BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fülöp-szigeteki buszsofőrök Budapesten: profik és fiatalok, de könnyen lehet, hogy mégse jönnek

Egészen csütörtök délutánig úgy tűnt, hogy Fülöp-szigeteki buszsofőrök érkeznek Budapestre. Csakhogy a kormány váratlanul visszavonta a vendégmunkások behozatalát szabályozó törvényt. A városháza rögtön meglovagolta a témát, és kijelentette: fővárosi tulajdonú cégeknél nem fognak alkalmazni külföldieket. Nem véletlenül teszi ezt, legalább addig se kell beszélni a csúcsvezetőknek kifizetett tízmilliós prémiumokról.

Csütörtökön járta be a magyar sajtót a hír, hogy a fővárosi közösségi közlekedés egyik szolgáltatója, az ArrivaBus Fülöp-szigeteki buszsofőröket kíván alkalmazni.

20201027 BudapestMercedes-Benz Conecto G típusú buszok sajtóbemutatójafotó: Keresztesi Balázs (KB)Metropol 20201027 Budapest
Mercedes-Benz Conecto G típusú buszok sajtóbemutatója
fotó: Keresztesi Balázs (KB)
Metropol
Üresek a sofőrfülkék a buszokon, de könnyen lehet, hogy nem Fülöp-szigeteki járművezetők fogják betölteni őket. Fotó: Keresztesi Balázs / Metropol

Ez nem valami távlati terv: a vendégmunkások a cég közleménye szerint jövő januártól munkába is állnának. Nem is kevesen, rögtön húsz sofőr ülne a volán mögé. Tekintve, hogy a vállalatnál mintegy 400 járművezető dolgozik, ez azt jelenti, hogy a Fülöp-szigeteki kontingens rögtön 5 százalékos súlyt képviselne.

Miért van szükség Fülöp-szigeteki buszsofőrökre?

Az ArrivaBus azt írta, hogy a szolgáltatás folytonosságának biztosítása miatt van szükség rájuk. A társaság vezérigazgatója, Körmendi Anikó emlékeztetett rá, hogy a fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált a sofőrhiány, de ez világszintű jelenség is egyben. „Nem dőlhetünk hátra arra számítva, hogy egyetlen intézkedés – például a jogosítvány B-ről D-re váltása – önmagában megoldja ezt a helyzetet” – figyelmeztetett.

Jelezte azt is, hogy az elmúlt években számos ajánlattal szólították meg a hazai munkavállalókat, és több mint ezer buszsofőrt képeztek már át. Ugyanakkor a tapasztalatok bebizonyították a számukra, hogy több módon kell biztosítani a vállalt feladataik teljesítését, mivel ez minden, Budapesten közlekedő ember érdeke. A külföldi tájékozódásuk fókuszában is az állt, hogy hol találhatnak olyan szakembereket, akiknek felkészültsége magas szintű, és gördülékenyen integrálhatók a munkafolyamataikba. 

Mit kell tudni a Fülöp-szigeteki buszsofőrökről?

Így kerültek képbe a Fülöp-szigeteki járművezetők, akik több más országban bizonyítottak már. Ráadásul a fiatalabb generációhoz tartoznak, ami a járművezetői szakmában tapasztalható magas átlagéletkor miatt különösen kedvező. Az Arriva hangsúlyozta: a jelentkezők szigorú kiválasztási folyamaton mentek keresztül, a jelöltek pedig tökéletesen alkalmasak arra, hogy a programban részt vegyenek.

Körmendi Anikó egyúttal azt is világossá tette, hogy a híresztelésekkel ellentétben ők ugyanakkora bérre jogosultak, mint a magyar munkavállalók. Ebben a tekintetben tehát semmi különbség nincs például egy budapesti, egy vidéki vagy egy külföldi munkavállalónak kínált lehetőség között. Azt viszont megjegyezte, hogy számtalan eszközzel támogatják a munkába állásukat. Hogy ebbe beletartozik-e a lakhatási támogatás, az nem derült ki. Ha igen, az végeredményben mégiscsak torzítaná a jövedelmi viszonyokat a helyi munkakerővel összevetésben. 

Nem biztos, hogy be lehet hozni Magyarországra a Fülöp-szigeteki sofőröket

Mindenesetre az ArrivaBus azt is kiemelte az ázsiai buszsofőrök behozatala kapcsán, hogy erre a hatályos törvények lehetőséget adnak. Csütörtök délutánig ez biztosan így volt. Akkor viszont a Gazdaságfejlesztési Minisztérium a semmiből bejelentette, hogy a kormány visszavonja a nyáron elfogadott és novemberben élesedő vendégmunkástörvényt, és majd a jövőben egy új, szigorúbb szabályozást hoz létre. Könnyen lehet, hogy a rendkívüli változás a Fülöp-szigeteki sofőrök alkalmazására is kihat, vagyis hiába profik és fiatalok, a kieső jogszabály miatt mégse lehet csak úgy munkába állítani őket Magyarországon, és így nem fognak buszt vezetni a budapesti kerületekben.

A budapesti városvezetés üzent a külföldi munkavállalóknak

Közben az általános főpolgármester-helyettes éles nyilatkozatot adott a Népszavának. Kiss Ambrus kijelentette, hogy nem jó irány a külföldi munkaerő alkalmazása, ezért a saját tulajdonú cégeknél ezt mindenképpen ki fogják zárni. Ezt azzal indokolta, hogy ez a gyakorlat szembemegy a fővárosi és a szélesebb értelemben vett társadalompolitikai célokkal. „Ezzel lemondunk a potenciális hazai munkaerő-tartalékról” – érvelt. Üzent az ArrivaBusnak is. Azt mondta, hogy a BKV esetében szóba sem jöhet külföldi munkavállalók foglalkoztatása, külsős szolgáltatók esetén pedig, amelyeknél nem a főváros a munkáltató, szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását.

Az eddig a gazdasági migrációval inkább megértő budapesti politikai kommunikációból Kiss Ambrus nyilatkozata meglehetősen kilóg. Könnyen lehet, hogy nem véletlenül. A napokban derült ki ugyanis, hogy a csőd szélén táncoló, folyamatosan financiális kivéreztetésről beszélő, pénzügyi túlélőprogramot meghirdető városvezetés összességében több tízmilliós prémiumot fizetett ki fővárosi cégek csúcsvezetőinek. A Fülöp-szigeteki buszsofőrök esete éppen kapóra jön, hogy addig se kelljen erről az ellentmondásoktól hemzsegő ügyről beszélni. 

Rendkívüli: visszavonja a vendégmunkástörvényt a kormány – teljesen új szabályozás jön

Visszavonja az eredetileg november elsejével életbe lépő vendégmunkástörvényt a kormány, helyette új jogszabályt alkot – erről tájékoztatta a Gazdaságfejlesztési Minisztérium lapunkat.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.