vásárolt olcsóbb orosz, Ural típusú nyersolaj hordónkénti referenciaára, illetve az északi-tengeri, Brent típusú nyersolaj referenciaára közötti különbségre vetne ki 30 százalékos adót. Az így keletkező bevételt a pénzügyminiszter az évi 1,2 milliárd eurós keretű szociális csomag finanszírozására akarja fordítani.
A kormány már szerdán tárgyalhat a javaslatról. Amennyiben jóváhagyja az adót, a parlamentben rövidített eljárás keretében tárgyalhatják meg az implementálását. Matovič azt szeretné, ha már júniusban működne az új rendszer. A pénzügyminiszter szerint amennyiben a kormány elfogadja a javaslatot, úgy az üzemanyagárak emelkedését is meg lehetne gátolni.
A pénzügyminiszter szerint a benzin ára nem fog csökkenni, mert koalíciós partnerei elutasítják, hogy magyar mintára árstopot vezessenek be.
Fontos hangsúlyozni, a lépést senkivel sem egyeztette Matovič, aki közismert a kormányon belüli „kalózakcióiról”. A legnagyobb kormánykoalíciós párt elnöke, korábbi miniszterelnök hozzátette: a Slovnaft ígéretet tett arra, hogy az új adó miatt nem emel árat. Napjainkban Szlovákiában a 95-ös oktánszámú benzin literenkénti átlagára 1,78 euró, a gázolaj esetében pedig 1,80 euró.
A Brent és az Ural típusú nyersolajak ára közötti különbség az év elején még csak néhány dollár volt, csak a háború kitörése után ugrott a jelenlegi 30 dollárra – hívja fel a figyelmet a Paraméter cikke.
Ez a különbség csak most, mintegy másfél hónapja létezik. Előtte hosszú éveken keresztül az Ural és a Brent közti különbség kettő és három dollár volt
– mondta a Paraméternek Világi Oszkár, a Slovnaft vezérigazgatója, aki szerint ez a rekordkülönbség most alakult ki, valószínűleg azért, mert Oroszország kevesebb kőolajat tud eladni, és azért adja ilyen kedvező áron, hogy elvigyék a kitermelt mennyiséget. De ez nem fog örökké tartani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.