BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kard ki kard! Egymásnak feszül a VW vezetése és a dolgozók

Megtartják első ütközetüket a Volkswagen és a munkavállalók az autógyártónál tervezett brutális, 10 milliárd eurós költségcsökkentés részeként végrehajtandó gyárbezárásokról és leépítésekről. Mindkét fél eltökélt, B terve egyiknek sincs, ami megnehezíti a kompromisszumot.

A Volkswagen ma ül először tárgyalóasztalhoz a szakszervezetekkel, a Hannoverben tartandó ülés meglehetősen parázs hangulatúnak ígérkezik, sajtójelentések szerint a dolgozók demonstrációval is nyomást próbálnak helyezni a gyárbezárások és leépítések mellett eltökélt cégvezetéssel, amelynek köztudottak nincs B terve. Amíg annak a kidolgozására rá nem kényszerítik a konszern 684 025 alkalmazottjából a menedzsment terveihez nem asszisztáló munkások. 

Volkswagen chief
Az 56 éves Oliver Blume vezérigazgató a Volkswagen Golf 50 éves születésnapi köszöntőjén / Fotó: AFP

A tárgyalások Oliver Blume, a Volkswagen-csoport teljhatalmú vezérigazgatójának a sorsára is a hatással lesznek, a dolgozók ellenállásukkal ugyanis már több elődjét is megbuktatták. Ha így történne, akkor Blume a másik lábára állhat, ugyanis a VW-csoport vezetését 2022 szeptemberétől ellátó topmenedzser egyben a Porsche vezérigazgatója is, azaz egy fenékkel két lovat ül meg. 

A Volkswagen költségcsökkentésekre kényszerül

A dolgok azonban nem csak a Volkswagen márkánál mennek rosszul, nemrég a Porsche is profitabilitási gondokról számolt be, ami a luxus sportautógyártó cég esetében ritkaság számba megy.

A széles körű költségcsökkentésekről szóló tárgyalások alaphangját a kompetenciákban történt változások is meghatározzák, a Volkswagennél ugyanis a hónap elején megszüntették a több évtizedes munkahelyi védelmet. 

A 130 ezer németországi munkavállalónak új munkaszerződést kell kötnie, 

miután a konszern felmondta a még a 90-es évek közepe óta élő szerződését, amely a hat németországi üzemében garantálta a foglalkoztatást.

Ez újabb feszültségforrást jelentett, hiszen a legendásan erős német munkavállalói érdekképviselet a megcsorbított jogkörök következtében meggyengült, igaz a nyomásgyakorló ereje az utcán megmaradt, s ezzel a jelek mai állása szerint élni is fognak.

Collective bargaining Volkswagen
Hannoverben parázs hangulat övezi a szerdai tárgyalásokat / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Ugyanakkor a VW-nél még ezzel együtt is nehezebb a leépítéseket végrehajtani, mint máshol. A társaság felügyelőbizottságában a helyek felét a munkaügyi képviselők töltik be, míg a húsz százalékos részesedéssel rendelkező német Alsó-Szászország pedig gyakran a szakszervezetek oldalán áll az érzékeny döntéseknél.

Mindenesetre az IG Metall szakszervezet megfogadta, hogy felveszi a harcot a leépítési tervekkel, szemben és sztrájkkal fenyegette meg Bluméékat, mivel képesek hetekre megbénítani Európa legnagyobb autógyártójának működését.

Amíg a menedzsment részéről a szóba jöhető németországi üzemek leállításának sorrendje a fő kérdés, addig a másik oldal a munkahelyek megtartásáért küzd.

Nem tárgyalunk gyárbezárásról és tömeges elbocsátásokról

– tette világossá Thorsten Gröger, a szakszervezet vezető tárgyalója. Hozzátette: Ha a VW ragaszkodik a létszámcsökkentési terveihez, akkor kollégáik tízezrei kényszerítik a céget vissza a helyes útra. 

Oliver Blume és társai két tűz közé kerültek, egyik oldalról a megélhetéséért küzdő dolgozói kollektíva, másikról az ellapuló profitmarzsok és a nyereség fokozásában érdekelt részvényesek tartják nyomás alatt őket.

A józan ész a Volkswagen versenyképességének javítását diktálja, Németországban túl magasak termelési költségek, miközben az eladások csökkennek, és a kínai gyártók próbálnak benyomulni Európába, elszívva a levegőt a megújulásra és a költséghatékony működésre átállni nem képes itteni autógyártók elől. 

A kínai riválisok is rárepültek a VW piacára

Ráadásul a Volkswagen a kulcsfontosságú ázsiai piacon is nagyot veszített lendületéből, ott a hazai márkákkal szembeni a versenyképességét és vele a piacvezetői pozícióját pár évvel ezelőtt elveszítette, s ma már csak egy a sok gyártó közül, akik termékeikkel elárasztják a kínai kereskedéseket. A Jefferies elemzői szerint 

a Volkswagennek még az idén döntést kell hoznia a gyárbezárásokkal kapcsolatban,

az autógyártó két-három létesítmény bezárásával kerülhet egyenesbe, ezek azonban öt németországi telephelyüket is érintheti. Évi félmillió darab autó az a deficit, amihez a Volkswagennek alkalmazkodnia kell, minimum ennyi a leépítendő, jelen pillanatban elveszni látszó fölös kapacitás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.