BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Kas / Turkey - 10.08.18: Delivery van of DB Schenker

Profiltisztítás előtt áll a Deutsche Bahn

A német vasúttársaság a 35 milliárd eurónyi adósságát törlesztené a DB Schenker logisztikai leányvállalatáért remélt összegből, de jutna forrás a vasúti modernizációra is.

Újabb fontos állomáshoz érkezett a szigetszentmiklósi bázissal is rendelkező német logisztikai óriás, a DB Schenker eladása. A Deutsche Bahn logisztikai üzletágának értékesítési folyamatát decemberben indították, miután a berlini kormány zöldre állította a váltót az állami vasúttársaság szerkezeti reformprogramja előtt, amelynek szerves része a fő profilhoz szorosan nem kötődő vagyonelemek és tevékenységek eladása. A Deutsche Bahn a vevőkereséssel most a Goldman Sachst és a Morgan Stanley-t bízta meg. 

Kas / Turkey - 10.08.18: Delivery van of DB Schenker
Fotó: Shutterstock

Körültekintően kell eljárniuk, a logisztikai üzletág ugyanis becslések szerint legalább 20 milliárd eurót ér. Az üzlet volumene miatt a Reuters információi szerint már a megbízás elnyeréséért heves tülekedés folyt, ám meglehet, a jutalék könnyen az említett két befektetési bank ölébe hullhat, hiszen máris többen jelezték érdeklődésüket a DB Schenker átvételére. 

A versenytársak közül a dán DSV februárban közölte, hogy ha arra kerül a sor, kész ajánlatot tenni, ahogy a svájci Kuehne+Nagel International is. A Bloomberg úgy tudja, hogy a Deutsche Post is potenciális vevő lehet, amely a DHL révén már rendelkezik logisztikai háttérrel, és a vasúttal kiegészülve komplettírozhatná a szolgáltatását. 

A szakmai befektetők mellett prédára vadászó pénzügyi társaságok is vannak az érdeklődők között. 

Az amerikai hírügynökség tudni véli, hogy a Carlyle és a CVC Capital Partners egyeztet egymással, és közös ajánlatot fognak tenni, ahogy az Advent International, a Bain Capital és a Blackstone is színre lép valamilyen kombinációban. Szakértők a pénzügyi befektetők dolgát nehezebbnek ítélik, szerintük a jelenlegi magas kamatkörnyezetben nehezebben, nagyobb költségek árán tudnák előteremteni a szükséges forrásokat egy ekkora üzlet finanszírozásához. Ők persze éppen ezért próbálnak meg közösen fellépni. 

Van még egy harmadik út is, nevezetesen a DB Schenker tőzsdére vitele, 

ami egész biztosan az idei év legnagyobb bevezetése lehetne valamelyik európai börzén, a cég „állampolgársága” alapján Frankfurtban.

Berlin számára a foglalkoztatási garanciák mellett a bevétel nagysága lesz a legfontosabb szempont, amikor a vevő személyéről dönt. A Deutsche Bahn ugyanis állami vasút társasághoz „méltóan” masszívan veszteséges, és épp az eladásból származó bevételből tudnák a 35,2 milliárd euróra rúgó adósságállományukat csökkenteni és a vasút modernizációs programját finanszírozni.

A DB Schenker értékesítésével párhuzamosan halad-haladgat az Arriva távolsági buszjáratokat üzemeltető társaság eladása is. Az elsősorban Nagy-Britannia északnyugati részén szolgáltató Arrivához 2010-ben jutott hozzá a Deutsche Bahn, azt követően, hogy a sunderlandi székhelyű busztársaság részvényeit kivezették a londoni tőzsdéről. 

BELGRADE, SERBIA - MAY 3, 2021: Arriva logo on a bus ready for departure in Belgrade. Part of Deutsche Bah DB Group, Arriva is a German British group of bus operators and public transport.
Fotó: Shutterstock

A németek a pandémia kibontakozásával érkező közlekedési sokkhatásra válaszul megpróbálkoztak az Arriva ismételt tőzsdére vitelével, illetve közvetlen eladásával, de visszakoztak. Eközben a céget konszolidálták, szerbiai, dániai, svédországi, lengyelországi és portugáliai üzletágát értékesítették. Időközben az üzleti környezet is megváltozott, a koronavírus-járvány már a múlté, az utasszállító kapacitások visszaépülnek, és a befektetők is érdeklődnek az ismét vonzóvá vált célpontok iránt. 

A newcastle-i székhelyű Go-Ahead busztársaságért egy tengerentúli konzorcium tavaly 669 millió fontot fizetett, a skóciai Stagecoachért folyó versenyt pedig a német DWS infrastruktúra-üzemeltető társaság nyerte meg, és vált az 595 millió fontra taksált busztársaság tulajdonosává. 

Az 50 ezer főt foglalkoztató Arriva piaci értékét 2 milliárd euróra becsülik. 

Anyavállalata folyamatosan azt hangoztatja, hogy az Arrivát csak megfelelő piaci körülmények esetén adja el, de hogy ezen pontosan mit értenek a németek, azt nem konkretizálták. Mindenesetre nem lenne meglepő, ha az Arriva még az idén gazdát cserélne.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.