A Financial Times értesülése szerint a Facebook anyavállalata, a Meta hirdetéseket jelenítene meg a WhatsAppon, a világ legnépszerűbb üzenetküldő szolgáltatásában, amivel megpróbálná pótolni az elmúlt években visszaesett bevételeit. Ez azonban már most heves ellenállásba ütközött, mivel sokak szerint pont a reklámmentesség az, aminek az alkalmazás a népszerűségét köszönheti.
Belső információk szerint a Meta vezetése azt tervezi, hogy több mint egy évtizeddel a megvásárlása után gyökerestül átalakítanák a WhatsApp üzleti modelljét, és hirdetéseket vezetnének be az üzenetküldő alkalmazásra.
Hasonlóan más közösségi médiaplatformokhoz, azoknak a felhasználóknak, akik nem akarnak reklámokat látni a felületen, havidíjat kellene fizetniük.
Az ötlettel kapcsolatban azonban komoly aggályok merültek fel a vállalaton belül, ugyanis sokan úgy gondolják, hogy a lépéssel rengeteg felhasználót idegenítenének el. A WhatsApp ugyanis arról ismert, hogy más üzenetküldő és médiaalkalmazásokkal ellentétben nem jelenít meg hirdetéseket, hanem a bevételeit éves előfizetéseken keresztül szedi be.
Amikor a Facebook anyavállalata 2014-ben 19 milliárd dollárért felvásárolta a céget, Brian Acton társalapító ezt ahhoz kötötte, hogy az új tulajdonos elfogadja a cég mantráját: „Nincsenek reklámok! Nincsenek játékok! Nincsenek trükkök!” Ezt pedig eddig nagyrészt be is tartották.
A Meta azonban régóta feni a fogát a WhatsAppból befolyó potenciális bevételekre, s miután Mark Zuckerberg vezérigazgató
több mint 21 milliárd dollárt pazarolt el a virtuális valóságra és a metaverzumra, a befektetők azt követelték, hogy a tech óriás kezdjen el újra az értékteremtésre fókuszálni.
Zuckerbergé az idei legnagyobb feltámadás díjaA Meta atyja új oldalával lenyomná a Twittert, miközben cége részvényei megállíthatatlanul erősödnek. |
Amióta a vállalatban a „hatékonyság éve” megkezdődött, több tízezer alkalmazottat építettek le, csökkentették a kutatás-fejlesztést és megnövelték az online reklámok mennyiségét, s ennek következtében idén júliusban 2021 óta először két számjegyű bevételnövekedést tudtak produkálni. Ennek túlnyomó része, mintegy 31,5 milliárd dollár, a második negyedévben a reklámokból származott.
Eközben a WhatsApp a Meta egyik utolsó olyan terméke, amely hirdetésmentes maradt, és amely kiaknázatlan lehetőségnek tűnhet a vezetőség számára.
A hirdetés lehetősége vonzónak tűnhet egy olyan népszerű alkalmazáson, mint a WhatsApp, de a Meta ezzel könnyen elidegenítheti a felhasználóit, akik egy letisztult üzenetküldő szolgáltatáshoz vannak hozzászokva, és tolakodónak tartanák a reklámokat
– figyelmeztetett Ed East, a Billion Dollar Boy marketingügynökség vezérigazgatója.
Az alkalmazás, amelyet több mint 200 millió kisvállalkozás használ kommunikációhoz, nemrégiben kipróbált egy olyan funkciót, amely lehetővé tette a kereskedőknek, hogy közvetlen marketingüzeneteket küldjenek azoknak a felhasználóknak, akik ezeket nem tiltották le. A projekt azonban eddig nem hozta meg a várt sikereket.
Ha a Meta-féle hirdetési rendszer elindulna a platformon, akkor az úgy nézne ki, mint a Facebook Messenger vagy a Gmail felületei, ahol a csevegések és az e-mailek közé vannak elhelyezve a reklámok, ami pedig kiszorítaná az ismerőseinket a képernyőről.
East szerint ez a modell tönkretenné a WhatsApp felhasználói élményét, és összezavarná az embereket, akik emiatt könnyen úgy dönthetnek, hogy inkább más, ingyenesen elérhető platformokat választanak a csevegéshez.
A Data.ai elemző becslései szerint a WhatsApp a maga 2,23 milliárd aktív havi felhasználójával jóval népszerűbb, mint az Instagram és a Messenger.
Oroszország a WhatsApp betiltására készülA WhatsApp új Channels funkcióját az orosz vezetés veszélyesnek tartja, és felkészültek az alkalmazás betiltására. A Channels egy olyan új lehetőség lesz az appban, amely a hagyományos közösségimédia-oldalakhoz teszi hasonlatossá a programot. Az orosz kommunikációs hivatal, a Roszkomnadzor szerint így lehetőség lenne külföldről tiltott információkat terjeszteni Oroszországban. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.