Május 17-én lejár a határideje a főváros részére fenntartott CAF-opció lehívásának. A spanyol járműgyártó óriástól összesen 51 új villamost rendelhet meg még tíz napig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ezek zöme, 46 jármű rövid (36 méteres) kivitelű, öt pedig hosszú (56 méteres). A villamosok típusára nincs megkötés, tetszőlegesen rendelhető hosszú és rövid építményű.
A teljes bekerülés a forint-euró árfolyam alakulásának függvényében 40 milliárd forint körül lehet, ami kétségkívül jelentős összeg. Ugyanakkor mégis vastagon kedvezményes, tekintettel arra, hogy ezt a CAF által kínált árat egy nyolc évvel ezelőtt kötött szerződés rögzíti. Ha a mai árakon kellene frissen megállapodni a vállalattal, az összeg könnyen a duplájára emelkedhetne.
Jelenleg nincs nyoma annak, hogy a városvezetés le kívánja hívni a feltételes mennyiséget.
A VG írásban kereste a BKK-t, a fővárosi cég érdemben nem reagált, mindössze türelmet kért a „válaszadási folyamat lezárultáig”. Budapest mindenesetre nem először maradhat le a járművek beszerzésének lehetőségéről. A CAF-opció utolsó dátuma eredetileg 2021. május 18. volt. Bár a határidő kifutott anélkül, hogy a Városháza lépett volna az ügyben, az 51 villamos mégsem veszett el végleg. A BKK ugyanis egyezségre jutott a CAF képviselőivel, és úgy módosították a vonatkozó szerződést, hogy a közlekedésszervező további egy év haladékot kapott a megrendelésre. Ez telik le tehát a következő másfél hétben.
A CAF-villamosok beszerzését még a Vitézy Dávid vezette BKK hozta tető alá 2014 tavaszán. A projekt uniós támogatási aránya 99,33 százalék. A CAF modelljei a kor elvárásainak megfelelő felszereltségükkel (tágas férőhely, légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák) fokozzák a fővárosban utazók komfortérzetét. Az alapmennyiség 25 rövid és 12 hosszú villamosról szólt, majd 2014 nyarán újabb tíz rövid járművet vásároltak. Az összesen 47 új CAF 2016 végéig állt forgalomba Budapesten. A megállapodás értelmében további 77 villamos opcionálisan áll a főváros rendelkezésére. Ebből azonban eddig csak 26-ot rendeltek meg 2017 végén. Tavaly az első negyedévben hét új CAF állhatott üzembe, 2020-ban pedig tizennégy. A fennmaradó 51 darabos tétel sorsa viszont évek óta bizonytalan.
Pedig ezek megvásárlása több okból is égetően sürgős lenne. Egy lapunk által megismert korábbi BKV-s (a CAF-ok tulajdonosa a BKK, de üzemeltetője a BKV) összefoglaló szerint a villamosjárműpark mintegy 85 százaléka már lefutotta a gyártók által ajánlott harmincéves élettartamot, ráadásul a műszaki színvonaluk sem kielégítő. A prognózis szerint ha csúszik a flottafrissítés, akkor 2024–25-re csaknem száz ötven év körüli villamos szállíthatja majd az utasokat.
A villamoságazat járműparkjának cseréje csak nagy kockázatokkal, az üzem- és forgalombiztonság szintjének várható csökkenésével halogatható, ezért az új járműbeszerzések rendkívül fontosak lennének
– emelte ki a dokumentumban a BKV.
Ennek ellenére könnyen előfordulhat, hogy Budapest lemond a CAF-opcióról. A városvezetés tájékoztatása szerint a főváros rendszeresen financiális nehézségekkel és forráshiánnyal küzd. Az idei költségvetése csak május végéig bír fedezettel, ezért az jelentős módosításra szorul, a tömegközlekedés működésében pedig egy körülbelül ötvenmilliárdos lyuk látszik. Más kérdés, hogy ha ez az üzlet elúszik, később már csak jóval drágábban lehet új villamosokkal frissíteni a budapesti járműparkot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.