A világelső Toyota felemás áprilist tudhat maga mögött, termelése és értékesítése egyaránt megtorpant, de más-más tényezők játszottak ebben közre. Üzemeiben a tavaly áprilisinál 8,8 százalékkal kevesebb, 816 601 darab gépkocsi készült, részint beszállítói problémák, részint a hibrid hajtást évtizedekkel ezelőtt meghonosító Prius gyártásának és értékesítésének ideiglenes felfüggesztése miatt.
A Priusoknál tömeges visszahívás miatt állították le az értékesítést, 135 ezer autót kellett berendelni javításra, mert a hátsó ajtók menet közben hajlamosak „csak úgy” kinyílni. A hibákat az átadásra váró autóknál is orvosolni kellett. A Kyodo hírügynökség úgy tudja, hogy a Priusok szállítását június közepén újítja fel a Toyota.
A Prius-értékesítések kiesése is benne van abban, hogy a Toyota 4,5 százalékkal kevesebb, 835 788 autót tudott csak értékesíteni a piacain, amelyek közül Japánban és Kínában a pangás erősödő jelei mutatkoznak, az itt elszenvedett 14, illetve 27 százalékos kiesést az európai 20 és az észak-amerikai 16 százalékos bővülés sem tudta kompenzálni.
márkát is magába foglaló autógyártó csoportnak ambivalens a hozzáállása az elektromos átálláshoz: tudják, hogy nem kerülhetik el, és máris jelentős lemaradásban vannak mind a modellpalettát, mind a mennyiséget tekintve, de nem tudják és nem is akarják elengedni a hibrid technológiát, inkább a csiszolgatásában, tökéletesítésében látnak fantáziát.
És igazuk is van, hiszen a tölthető hibridek a fénykorukat élik, nem tudnak eleget gyártani belőlük. Sőt, új korszak nyílik, ha a japánok most bemutatott, szén-dioxid-semlegesként hirdetett, benzint, hidrogént és alternatív üzemanyagokat egyaránt elégetni képes motorja beválik.
Kodzsi Szato, a Toyota vezérigazgatója szerint a Mazdával és a Subaruval közösen kifejlesztett, a korábbi belső égésű motoroknál kisebb, erősebb és hatékonyabb aggregát ideális lesz a következő generációs plug-in hibridekben való alkalmazásra, amelyeket már eleve elektromos hajtású autókhoz tervezett platformokra építenek, így két legyet ütnek egy csapásra, és tetemes költségeket tudnak megspórolni. Szato szerint
a klímavédelem és az energiafelhasználás szempontjából a leghatékonyabb megoldást kell megtalálni a jövő autójához, s ebben az akkumulátoros és a hidrogénhajtásos technológiának egyaránt szerep jut.
Ezzel kapcsolatban bejelentéseket is tettek a napokban: a szén-dioxid-mentesítésre és a következő generációs szoftverek fejlesztésére szóló keretet 3,6 milliárd dollárral megfejelik, továbbá 322 millió dolláros hitellel segítik az észak-karolinai akkumulátorgyáruk építését, valamint több mint 530 millió dollárt fektetnek texasi üzemükbe, ahol a Tundra pick-up teherautót és a Sequoia SUV-t gyártják. A Toyota legnagyobb piaca egyébként is az Egyesült Államok.
A japán óriásvállalat rekordszámokat produkált a márciussal zárult pénzügyi évében, amikor is 11,1 millió járművet értékesített, üzemi nyeresége pedig 34,3 milliárd dollárra nőtt, ilyen profitot Japán vállalat még soha nem villantott.
Részvényárfolyama megduplázódott, és 3872 jennel március végén történelmi rekordra futott, ám azóta 14 százalékot esett. A halovány havi termelési és értékesítési adatok láttán csütörtökön 1,8 százalékos eséssel fejezte ki rosszallását a piac.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.