A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti vizsgálata nyomán 48 millió forint bírságot szabott ki a K&H Bankra, egyebek közt annak az állampapírok sajátszámlás értékesítésénél folytatott gyakorlata, az ügyfelekkel folytatott személyes és telefonos kommunikáció rögzítése, illetve a panaszkezelés és adatszolgáltatás terén feltárt hiányosságok, jogsértések miatt. A feltárt problémák nem veszélyeztetik a hitelintézet megbízható működését, ám kijavításuk elengedhetetlen – jelezte közleményében a jegybank.
Az MNB – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – korlátozott átfogó vizsgálatot folytatott a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt.-nél (K&H Bank), alapvetően annak befektetési szolgáltatási tevékenységét áttekintve. A jegybank ennek során a 2020. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot vette górcső alá. A vizsgálat során a K&H Bank egyes lakossági állampapírok esetében nem tudta alátámasztani a kiválasztott ügyleteknél a vizsgált időszakra vonatkozóan a másodpiaci árfolyam-meghatározás pontos módját.
Továbbá – mellőzve ügyfelei érdekeinek figyelembevételét – a saját számlás eladási árfolyamot a nem lakossági állampapírok árfolyam-meghatározásához, illetve egyéb üzleti, kockázatkezelési szempontokhoz igazította.
A jegybank azt is feltárta, hogy a hitelintézet elsődleges jegyzéseihez képest (vagyis amennyiért az elsődleges forgalmazás során értékesítik az állampapírokat) a másodpiaci saját számlás eladásainál huzamosabb időn át számottevően magasabb árfolyamot szabott. Az érintett lakossági állampapírokat másodpiacon vásárló ügyfelei – a nem piacszerű nettó ár okán – így kedvezőtlenebbül jártak, mintha a banknál jegyzéssel, vagy akár a kincstárnál vették volna meg ezeket.
A K&H Bank ezáltal – megsértve a jogszabályi és szakmai követelményeket – nem tisztességesen és hatékonyan, nem az ügyfelek érdekeivel összhangban járt el.
A hitelintézet emellett személyes, illetve telefonos befektetési tanácsadásai során többször nem rögzítette tartós adathordozón a kommunikáció ügyfél szempontjából lényegi részeit. Ennek elmaradása sérthette az ügyfelek érdekeit, mert a kommunikáció nem volt dokumentált, s annak hiányában utólag nem lehetséges megállapítani többek között azt, hogy a végrehajtott ügyletek megfeleltek-e az ügyfél megbízásának, az ügyfélnek adott befektetési tanácsnak.
A vizsgálat feltárta azt is, hogy a hitelintézet több esetben nem válaszolta meg határidőben az ügyfélpanaszokat sem.
A bank emellett egyes rendszeres adatszolgáltatásait is helytelen adattartalommal küldte meg az MNB-nek.
Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában (az egyes jogsértésekhez kapcsolódóan 90–180 napos teljesítési határidővel) kötelezte a K&H Bankot a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB összességében 48 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre. A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe egyebek közt a lakossági állampapír-értékesítésnél feltárt problémák rendszerszintű jellegét, több egyéb jogsértés kockázatosságát, illetve a bank piaci súlyát is. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor több feltárt hiányosság alacsonyabb kockázati besorolása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.