Bár pár év alatt a rövid formátumú videók királyává vált, a TikToknak egyre több vetélytársa akad a közösségimédia-piacon. Az idősebb platformmal rendelkező YouTube Shorts most új bevételi formát biztosít az alkotóknak, hogy előnybe kerüljön a fiatal felhasználók körében, akik kulcsfontosságúak a lelassult digitális reklámpiacon – írta a Financial Times.
A YouTube internetes videómegosztó platform még előnyösebbé teszi a tartalomkészítőknek a Shorts szolgáltatást. A Google anyavállalatának, az Alphabetnek a részlege szerdán új bevételmegosztási rendszert vezet be a rövid formátumú videóklipeknél, amely lehetővé teszi, hogy az alkotók részesedjenek a videóikból származó reklámbevételekből.
A YouTube erőteljesen népszerűsíti a Shortsot, amelyet 2020-ban indítottak el, hogy felvegye a versenyt a TikTok népszerűségével a Z generációs felhasználók körében. Ennek köszönhetően a 2005-ben indult YouTube tavaly szeptemberben a hirdetéseket is bevezette a szolgáltatáson, ami bevételt is biztosít az alkotóknak.
A YouTube stratégiája bejött: A Shorts több mint 1,5 milliárd felhasználóról számol be havonta – ami a platform teljes nézettségének a háromnegyedét jelenti. Ez több mint 1 milliárddal több, mint amit a TikTok legutóbb, 2021 szeptemberében jelentett be.
A TikTok azóta nem hajlandó aktuális számadatokat közölni.
„A rövid formátumú klipek az elmúlt két évben elképesztő népszerűek lettek, és a nézettség is robbanásszerűen megnőtt, elsősorban a fiatal felhasználók körében. A Short több nézőt vonz be, ami nagyobb lehetőséget biztosít a hirdetők számára, amivel pedig a tartalomkészítőket is jobban tudjuk támogatni” – nyilatkozta Nicky Rettke, a YouTube termékmenedzsmentért felelős alelnöke.
A rövidfilmekből származó alkotói bevételek várhatóan jelentősen meg fognak nőni, ha szerdán bevezetik az új bevételmegosztási rendszert – jelenleg a pénz nagyrészt márkakapcsolatokból, valamint a YouTube 100 millió dolláros tartalomalapjából származik, amelynek a helyébe lép a rendszer.
Az alkotóknak a részvételhez több mint ezer feliratkozóval és egy bizonyos mennyiségű megtekintéssel kell rendelkezniük a Shorts szolgáltatásnál. A YouTube a rövidfilmes alkotóknak 45 százalékos részesedést ad a reklámokból származó bevételekből, a hosszabb videóknál ez az arány 55 százalék lesz.
A YouTube hagyományosan a videó alatt megjelenő hirdetésekhez kapcsolódó reklámbevételekből adott részesedést. A Shorts azonban különböző emberek által készített klipek között jeleníti meg a hirdetéseket. Emiatt a YouTube a Shortshoz kapcsolódó összes reklámbevételt összevonja, majd a zenei licencdíjak levonása után a pénzt szétosztja az alkotók között.
A YouTube lépésére bizonytalan piaci helyzetben került sor, az online marketing- és a szélesebb technológiai piac visszaesése miatt nagy nyomás alatt áll, hogy új reklámbevételekre tegyen szert. Az Alphabet nemrég bejelentette, hogy 12 ezer munkahelyet szüntet meg a vállalatban, ezzel csatlakozva a Big Tech többi tagjához, mint a Meta, az Amazon vagy a Microsoft, amelyek nagy méretű költségcsökkentésre törekednek az iparágat érintő problémák miatt.
A YouTube bevételei az októberi harmadik negyedéves jelentés alapján 2 százalékkal, 7,1 milliárd dollárra csökkentek – ez az első esés a platform reklámbevételeiben azóta, hogy a vállalat 2020-ban külön-külön kezdett beszámolni a szolgáltatásai teljesítményeiről.
Ezzel szemben a TikTok gyorsan növekszik, 2022-ben a becsült globális bevétele 10 milliárd dollár körül lehetett, miközben a riválisainál olcsóbban kínál hirdetéseket. Emiatt viszont a TikTokon csak az jogosult a reklámbevételek 50 százalékára, aki legalább százezer követővel rendelkezik, és az alkotók legfelső 4 százalékában van – a rendszer emiatt nem kedvez a kisebb, kezdő vagy amatőr alkotóknak, akik ingyen gyártanak tartalmat a kínai vállalatnak.
Bár gyorsan növekszik és a régebbi közösségi média kemény konkurenciájának tekintik, a platform világszerte biztonsági akadályokba ütközik és egyre több speciális szabályozással küzd. Az Egyesült Államokban aktív politikai vitatémának számít a TikTok betiltásának a kérdése, Európában adatvédelmi törvényekbe ütközik, India pedig 2021 januárjában nemzetbiztonsági okokra hivatkozva betiltotta a platformot, ezzel elvágva több mint egymilliárd potenciális felhasználótól.
A YouTube ráadásul nem az egyetlen versenytárs a piacon – az Instagram és az Amazon is saját szolgáltatásokkal készül, ami megnehezíti a TikTok számára, hogy az élen maradjon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.