BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csoportos létszámleépítés kezdődött Vitézy Dávid régi, Lázár János új cégénél

A jelek szerint rendben halad a Nemzeti Közlekedési Központ Zrt. felszámolása, megszületett az első vezérigazgatói határozat a tömeges leépítésekről. A céget eredetileg a legfontosabb elemnek szánták a hazai közlekedési intézményi portfólióban, de végül nem találták meg a helyét az új kormányzati struktúrában.

Csoportos létszámcsökkentésről döntött a Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. (NKK) vezérigazgatója – értesült a VG. Pántya József erről határozatban tájékoztatta a munkavállalókat. 

Nyugati, https://nkk.hu/sajtoszoba/galeria/
Az NKK egyik legfontosabb projektje a Nyugati pályaudvar átépítse volt Fotó: NNK, sajtószoba

Az intézkedés 65 főt érint, ezen belül öt vezetőt és hatvan ügyintézőt. Az Opten céginformációs rendszer adatai szerint az NKK az idén júniusban 265 alkalmazottat foglalkoztatott. 

Ehhez viszonyítva a csoportos létszámleépítés az állomány csaknem 25 százalékát érinti.

A döntés tegnap, hétfőn vált hivatalossá, akkor jelentették be a munkavállalóknak. A felmondásokra legkorábban szeptember végén kerül sor.

Szétosztották az NKK projektjeit

Pántya József a vezérigazgatói határozatában azzal indokolta a tömeges felmentéseket, hogy megállapodás született a társaság feladatainak átadásáról. A projektek átkerülésével összhangban az NKK-munkavállalók egy részének megszűnik a munkaköre. Ahogy arról korábban a VG beszámolt, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a Steindl Imre Program Nonprofit Zrt. (SIP), valamint a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. (BMSK) viszi tovább az NKK fejlesztéseit. Erről augusztus elején született döntés, miután 

a társaság tulajdonosa, az Építési és Beruházási Minisztérium (ÉBM) erről kiállította a részvényesi határozatot.

A projektek a szakmai profilnak megfelelően kerülnek a NIF-hez, a SIP-hez vagy a BMSK-hoz. Az utóbbi az NKK magasépítésű projektjeit veszi át, a NIF pedig a közlekedési infrastruktúra fejlesztései mellett a komplex városfejlesztéseket is folytathatja.

Csúcscégnek álmodták meg, de feleslegesnek találták

Az NKK kompetenciáinak leosztására azért volt szükség, mert július végén eldőlt, hogy az NKK megszűnik. A cég eredetileg a Technológiai és Ipari Minisztériumhoz (TIM) tartozott, és Vitézy Dávid közlekedési államtitkár irányítása alatt állt, majd némiképp váratlanul az ÉBM alá sorolták be. 

Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba

Lázár János tárcája július végén formálisan is megjelent az NKK mögött, első lépésként pedig a társaság komplett vezetőségének felmondtak. A cég élére július végén nevezték ki Pántya Józsefet, aki a NIF útfejlesztési igazgatója. Az NKK május végén a Budapest Fejlesztési Központ Zrt. jogutódjaként jött létre, vagyis alig két hónapig tartott a működése. A felszámolással a hírek szerint az ÉBM záros határidőn belül végezne, ezt támasztja alá a mostani leépítési hullám is. Pedig az NKK-t kiemelt jelentőségű állami társaságnak szánták, országos hatáskörű közlekedésszervezőként feladata volt 

  • a közösségi közlekedési menetrendek összehangolása, 
  • a tarifarendszerek egységesítése,
  • a MÁV–Volán csoport, a GYSEV és más szolgáltatók közszolgáltatásainak megrendelése és összehangolása az állam nevében,
  • valamint a vasúti és HÉV-fejlesztések stratégiai tervezése.

Ugyanakkor az is kérdés, mi lesz a jövője az NKK helyére belépő állami vállalatoknak. Arról hallani, hogy ezeket is megszüntethetik. Ennek oka a párhuzamosságok kigyomlálása, valamint az, hogy az önálló építési minisztériummal már nincs rá szükség arra, hogy külön cégeknél legyenek az egyes projektek és feladatkörök.

Lassan nyugvópontra ér az NKK-ügy

A közlekedéspolitika iránt érdeklődők számára a nyár egyik izgalmas történése a TIM, illetve az ÉBM összecsiszolódása a közlekedésfejlesztés és a közlekedési projektek terén. Nem titok, hogy ebben a folyamatban voltak súrlódások Palkovics László és Lázár János tárcája között. Ennek talán a legplasztikusabb jele az NKK ügye volt. Vitézy Dávid sokáig nem kommentálta a történteket, de a hetekben a HVG-nek adott interjújában kitért rá.

Szerinte nem tükrözik a valóságot azok az értelmezések, hogy az NKK azért szűnt meg, mert nincs rá szükség, vagy mert a kormányzaton belül elégedetlenek lettek volna a teljesítményével.

Az NKK elődjének, a BFK-nak a feladata az elmúlt két évben az volt, hogy Budapesten és az agglomerációban előkészítse a kiemelt vasúti, HÉV- vagy egyéb közlekedési, zöldfelületi beruházásokat. Mivel a mostani ciklus kormányzati hierarchiájában Lázár János alá tartozik az összes állami beruházás Magyarországon, világossá vált, hogy a BFK által vitt beruházások irányítását az ÉBM veszi át. Ez azonban technikailag más modellben indult el: 

eredetileg nem a cég ment volna át, hanem csak a projektek. Ezért is nevezték át első körben a BFK-t.

Csakhogy mindez nehézkesnek bizonyult, így végül a társaság átadásáról született döntés. Vitézy Dávid hangsúlyozta: ettől még az NKK által tervezett feladatok a TIM-ben maradtak, hiszen a közlekedésért felelős minisztert Palkovics Lászlónak hívják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.