BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
China Eastern Airlines staff members check a Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) C919 aircraft, China's first domestically produced large passenger jet, after it lands at Wuhan Tianhe International Airport during a verification flight, in China's central Hubei province on January 16, 2023. (Photo by AFP) / China OUT

Már párban repül az első saját fejlesztésű kínai utasszállító

A kínai COMAC átadta a második C919-es utasszállítóját is a China Easternnek, az eddigi tapasztalatok jók, a modellre már több mint ezer megrendelést adtak le.

A China Easternnek decemberben átadott, a menetrend szerinti forgalomban elsőként részt vevő saját fejlesztésű polgári utasszállító bevált, és immár nincs is egyedül: gyártója, az állami tulajdonú Commercial Aviation Corp of China (COMAC) átadta a második a C919-es modellt a légitársaságnak. 

China Eastern Airlines staff members check a Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) C919 aircraft, China's first domestically produced large passenger jet, after it lands at Wuhan Tianhe International Airport during a verification flight, in China's central Hubei province on January 16, 2023. (Photo by AFP) / China OUT
Az első COMAC C919-est májusban állították menetrend szerinti forgalomba.
Fotó: AFP

Persze az utóbbi nem holnap szállítja majd az első utasait, az első példánynak is öt hónapba tellett, mire minden elemében repülésre késznek nyilvánították. A CCTV tudósítása szerint a második C919-es ugyanazon a Sanghaj–Csengtu útvonalon repül majd, mint nagyobb testvére

A másfél évtizedes fejlesztőmunka gyümölcseként megalkotott kínai repülő még nem támaszt konkurenciát a műfaj két klasszikusának, a páneurópai Airbusnak és az amerikai Boeingnak, de az idő előrehaladtával és a gyártás felpörgetésével még ez is bekövetkezhet. A COMAC C919-es épp azt a kategóriát célozza, amelyben a másik két gyártó rendkívül erős, azaz a Boeing 737 MAX és az Airbus A320neo modellcsaládot. 

Ezek a keskeny törzsű modellek a megrendelések csaknem háromnegyedét viszik el a két meghatározó repülőgép-gyártónál. Jó lesz azonban vigyázniuk, hiszen 

Kína nemzeti büszkeségére, a 170–190 ülőhelyes C919 utasszállítóra 2022 végén már 32 légitársaság jelentkezett be, összesen 1035 darabra szóló megrendeléssel.

Az igazsághoz tartozik, hogy a COMAC nem zöldfülű a repülőgép-gyártásban, a cég amerikai MD–80-as licencére alapozva 2007 óta gyártja a 78–90 fő befogadására képes COMAC ARJ21-est. Ennek az első járatát 2008 decemberében indították, azóta mintegy hatmillió utast szállított a kínai regionális légi forgalomban – balesetmentesen. 

Az ARJ21-esre 650 körüli élő megrendelése van a gyártónak, s a júniusi adatok szerint 111 ilyen példány szállítja már az utasokat.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.