Tavaly mindössze tíz összeolvadási és felvásárlási (M&A) tranzakció történt a régiós biztosítási piacon, amely jelentős visszaesést mutat a korábbi évek csúcsértékeihez képest – hangzott el a Deloitte Magyarország szakértői által tartott szerdai sajtótájékoztatón.
Vajda Zsolt, a Deloitte Magyarország partnere elmondta: a tíz tranzakcióból csak három kötődött a szűken vett biztosítói szektorhoz, a többinél alkuszcégek, brókerek, online biztosításközvetítők voltak az érintettek. A 2019. és 2023. közötti időszakban a Vienna Insurance Group (VIG) számított M&A szempontból a legaktívabbnak, 6 tranzakcióval, míg a második helyen a Generali és a PIB Group osztozott 5-5 ügylettel. A 2019. és 2022. közötti időszakban csökkent a működő biztosítók száma is a régiós piacon: bár az életbiztosítók száma 39-ről 40-re emelkedett, a nem életbiztosítóké 136-ról 123-ra, a kompozit szolgáltatóké pedig 126-ról 121-re olvadt.
Pámer Balázs, a Deloitte Magyarország igazgatóhelyettese a régiós biztosítási piac visszafogott teljesítményt nyújtott 2022-ben:
miközben a nem életbiztosítási üzletágnál közel 10 százalékos növekedés mutatkozott, addig az életbiztosításoknál mindössze 0,7 százalékos bővülést – gyakorlatilag stagnálást – regisztráltak.
A bruttó díjelőírások szintje tovább növekedett a szektorban 2021-ről 2022-re, ám ezzel párhuzamosan a penetráció enyhén csökkent. Ez azért is figyelemre méltó, mert Kelet-Közép-Európa így is érezhető elmaradásban van a penetráció alapján a nyugati országokhoz képest.
A régiós biztosítóknak – mondta el Hauer Judit, a Deloitte Magyarország igazgatója – számos kihívással kell szembenézniük a közeljövőben: így például az IFRS 17 sztenderd bevezetésének hatásaival, a fenntarthatósági, ESG szempontok érvényesítésével, az infláció és a kamatkörnyezet alakulásával, az insuretech előretörésével, illetve a mesterséges intelligencia növekvő jelentőségével. Speciálisan a magyar piacot érinti még a most elinduló lakásbiztosítási kampány is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.