Nem csak Németországban, Ausztriában is folytatódik az autóipar vesszőfutása. Az autóipari beszállítók a sógoroknál is egyre nagyobb nyomás alá kerülnek, német szektortársaikhoz, például a ZF-hez és a Schaefflerhez hasonlóan. Csütörtökön például a grazi tartományi bíróságon fizetésképtelenséget jelentett be, és reorganizációs eljárás iránti kérelmet nyújtott be a Dynamic Assembly Machines (DAM). A vállalat nagyjából 15,8 millió eurónyi (6,3 milliárd forint) tőketartozást halmozott fel, nem beszélve a kamatokról. Csaknem 60 alkalmazott és mintegy 90 hitelező érintett az ügyben – írja a Kronen Zeitung.
A gleisdorfi székhelyű vállalat 2006 óta tevékenykedik elsősorban az e-mobilitás területén, az autógyártóknak a szükséges elektromos hajtásláncokat beszállítva. A cég a fizetésképtelenség okaként az ágazat 2024 első negyedéve óta fennálló nehéz piaci környezetét jelölte meg.
Az osztrák autóipari cégeknél jelentősen visszaestek a beruházások is, még a tervezett, sőt a már megkezdett projekteket is sok esetben határozatlan időre elhalasztják vagy akár be is fagyasztják – teszi hozzá a lap.
A gazdasági visszaesés és az elmúlt években megugró infláció miatt ugyanis megcsappant a kereslet az e-autók iránt, miközben a munkaerőköltségek erőteljesen emelkedtek. Mindezért a DAM sem tudott versenyben maradni a külföldi, elsősorban kínai konkurenciával.
A vállalat amúgy már az év elején reagált a romló helyzetre, és csökkentette létszámát. Ennek ellenére a fizetésképtelenséget nem tudta elkerülni. A menedzsment azonban mindent megtesz a DAM tevékenységének folytatásáért.
Múlt hétfőn a szintén e-autókhoz sebességváltó- és hajtásrendszereket gyártó grazi Magna Powertrain mondott fel 200 munkavállalójának. A lépés nem érte meglepetésként az alkalmazottakat, mivel az intézkedéseket már tavaly megszellőztették, idén áprilisban pedig a grazi üzemnek a csökkenő rendelésállomány miatt 500 dolgozótól már el kellett elbúcsúznia. A Magna az amerikai Fisker autógyártó vállalat modelljeihez gyártott volna motorokat az ausztriai Lannachban, de a tengerentúli társaság időközben csődbe ment.
Az Kurier hírportál szerint a Magna Powertrain hat telephelyén összesen ezer munkahelyet szüntethetnek meg. Vannak olyan feltételezések is, hogy a grazi Magna Steyr hétezer munkahelye közül akár 2500 is veszélyben lehet. Rej Husetovic, a Magna csoport sajtószóvivője ugyan megerősítette a 200 elbocsátást, azt viszont tagadta, hogy további munkahelyek is veszélybe kerülnének. Az iparág azonban továbbra sem tud fellélegezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.