Fontos módosítás jelent meg a legfrissebb Magyar Közlönyben a vasúti személyszállítás járműállományának korszerűsítésével összefüggő feladatokról szóló kormányhatározat kapcsán.
Ebben az áll, hogy a kormány a vasúti személyszállítás járműállományának korszerűsítésével összefüggő feladatokról szóló 1435/2022. (az idén szeptember 7-én megjelent) kormányhatározat második pontját visszavonja.
A második pont nem más, mint hogy az országos közlekedésszervező készítse elő és folytassa le a 39 plusz 10 opciós darabszámú, 230 kilométeres óránkénti maximális sebességre képes, legalább hétkocsis, új gyártású vasúti távolsági személyszállító szerelvény szolgáltatásként történő biztosítására vonatkozó feltételes, tárgyalásos közbeszerzési eljárást.
Ez tehát egyelőre biztosan nem valósul meg.
A döntés nem teljesen váratlan, sőt, voltaképpen logikus. A Világgazdaság éppen a napokban írta meg, hogy az országos közlekedésszervező létrehozása lekerülhetett a napirendről, így pedig az is kérdésessé vált, hogy ki vezényelhette volna le a motorvonatokhoz kapcsolódó eljárást. Ráadásul ezt a szabott határidő szerint még az idén ki kellett volna írni, de ennek eddig semmi nyoma nem volt.
Ettől függetlenül a fejlemény fájó, már csak azért is, mert a teljes MÁV-Start IC távolsági flotta bő kétharmadának cseréje (összesen 380 kocsi) mehetett volna végbe, ami vitán felül új korszakot nyitna az állami vasúttársaság történetében. Az új szerelvények felépítése és összeállítása lényegében a magyar utazóközönség körében is népszerű, Budapest és Bécs között közlekedő, az osztrák Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) által üzemeltetett Railjetekére hasonlít.
A jó hír az hogy a döntés nem érinti az idézett kormányhatározat első pontját, amely hozzájárult és százszázalékos kezességet vállal egy legfeljebb 70 milliárd forintos hitelre, amelyből
a Máv-Start Zrt. maximum 50 darab két áramrendszerű, 230 kilométeres óránkénti maximális sebességre képes villamos mozdonyt szerezhet be.
Ez egy korábbi tenderre vonatkozik, amelyben száztizenöt villamos mozdony beszerzését írták ki eredményesen. Ebből kapott 50 lehívására forrást a MÁV, amelyet egyébként az Eurofima Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaság helyez ki. A tendert a Siemens Mobility Kft. és a Siemens Mobility Austria GmbH közös ajánlattevőként nyerte meg Vectron típusú mozdonyával, velük kötött keretmegállapodást a MÁV-Start az idén tavasszal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.