Coca-Colát szállító teherautók gurulnak át a határon Oroszországba, turisták a Zara ruháival térnek haza, a helyi online piactereken elkapkodják az IKEA bútorkészleteit. Mindezek tükrében úgy tűnik, lehet, hogy a nyugati márkák elhagyták Oroszországot, de az áruik nem – fogalmazott a Reuters.
Annak ellenére, hogy
az európai, észak-amerikai és japán vállalatok hivatalosan elhagyták Oroszországot az Ukrajna elleni invázió miatt, ezen lépések hatása az orosz fogyasztókra minimális lett,
maximum hosszabb szállítási idővel és kisebb drágulással kell kalkulálniuk, de ugyanúgy megvehető minden nyugati termék most is Oroszországban.
A fő változás a szállítási útvonalakon történt, de a termékek továbbra is elérhetők online és az üzletekben is. A vásárlóknak csak tudniuk kell, hogy hol keressék a márkákat.
Lényeges, hogy az érintett áruk túlnyomó többségére nem vonatkoznak szankciók, és ezek kereskedelme teljesen legális, Moszkva pedig szívesen beengedi ezeket a termékeket az országba.
A Zara anyacége, az Inditex bezárta 502 orosz üzletét , miután Moszkva megszállta Ukrajnát, majd eladta azokat az Egyesült Arab Emírségekben székelő Daher Groupnak. Most a kisméretű import és az online eladók tartják életben őket – mutatta ki a Reuters hat nagy online piacteret bemutató áttekintése, valamint egy tucatnyi vásárlóval és eladóval folytatott beszélgetés.
Míg a legtöbb nyugati márka, amely leállította oroszországi tevékenységét, szintén kivonult Fehéroroszországból – amely Moszkva szövetségese –, az Inditex azonban továbbra is maradt.
„Vannak oldalak az Instagramon, a Telegramon, vagy ismerek olyan lányokat, akik Európába, Isztambulba vagy Dubaiba költöztek” – mondta el a hírügynökségnek egy orosz állampolgár, aki az előbb említett forrásokon keresztül vásárol be.
A tavalyi erős rubel és a gyenge török líra az orosz fogyasztók kezére játszott.
„Amint a márkák közölték, hogy távoznak az országból, valamiféle pánik kezdődött, és a megrendelések száma meredeken emelkedett” – mondta el CDEK Forward online áruház egyik vezetője. A kisméretű, magánszállításokkal foglalkozó cég forgalma pénzben kifejezve megduplázódott tavaly, ennek 80 százaléka ruházati termékekből származott, az áruforgalma pedig megháromszorozódott.
Az ellátási láncok megszakadásával Oroszország legalizálta az úgynevezett párhuzamos importot, így a kiskereskedők a védjegytulajdonos engedélye nélkül hozhatnak be termékeket külföldről. Az e-kereskedelmi oldalak importáru széles skáláját kínálják, és az eladók gyakran hirdetik, hogy külföldről hoznak be termékeket.
A piacvezető Wildberries az Inditex márkák régi árukészletét árulja, és Zara katalógusában csaknem 17 ezer áru található. Az Inditexhez közel álló forrás azt mondta, hogy ezek kiürített készletek voltak, amelyek Oroszországban találhatóak, amikor az ottani tevékenységét felfüggesztette.
Egyes márkák évekig küzdenek a másolatokkal és az illetéktelen importtal. Eközben a Coca-Cola orosz riválisai növelték a palackozási kapacitást, és új kólát dobtak piacra.
A svéd bútoripari óriás, az IKEA is eladta részvényeit a Yandex Marketnek, a Yandex technológiai óriás e-kereskedelmi részlegének, amikor a cég bejelentette, hogy elhagyja Oroszországot, sőt a gyárait is bezárja. Az IKEA márkatulajdonosa, az Inter IKEA Group azt mondta, hogy a megmaradt raktárkészletet nem közölt összegért adta el a Yandexnek.
Bár új lehetőségek nyílnak meg az orosz cégek előtt, a nyugati márkákhoz való kötődés ugyanakkor hátráltathatja is a helyi termelés fellendítését.
Kifakadt a nyugati szócső: vágyálom, hogy az orosz szankciók elhozzák a háború végétEgy évvel az orosz invázió után a brüsszeli média feltette a kérdést: mi értelme van az orosz gazdaság korlátozásának és Európa szenvedésének? |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.