BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A BMW-gyár a globális vérkeringésbe katapultálja Debrecent

Hamarosan indul a debreceni BMW-gyár festőüzeme, s ezzel a magyarországi termelőegység is bekapcsolódik a cég globális vérkeringésébe, a Debrecenben debütáló tisztán elektromos Neue Klasse modellek gyártása azonban egyelőre várat magára. Papp László polgármestert, Szilvássy Zoltán rektort és Miklóssy Ferenc helyi kamarai elnököt a felkészülési időszak kihívásairól és eredményeiről kérdeztük.

A BMW érkezésének már a hírére tektonikus mozgások indultak Debrecen üzleti életében. Elsőként az ingatlanpiac lőtt ki, majd szállodaépítési hullám indult, végül pedig ha csak alvállalkozóként is, de a helyi építőipari szereplők tekintélyes hányada is be tudott kapcsolódni a gyár kivitelezésébe. Ez több tízmilliárd forintos bevételt generált – elsősorban az ágazat nagyobb helyi szereplőinek –, de számos egészen kicsi vállalkozás is része tudott lenni alvállalkozói láncnak. Más oldalról közelítve: az elmúlt 10 évben Debrecenbe érkezett 12,5 milliárd eurót meghaladó működőtőke is erősen összefügg azzal, hogy a BMW új gyára helyszínéül ezt a várost választotta.

29 September 2021, Bavaria, Garching: The BMW manufacturer logo is seen on the grill on the front of a BMW i4 during a BMW press event. Photo: Matthias Balk/dpa (Photo by MATTHIAS BALK / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó:  AFP

A polgármester úgy látja, hogy mindenki óriási várakozásokkal van az iránt az új jármű iránt, ami Debrecenben látja meg a világon először a napvilágot.

A Neue Klasse a BMW-nek is az autógyártás egy új korszakát jelenti, ezért nyilvánvalóan az érdeklődés óriási.

„A magam részéről magával a folyamattal kifejezetten elégedett vagyok, annál is inkább mert van lehetőségem a versenytárgyalásoktól a BMW helyszínválasztásáig végigkísérni ezt a folyamatot. Nagyon boldog vagyok, hogy Európa egyik leginnovatívabb nagyvállalata, amely globális szinten is jelen van Debrecenben, új korszakot nyit az autógyártásban. Most már ennek kézzelfogható jelei is vannak. Nagyszerű érzés volt látni, hogy a festőüzem már üzemkész állapotban van, és láthattuk azokat az első karosszériaelemeket is, amiket már Debrecenben fényeztek és innen visznek vissza Németországba. De nyilvánvalóan mindenkit az izgat legjobban, hogy fog kinézni a Neue Klasse. Ennek felfedésére azonban, 2025-ig várnunk kell” – fejtette ki a városvezető.

Papp László szerint a BMW helyszínválasztásánál fontos szempont volt, hogy már 2018-ban, vagyis a tárgyalások megindulásakor több mint egymilliárd értékben szállítottak be gépipari kis-, és középvállalkozások alkatrészeket és berendezéseket a cégnek. A gyár termelésbe állásával véleménye szerint a magyar beszállítói pozíciók csak tovább erősödnek, és a gépipar mellett egészen más szegmensek is képbe kerülhetnek. Ilyen lehet a termelést közvetlenül kiszolgáló tevékenység mellett számos egyéb szolgáltatás, például – amint azt a Balmaz Sütödék esete bizonyítja – akár az élelmezés is.

