A világ legnagyobb zenekiadója sorra szedi le a vele szerződött előadók számait a TikTokról. A Universal Music Group és a ByteDance tulajdonában álló TikTokkal hónapokon át tárgyaltak a jogdíjakról, eredménytelenül. Emiatt a Universal Music Grouphoz tartozó dalokat a videók alatt automatikusan elnémítják, a felhasználóknak pedig lehetőségük lesz új dalt választani a tartalmak aláfestéséhez.
Azaz 1 milliárd TikTok-felhasználónak alternatívákat kell találnia például Taylor Swift, Adele, Billie Eilish vagy Bob Dylan slágereinek meghallgatására. A zenekiadó mintegy 3 millió felvételt birtokol, és 4 millió számra van terjesztési joga. Ezeket folyamatosan eltávolítják a közösségi médiumról szerdától kezdve.
A Universal Music Group nyílt levele szerint megakadtak a tárgyalások a kínai céggel a művészek és dalszerzők megfelelő díjazásáról, a mesterséges intelligencia eszközeivel szembeni védelemről és a TikTok-felhasználók online biztonságáról. A TikTok közleményében azzal vágott vissza, hogy a Universal Music Group a „saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei fölé helyezte”.
Mivel a rövid videók megosztására szakosodott platform óriási tömeget ér el a világ szinte minden pontján, az alkalmazás meghatározó lehet egy-egy tartalom világhírűvé tételében. A TikTok felbecsülhetetlen értékű promóciós eszköznek tekinti magát, mivel lehetővé teszi, hogy a felhasználók licencelt zenék közül választhassanak a rövid klipjeikhez. A platform azzal érvel, hogy elősegíti az új előadók felfedezését és a zenék értékesítését.
Habár a szerzők és az előadók valóban sokat köszönhetnek a közösségi médiumnak abban, hogy híressé válnak, a kínai cég anyagiakban már nem kompenzálja őket megfelelően. Például a Universal Music Group bevételeinek mindössze 1 százaléka érkezik a TikToktól jogdíjként. A Universal Music Group 2022-es bevétele 10,87 milliárd dollárnak megfelelő euró volt, míg a Music Business Wordlwide várakozásai szerint tavaly 11,5 milliárd dollárnak megfelelő eurót érhetett el. Tehát a TikTok évente mintegy 110 millió dollárt fizethetett a kiadónak, miközben a saját bevételei tavaly elérték a 110 milliárd dollárt, sőt a TikTok a világon elsőként érte el a 10 milliárd dolláros alkalmazáson belüli fogyasztói költést.
A vállalat szerint a TikTok „töredékét fizeti annak az aránynak, amit a hasonlóan nagy közösségi platformok fizetnek” neki. A TikTok fizet a zenei jogtulajdonosoknak a munkájukért, de nem kínál részesedést a bevételeikből.
A két másik nagy lemezcég, a Warner Music Group és a Sony Music már megállapodott az új licencszerződésekről a TikTokkal – írja a Bloomberg.
A zenekiadók évek óta harcolnak a TikTokkal és annak anyavállalatával. Amikor a ByteDance 2022-ben bejelentette, hogy a Resso zenei streamingszolgáltatását kiterjeszti új területre, a Sony Music Entertainmen ideiglenesen kivonta a zenéit a szolgáltatásból. A Resso ezután megszüntette az ingyenes kínálatát, és átnevezte magát TikTok Musicra.
A kiadók az elmúlt években szinte minden nagyobb online zeneforgalmazóval összeütközésbe kerültek, de ritkán kérték, hogy a tartalmaikat vegyék le. Ilyen volt, amikor a Warner Music Group 2008-ban levette zenéit az Alphabet vállalat YouTube-járól kilenc hónapra.
A Universal Music Group méretét felhasználva sürgeti a streamingszolgáltatókat, köztük a Deezert és a Spotify-t, hogy változtassanak a művészek díjazásának módján.
A TikTokot a reklámpiac sem kerülheti már kiAz alkalmazkodás éve lesz 2024 a marketingszakmában. Vannak új trendek, amelyek sikerre vihetik a vállalkozásokat, illetve olyan régi szokások, amelyeket most már muszáj lesz elhagyni. Az elsődleges továbbra is az influenszermarketing lesz, de a vállalatok átpártolhatnak a mikro- és nano-véleményvezérek felé. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.