A MÁV Vagon Kft. mintegy 75 százaléka magánkézbe kerül – közölte MÁV-Volán csoport. Az erről szóló döntést a kormány hozta meg. A fejlemény nem előzmény nélküli, Lázár János közlekedési miniszter többször is jelezte, hogy szükség van a magántőkeláb megteremtésére a vállalatban.
Az állami társaság szerint ezzel hatékonyabbá válik a vasúti járműfejlesztés és -karbantartás a csoportnál. Mint írták,
a magántőke bevonásával jobbá és egyszerűbbé válhat a vasúti járművek karbantartásának és gyártásának folyamata.
Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a MÁV Vágon továbbra is a MÁV-Volán leányvállalata marad. Ez pedig azt jelenti, hogy a munkavállalók foglalkoztatásának feltételeit nem befolyásolja a tulajdonosi szerkezet változása.
A vállalat új, többségi tulajdonosa a Magyar Vagon Zrt. lesz, amely a Dunakeszi Járműjavító tulajdonosaként a magyar vasútijármű-gyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője.
A szerződéskötésre várhatóan október közepén kerül sor.
A Magyar Vagon Zrt. a céginformációs nyilvántartások szerint a Solva II Magántőkealap érdekeltsége. A legutóbbi, 2022-es pénzügyi év lezárásakor a Magyar Vagon Zrt. tulajdonosi határozatában az olvasható, hogy a Solva II Magántőkealap nevében a Gran Private Equity Zrt. járt el, mint a Magyar Vagon Zrt. taggyűlési jogait gyakorló egyszemélyi tulajdonosa. A Gran Private Equlity Zrt. az Opten cégregiszter szerint Hernádi Zsolt tulajdona. Vagyis elmondható, hogy a Magyar Vagon Zrt. a Mol elnök-vezérigazgatójához, a 100 leggazdagabb magyar 2023-as kiadása szerint Magyarország hetedik legbefolyásosabb emberéhez köthető.
A MÁV arról számolt be, hogy a tranzakciótól
Ezzel összességében növelhető a vasúti személyszállításért felelős MÁV-Start járműveinek üzem- és üzletképessége, végső soron az általános szolgáltatási színvonal és az utaselégedettség. Mindez annak a kormányzati célnak a teljesülését segítheti, hogy a MÁV-Volán csoport kötött pályás járműveinek 40 éves átlagéletkora jelentősen csökkenjen. Ennek érdekében korszerű járművek beszerzése és gyártása szükséges.
A tulajdonosi szerkezetben történő változással a MÁV Vagon Kft. fejlesztési képességei és gyártási kapacitásai hatékonyan támogathatják ezt a célkitűzést. Sőt, a tranzakcióval lehetővé válhat a járműgyártás piaci finanszírozása is.
Lázár János minisztériuma új korszakot hirdetett meg: gyökeresen átalakul a MÁV és a VolánA napokban a kormány elé kerül az az előterjesztés, amelyben lefektetik a magyar vasút következő tíz évének fejlesztési koncepcióját. Új időszámítás veszi kezdetét, jön a piaci finanszírozás. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.