A China Easternnek decemberben átadott, a menetrend szerinti forgalomban elsőként részt vevő saját fejlesztésű polgári utasszállító bevált, és immár nincs is egyedül: gyártója, az állami tulajdonú Commercial Aviation Corp of China (COMAC) átadta a második a C919-es modellt a légitársaságnak.
Persze az utóbbi nem holnap szállítja majd az első utasait, az első példánynak is öt hónapba tellett, mire minden elemében repülésre késznek nyilvánították. A CCTV tudósítása szerint a második C919-es ugyanazon a Sanghaj–Csengtu útvonalon repül majd, mint nagyobb testvére.
A másfél évtizedes fejlesztőmunka gyümölcseként megalkotott kínai repülő még nem támaszt konkurenciát a műfaj két klasszikusának, a páneurópai Airbusnak és az amerikai Boeingnak, de az idő előrehaladtával és a gyártás felpörgetésével még ez is bekövetkezhet. A COMAC C919-es épp azt a kategóriát célozza, amelyben a másik két gyártó rendkívül erős, azaz a Boeing 737 MAX és az Airbus A320neo modellcsaládot.
Ezek a keskeny törzsű modellek a megrendelések csaknem háromnegyedét viszik el a két meghatározó repülőgép-gyártónál. Jó lesz azonban vigyázniuk, hiszen
Kína nemzeti büszkeségére, a 170–190 ülőhelyes C919 utasszállítóra 2022 végén már 32 légitársaság jelentkezett be, összesen 1035 darabra szóló megrendeléssel.
Az igazsághoz tartozik, hogy a COMAC nem zöldfülű a repülőgép-gyártásban, a cég amerikai MD–80-as licencére alapozva 2007 óta gyártja a 78–90 fő befogadására képes COMAC ARJ21-est. Ennek az első járatát 2008 decemberében indították, azóta mintegy hatmillió utast szállított a kínai regionális légi forgalomban – balesetmentesen.
Az ARJ21-esre 650 körüli élő megrendelése van a gyártónak, s a júniusi adatok szerint 111 ilyen példány szállítja már az utasokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.