Húsz évvel ezelőtt még a vicc kategóriájába esett volna az a friss bejelentés, hogy a Jaguarokat kínai platformra építik majd 2025-től. Igaz, azt is megmosolyogták volna, aki azt mondja, hogy pár év múlva – 2008-ban – a Jaguar a Land Roverrel együtt az indiai Tata konszern tulajdonába kerül. Az azóta eltelt idő viszont azt igazolja, hogy a két patinás, magas presztízsű brit márka túlélte válságát, él és virul. Miközben javában készül az elektromos átállásra. Ebben pedig jó lóra tesznek, ha a technológiában élenjáró kínaiakkal társulnak.
A Jaguar Land Rover (JLR) a Chery autógyártó Exeed nevű márkájának a platformját fogja használni tisztán elektromos hajtású és tölthető hibrid (plug-in) autóihoz, az erről szóló szerződés aláírása már csak napok kérdése – jelentette a kínai 36kr. A luxuskategóriában a JLR lesz az első fecske, amely kínai alapokra helyezi autóit, ezt a Chery elnöke, Yin Tongyue fecsegte ki a sajtónak az Exeed vasárnapi szakmai eseményén.
A gyártást is közösen végzik, a Tata Motors és a Chery korábban megalapított, 50-50 százalékos vegyesvállalatához tartozó kínai üzemben. A JLR célja, hogy 2030-ra teljesen elektronizálja modellkínálatát, ehhez volt szüksége a fejlesztésekben nála jóval előbbre járó kínai partnerre. A tavaly áprilisban a nevét hivatalosan JLR-re lerövidítő brit-indiai autógyártó azt is jelezte, hogy négy különálló márkára válik szét, a portfóliójában
szerepel és él már külön életet, de már valamennyien a benzin utáni jövőre készülnek – stílszerűen gőzerővel. És az anyagi forrásokat sem kímélve, erre utal, hogy a következő öt évben 15 milliárd fontot fektetnek be, főként gyárfejlesztésekre, új modellek fejlesztésére. A jelenlegi tervek szerint a Jaguar márka első, Exeed-alapokra „helyezett”, tisztán elektromos hajtású járműve akár már az idén a kereskedőkhöz kerülhet.
A kínai platformok egyébként a világ legnagyobb autógyártóinak a fantáziáját is megmozgatták, s miután osztottak-szoroztak, bele is vetették magukat a közös munkába. Mint azt a Világgazdaság megírta, a Volkswagen az Xpenggel írt alá együttműködési szerződést még tavaly júliusban, melynek értelmében a németek 700 millió dollárért 4,99 százalékos tulajdonrészt vásárolnak a kínai piacot kívülről-belülről kiválóan ismerő partnerükben, majd egy vegyes vállalat keretében Hefejben gyártó- és kutatás-fejlesztési bázist hoznak létre, ahol az első körben két, Volkswagen márkanév alatt forgalmazandó, új generációs, középkategóriás járműcsalád készül majd 2026-tól. Az első közös autójuk egy középkategóriás városi terepjáró (SUV) lesz.
A Volkswagen 2,5 milliárd euróval finanszírozza a „közös kalandot”.
Hasonló konstrukcióban szövetkezett egymással a világ harmadik legnagyobb autógyártója, a Stellantis a Leapmotorral. Az olasz-francia-amerikai autógyártó-óriás 1,5 milliárd euró fejében 20 százalékos tulajdonrészt szerzett kínai partnerében tavaly októberben. A Leapmotor piaci részesedése a túlzsúfolt kínai piacon 2–3 százalék közötti.
Sokkal nagyobb potenciál rejlik a nemzetközi terjeszkedésben, amit a Stellantis 51 és a kínai anyacég 49 százalékos részesedésével megalapított Leapmotor International menedzsel majd. A Stellantis kizárólagos jogot szerzett a Leapmotor exporttevékenységére, a külföldi gyártás megszervezésére.
Az utóbbi az egykor a kispolszkik gyártóbázisaként ismert lengyelországi Tychyben lapértesülések szerint már a második negyedévben megindulhat: a Leapmotor mini elektromos autómodelljének, a 2,5 millió forintnál is olcsóbb T03-asnak a sorozatgyártása.
Válás indiai módra: a Tata a Jaguar Land Rovert is az útjára engediAkár öt részre is szakadhat India legértékesebb autóipari konglomerátuma. A Tata Motors gőzerővel veti bele magát az elektromos átállásba, s meggyőződése szerint az önálló útra indított és tőzsdére bevezetendő üzletágak összességében nagyobb értéket képviselnek, mint ha egyben maradnának. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.