Az egykor a kispolszkik gyártóbázisaként ismert lengyelországi Tychyben felvonták a kínai lobogót: lapértesülések szerint már a második negyedévben megkezdhetik ott a Leapmotor mini elektromos autómodelljének, T03-asnak a sorozatgyártását. Az üzem, amely 16 éven át, 1991-ig ontotta magából a Fiat 126-ost, jó ideje a Stellantis tulajdonban van, s a Fiat Panda, a Fiat 500 és a Ford Ka modellek összeszerelését végezték itt.
A portfólió most a Leapmotor T03-as bumfordi, de szerethető európai változatával bővül, amelynek piaci fogadtatása minden bizonnyal frenetikus lesz a kicsi, de széles vásárlói rétegek számára is megfizethető villanyautóval. Az első európai gyárát Szegeden építő, az elektromosautó-értékesítésben a Teslától a piacvezető helyét a tavalyi évzáró negyedévben elorozó BYD tehát fáziskésésben van, a Leapmotor versenyelőnyre tesz szert azzal, hogy egy már kész gyárba költözhet be, autói élvezhetik az EU piacának minden előnyét.
Igaz, azt nem tudni, hogy a BYD milyen járműveket szerel majd össze a Tisza parti városban, de iparági szakértők szerint a középkategóriánál feljebb egyelőre nem merészkedik, persze ott is sűrűsödik a mezőny. A Leapmotor is jelen van szinte minden személyautó-kategóriában, a T03-as a belépő modell, olyan, mint a BYD-nek a Dolphin, amelynek magyarországi alapára a 11 millió forintot súrolja – holott Kínában a felébe se kerül.
A Leapmotor T03 gyártásának villámgyors beindítását az teszi lehetővé, hogy a kocsik félkész modulokként érkeznek Tychybe a Reuters forrásai szerint, ahol a többi modullal kiegészülve rakják össze őket. Azt homály fedi, hogy mi honnan érkezik, mennyire tekinthető majd európainak a Leapmotor autója. A gyártandó modellévjárat sem ismert, de erős a gyanú, hogy nem a március 2-án bemutatott 2024-es verziót viszik egyenest Lengyelországba.
Az idei évjárat belépő modellje Kínában 2,44 millió forintért vihető haza, a gazdagabban felszerelt két változatért 2,98, illetve 3,48 millió forintot kérnek
– a jelenlegi árfolyamon átszámítva. Ha ezeket az árakat európai szintre hozzuk, azaz megduplázzuk, akkor már látszik, milyen fenyegető veszélyt jelenthet a Leapmotor a ma még a hagyományos autógyártók által dominált európai piacra. A kisautó egyébként Franciaországban már kapható, ott közel 8 millió forintnyi euróért.
Persze az alacsonyabb árért rövidebb hatótávolság jár, a modellel egy feltöltéssel 200, 310, illetve 403 kilométert lehet megtenni. Valószínűbb, hogy a Leapmotor a tavalyi T03 modellekkel érkezik, ezekből négyfélét kínálnak, a 3–4,5 millió forint közötti kategóriában.
A Leapmotor a feltörekvő autógyártók közé tartozik, még kell küzdenie az ismertségért, ez is benne van abban, hogy a cég a T03-ból eddig összesen 35 454 darabot értékesített odahaza bő egy év alatt. A vállalat tavaly 144 155 autót adott el, ennek a negyede T03 volt.
A kínaiak valamiért imádják a betűszám kombinációkat a modelljeik megnevezésénél, ez a Leapmotornál sincs másképp, a cég most futó
modelljei már jóval drágábbak, s a választékban a hibrid és a kiterjesztett hatótávolságú elektromos hajtás (EREV) is fellelhető.
Megvan tehát az első pozitív eredménye a tavaly október végén bejelentett Stellantis–Leapmotor-ügyletnek, melynek során a világ harmadik legnagyobb autógyártója másfél milliárd dollárért 20 százalékos részesedést vásárolt a feltörekvő, de még nem világhírű kínai vállalatban. A Stellantis – egyben a Fiat gazdája – lett a legnagyobb külföldi befektető a jelenleg 4,1 milliárd amerikai dolláros piaci kapitalizációval bíró Leapmotorban.
A cég – teljes nevén Zhejiang Leapmotor Technology – 2022 szeptemberének végén debütált a hongkongi tőzsdén, nem nagy sikerrel, árfolyama már az első kereskedési napon 42 százalékot perecelt, a remélt 1,5 milliárd amerikai dollár helyett csak 800 milliót hozott a konyhára az elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO), az összeget a cég kutatás-fejlesztésre és kapacitásainak bővítésére fordította.
A Leapmotor piaci részesedése a túlzsúfolt kínai piacon 2–3 százalék közötti. Sokkal nagyobb potenciál rejlik viszont a nemzetközi terjeszkedésében,
amit a Stellantis 51 és a kínai anyacég 49 százalékos részesedésével megalapított Leapmotor International menedzsel majd. A Stellantis kizárólagos jogot szerzett a Leapmotor exporttevékenységére, a külföldi gyártás megszervezésére.
Egyikre sem kell sokat várni, az exportoffenzívát maga az elnök, Csu Csiang-ming hirdette meg a hó elején, a Leapmotor C10-es elektromos és hibrid változatban gyártott városi terepjárójának (SUV) bemutatóját, ennek a szállításait a harmadik negyedévben indítják be a legfrissebb tervek szerint. Indulásképpen a német, a francia, az olasz és a spanyol piacot célozzák meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.