A Hajdú-Bihar Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke viszont, nem látja ilyen biztatónak a helyzetet. Miklóssy Ferenc szerint ugyanis kérdés,  hogy a magyar kkv-k ténylegesen mennyire tudnak majd a BMW üzleti partnereivé lenni. „Nem szabad elfelejteni, hogy a BMW multinacionális nagyvállalatként mindenütt saját beszállítóival dolgozik. Nincs tehát  túl nagy esély arra, hogy Debrecenben más stratégiát kövessen és meglévő – többnyire külföldi – partnerei mellé vagy helyett magyar beszállítókat válasszon. Tény, hogy a vannak olyan magyar ipari vállalkozók, amelyek TIR3-as beszállítójaként – vagyis, több áttételen keresztül – már most is szállítanak be alkatrészeket a BMW gyárainak, ám ezeknek a cégek összességében mindössze 1 százalékkal részesednek a kész autó árából. Ez természetesen, koránt sem szabad lebecsülni, de célszerű más irányban is gondolkodni. Talán éppen a BMW jelenléte, termelési kultúrára gyakorolt el nem vitatható pozitív hatása okán érdemes lenne olyan beruházásokat eszközölni Debrecenből közép- vagy hosszabb távon vásárváros legyen.”

A kamarai elnök által vizionált, Debrecen esetleges vásárvárosi szerepe kapcsán viszont Papp László int óvatosságra és türelemre.

„Ha a város gazdasági fejlődési tendenciáját nézzük, akkor ehhez a mérföldkőhöz is elérkezünk egyszer, de mindent megvalósítani egyszerre nem lehet. Nagyon sok fejlesztési területre fókuszálunk; a gazdaságfejlesztés területén az ipari parkok kialakítása, ezzel párhuzamosan a közmű-infrastruktúra fejlesztése. Néhány héttel ezelőtt írtam alá azt a közel 3 milliárd forintos tervezési szerződést, amely a keleti városrész lakó- és közmű-infrastruktúrának fejlesztését biztosítja. Emellett kulturális fejlesztések, a reptér bővítése is terveben vannak, de ebben a tekintetben is eljön majd annak az ideje, hogy akár vásárközpontban is gondolkodjunk, olyan kiállító csarnokokban és terekben, amelyek alkalmasak a Farmer Expó – az egyik legnagyobb agráripari seregszemle, aminek több mint 30 éve ad otthont Debrecen – lebonyolítására is.”

Az egyetem kollaborál

Szilvássy Zoltán a Debreceni Egyetem rektora úgy véli, a BMW méretéből és globális gazdasági súlyából adódón a cég minden aktivitásnak óriási hatása van annak a városnak, régiónak az életére, ahol a cég gyára elhelyezkedik. Különösen így van ez az egyetem esetében, amit számos – kulturális, tudományos, praktikus – szál köt össze a BMW-vel.

„E kapcsolatok működtetésére, építésére hoztuk létre a kollaborációs teameket a BMW-vel. Bár Európa vezető gazdasági hatalmának vezető autóipari cégéről van szó, számára is feladatok adódnak abból, magyarországi közegben kell működnie. Mi pedig, sokoldalúan fel vagyunk készülve arra, hogy a magyar gazdasági ökoszisztémával kompatibilis működéshez minden általuk igényelt támogatást megadjunk. A  számukra szükséges munkaerő képzése természetesen, az együttműködés egyik kiemelt területe. Erre úgy készültünk fel, hogy közösen áttekintettük, mire van szükségük, és a műszaki-mérnöki területen túlmenően a pénzügy, számvitel, könyvelés, minőségbiztosítás, jogászképzés területéén is beépítettük az igényeiket a képzésbe. Ez számunkra egy fantasztikus lehetőségekkel kecsegtető fejlesztési irány, mert felsőoktatási intézményként be tudunk integrálódunk a BMW globális hálózatába, megkapjuk a BMW globális megoldásait és megközelítéseit, amivel rendkívüli módon jól járunk” – fejtette ki a rektor.

A Toyota és a BMW nem engedi el a hidrogénautót – közösen vinnék sikerre a technológiát

Az üzemanyagcellás autók töltése majdnem olyan gyors, mint a benzineseké. A hidrogénautó eddig mégsem lett siker. Azonban a BMW már pár éven belül szeretné elkezdeni a hidrogénautók tömeggyártását.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.