A Volkswagen ma ül először tárgyalóasztalhoz a szakszervezetekkel, a Hannoverben tartandó ülés meglehetősen parázs hangulatúnak ígérkezik, sajtójelentések szerint a dolgozók demonstrációval is nyomást próbálnak helyezni a gyárbezárások és leépítések mellett eltökélt cégvezetéssel, amelynek köztudottak nincs B terve. Amíg annak a kidolgozására rá nem kényszerítik a konszern 684 025 alkalmazottjából a menedzsment terveihez nem asszisztáló munkások.
A tárgyalások Oliver Blume, a Volkswagen-csoport teljhatalmú vezérigazgatójának a sorsára is a hatással lesznek, a dolgozók ellenállásukkal ugyanis már több elődjét is megbuktatták. Ha így történne, akkor Blume a másik lábára állhat, ugyanis a VW-csoport vezetését 2022 szeptemberétől ellátó topmenedzser egyben a Porsche vezérigazgatója is, azaz egy fenékkel két lovat ül meg.
A dolgok azonban nem csak a Volkswagen márkánál mennek rosszul, nemrég a Porsche is profitabilitási gondokról számolt be, ami a luxus sportautógyártó cég esetében ritkaság számba megy.
A széles körű költségcsökkentésekről szóló tárgyalások alaphangját a kompetenciákban történt változások is meghatározzák, a Volkswagennél ugyanis a hónap elején megszüntették a több évtizedes munkahelyi védelmet.
A 130 ezer németországi munkavállalónak új munkaszerződést kell kötnie,
miután a konszern felmondta a még a 90-es évek közepe óta élő szerződését, amely a hat németországi üzemében garantálta a foglalkoztatást.
Ez újabb feszültségforrást jelentett, hiszen a legendásan erős német munkavállalói érdekképviselet a megcsorbított jogkörök következtében meggyengült, igaz a nyomásgyakorló ereje az utcán megmaradt, s ezzel a jelek mai állása szerint élni is fognak.
Ugyanakkor a VW-nél még ezzel együtt is nehezebb a leépítéseket végrehajtani, mint máshol. A társaság felügyelőbizottságában a helyek felét a munkaügyi képviselők töltik be, míg a húsz százalékos részesedéssel rendelkező német Alsó-Szászország pedig gyakran a szakszervezetek oldalán áll az érzékeny döntéseknél.
Mindenesetre az IG Metall szakszervezet megfogadta, hogy felveszi a harcot a leépítési tervekkel, szemben és sztrájkkal fenyegette meg Bluméékat, mivel képesek hetekre megbénítani Európa legnagyobb autógyártójának működését.
Amíg a menedzsment részéről a szóba jöhető németországi üzemek leállításának sorrendje a fő kérdés, addig a másik oldal a munkahelyek megtartásáért küzd.
Nem tárgyalunk gyárbezárásról és tömeges elbocsátásokról
– tette világossá Thorsten Gröger, a szakszervezet vezető tárgyalója. Hozzátette: Ha a VW ragaszkodik a létszámcsökkentési terveihez, akkor kollégáik tízezrei kényszerítik a céget vissza a helyes útra.
Oliver Blume és társai két tűz közé kerültek, egyik oldalról a megélhetéséért küzdő dolgozói kollektíva, másikról az ellapuló profitmarzsok és a nyereség fokozásában érdekelt részvényesek tartják nyomás alatt őket.
A józan ész a Volkswagen versenyképességének javítását diktálja, Németországban túl magasak termelési költségek, miközben az eladások csökkennek, és a kínai gyártók próbálnak benyomulni Európába, elszívva a levegőt a megújulásra és a költséghatékony működésre átállni nem képes itteni autógyártók elől.
Ráadásul a Volkswagen a kulcsfontosságú ázsiai piacon is nagyot veszített lendületéből, ott a hazai márkákkal szembeni a versenyképességét és vele a piacvezetői pozícióját pár évvel ezelőtt elveszítette, s ma már csak egy a sok gyártó közül, akik termékeikkel elárasztják a kínai kereskedéseket. A Jefferies elemzői szerint
a Volkswagennek még az idén döntést kell hoznia a gyárbezárásokkal kapcsolatban,
az autógyártó két-három létesítmény bezárásával kerülhet egyenesbe, ezek azonban öt németországi telephelyüket is érintheti. Évi félmillió darab autó az a deficit, amihez a Volkswagennek alkalmazkodnia kell, minimum ennyi a leépítendő, jelen pillanatban elveszni látszó fölös kapacitás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.