Újabb fontos állomáshoz érkezett a szigetszentmiklósi bázissal is rendelkező német logisztikai óriás, a DB Schenker eladása. A Deutsche Bahn logisztikai üzletágának értékesítési folyamatát decemberben indították, miután a berlini kormány zöldre állította a váltót az állami vasúttársaság szerkezeti reformprogramja előtt, amelynek szerves része a fő profilhoz szorosan nem kötődő vagyonelemek és tevékenységek eladása. A Deutsche Bahn a vevőkereséssel most a Goldman Sachst és a Morgan Stanley-t bízta meg.
Körültekintően kell eljárniuk, a logisztikai üzletág ugyanis becslések szerint legalább 20 milliárd eurót ér. Az üzlet volumene miatt a Reuters információi szerint már a megbízás elnyeréséért heves tülekedés folyt, ám meglehet, a jutalék könnyen az említett két befektetési bank ölébe hullhat, hiszen máris többen jelezték érdeklődésüket a DB Schenker átvételére.
A versenytársak közül a dán DSV februárban közölte, hogy ha arra kerül a sor, kész ajánlatot tenni, ahogy a svájci Kuehne+Nagel International is. A Bloomberg úgy tudja, hogy a Deutsche Post is potenciális vevő lehet, amely a DHL révén már rendelkezik logisztikai háttérrel, és a vasúttal kiegészülve komplettírozhatná a szolgáltatását.
A szakmai befektetők mellett prédára vadászó pénzügyi társaságok is vannak az érdeklődők között.
Az amerikai hírügynökség tudni véli, hogy a Carlyle és a CVC Capital Partners egyeztet egymással, és közös ajánlatot fognak tenni, ahogy az Advent International, a Bain Capital és a Blackstone is színre lép valamilyen kombinációban. Szakértők a pénzügyi befektetők dolgát nehezebbnek ítélik, szerintük a jelenlegi magas kamatkörnyezetben nehezebben, nagyobb költségek árán tudnák előteremteni a szükséges forrásokat egy ekkora üzlet finanszírozásához. Ők persze éppen ezért próbálnak meg közösen fellépni.
Van még egy harmadik út is, nevezetesen a DB Schenker tőzsdére vitele,
ami egész biztosan az idei év legnagyobb bevezetése lehetne valamelyik európai börzén, a cég „állampolgársága” alapján Frankfurtban.
Berlin számára a foglalkoztatási garanciák mellett a bevétel nagysága lesz a legfontosabb szempont, amikor a vevő személyéről dönt. A Deutsche Bahn ugyanis állami vasút társasághoz „méltóan” masszívan veszteséges, és épp az eladásból származó bevételből tudnák a 35,2 milliárd euróra rúgó adósságállományukat csökkenteni és a vasút modernizációs programját finanszírozni.
A DB Schenker értékesítésével párhuzamosan halad-haladgat az Arriva távolsági buszjáratokat üzemeltető társaság eladása is. Az elsősorban Nagy-Britannia északnyugati részén szolgáltató Arrivához 2010-ben jutott hozzá a Deutsche Bahn, azt követően, hogy a sunderlandi székhelyű busztársaság részvényeit kivezették a londoni tőzsdéről.
A németek a pandémia kibontakozásával érkező közlekedési sokkhatásra válaszul megpróbálkoztak az Arriva ismételt tőzsdére vitelével, illetve közvetlen eladásával, de visszakoztak. Eközben a céget konszolidálták, szerbiai, dániai, svédországi, lengyelországi és portugáliai üzletágát értékesítették. Időközben az üzleti környezet is megváltozott, a koronavírus-járvány már a múlté, az utasszállító kapacitások visszaépülnek, és a befektetők is érdeklődnek az ismét vonzóvá vált célpontok iránt.
A newcastle-i székhelyű Go-Ahead busztársaságért egy tengerentúli konzorcium tavaly 669 millió fontot fizetett, a skóciai Stagecoachért folyó versenyt pedig a német DWS infrastruktúra-üzemeltető társaság nyerte meg, és vált az 595 millió fontra taksált busztársaság tulajdonosává.
Az 50 ezer főt foglalkoztató Arriva piaci értékét 2 milliárd euróra becsülik.
Anyavállalata folyamatosan azt hangoztatja, hogy az Arrivát csak megfelelő piaci körülmények esetén adja el, de hogy ezen pontosan mit értenek a németek, azt nem konkretizálták. Mindenesetre nem lenne meglepő, ha az Arriva még az idén gazdát cserélne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.