A héten kezdi meg működését Európa legújabb éjszakai vasúttársasága, a European Sleeper. Mivel sok utazó előszeretettel választja az éjszakai vonatozást – esti indulással és reggeli érkezéssel lehet némiképp faragni a nyaralás költségeiből –, és egyre több járat igyekszik kielégíteni ezt az igényt, így nem meglepő, hogy már működik a piacon kizárólag erre a szegmensre fókuszáló vasúttársaság az öreg kontinensen.
A kenyerét korábban vasúti dolgozóként kereső holland Elmer van Buuren fejéből több mint 20 éve pattant ki az ötlet, hogy egy olyan vasúttársaságot kellene csinálni, amely Európát átszövő hálózatával teszi lehetővé az éjszakai vonatjáratok elterjedését – számolt be róla az Euronews.
Az egykori vonatőr crowfundinggal, azaz közösségi finanszírozás segítségével alapította meg cégét, és a European Sleeper, amelynek társalapítója és vezérigazgatója lett, májusban elindítja első menetrend szerinti járatát.
Van Buuren és társa, Chris Engelsman úgy látta, hogy most jött el az idő, hogy megvalósítsa ambiciózus tervét, mivel az éjszakai vonatok egyre inkább a figyelem középpontjába kerülnek.
Az első járat május 25-én indul, és a Berlin–Amszterdam–Brüsszel útvonalon utazhatnak vele.
A European Sleeper 2021 májusában 500 ezer euró (187 millió forint) kezdőtőkét gyűjtött össze több mint 350 kisbefektetőnek eladott részvényeknek köszönhetően. Tavaly nyáron ezt sikerül megfejelni, egy újabb befektetési körben 2 millió euró (mintegy 750 millió forint) értékben adott el részvényeket 1400 új befektetőnek.
A European Sleeper nem az első szereplő a kontinens piacán. Az osztrák Nightjet és a svéd Snälltåget már üzemelteti éjszakai járatait, a francia Midnight Trains pedig 2025-re tervezi a piacra lépését.
Az új szereplő az ügyfélélmény és a foglalási folyamat terén szeretne versenytársai fölé nőni.
A European Sleeper három kocsiosztályon közlekedik. A legnagyobb kényelmet a hálókocsik biztosítják. Ezen a Berlin–Brüsszel menettérti járat ára 129 eurótól (48 ezer forint) kezdődik fejenként. Ezért az összegért legfeljebb háromszemélyes hálókabinban utazhatunk, ahol mosdó és ülősarok is található. Érkezés előtt reggelit is kap az utas.
Kisebb társaságok és családok számára négy- vagy hatszemélyes fekvőkabinokban is van lehetőség utazni, fejenként legalább 89 euróért (33 ezer forint), szintén reggelivel.
A legolcsóbb jegykategória az ülőhely, ebben 6 fős kabinokban utazhatunk, 59 eurós (22 ezer forint) áron.
A vonat fedélzetén ételek és italok vásárlására is lesz lehetőség. A vasúttársaság étkezőkocsit is szeretne a vonatokra tenni, de a kezdeti időszakban ezek még nem lesznek.
Bár az árak magyar léptékben elsőre borsosnak tűnhetnek, összehasonlításképpen a német Deutsche Bahn Berlin és Brüsszel között közlekedő járataira 80 és 185 euró közötti összegért lehet másodosztályú jegyeket foglalni.
A European Sleeper vonatai eleinte heti három alkalommal, hétfőn, szerdán és pénteken este közlekednek Brüsszelből Berlinbe, visszafelé pedig kedden, csütörtökön és vasárnap.
A vasúttársaság természetesen nem állna meg ennél az egy útvonalnál. A tervek szerint 2024 tavaszáról a Brüsszel–Berlin útvonalát meghosszabbítja Prágáig. Szintén szerepel a tervek között egy Amszterdamot, Brüsszelt és Barcelonát összekötő járat, amelyet 2025 tavaszától indítanának el.
A vállalat célja az, hogy minden évben új vonatjárattal bővítse a menetrendjét.
MÁV: ezeken a balatoni vonatokon lehet használni az új vármegye- és országbérleteketElkezdődött az előszezon, és az új vármegye- és országbérleteket a balatoni utazásokhoz is lehet használni – hívta fel rá a figyelmet a MÁV Zrt. csütörtöki közleményében. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.