Piaci erőfölénnyel való visszaélés miatt az osztrák szövetségi versenyhatóság (BWB) kérelmére a kartellbíróság 15 millió eurós, azaz átszámítva közel 6 milliárd forintos bírsággal sújtotta a Peugeot Austriát, amit – mint arról a Kronen Zeitung és a Der Standard is értesült – a hírek szerint a vállalat el is fogadott.
Az ügyet a felső-ausztriai Büchl Peugeot-kereskedés kezdeményezte még 2018 végén, amikor a kartellbírósághoz fordult, mert nem értett egyet a Peugeot Austria szerződési feltételeivel. Az osztrák Legfelsőbb Bíróság (OGH) 2021-ben a megtámadott szerződés tizenkét kifogásolt pontjából hatot elfogadhatatlannak ítélt.
A jogerős döntés egyebek között arra is kitért, hogy a Peugeot Austria, amely akkoriban a francia PSA csoporthoz tartozott, a továbbiakban nem kötheti a kereskedőnek járó bónuszkifizetéseket többek között ügyfél-elégedettségi felmérésekhez. Továbbá a Peugeot általános importőre többé nem csökkentheti a kereskedők kereskedelmi árrését, ha azok nem érik el a szándékosan túl magasra srófolt értékesítési célokat. A bíróság azt is jogsértőnek találta, hogy a Peugeot Austria visszaélés-szerűen túl olcsón adta el járműveit a végfelhasználóknak és még engedményeket is adott nekik, amivel veszteséget okozott szerződéses kereskedőinek.
Mint kiderült, a Peugeot-kereskedők már régóta szenvedtek a szerződéseikben foglalt kikötésektől, mielőtt a Büchl megelégelte a visszaélést és pert indított az általános importőr ellen. Csavar a történetben, hogy a három évig tartó jogi küzdelemben a BWB nem támogatta a céget. Amikor azonban a Legfelsőbb Bíróság 2021 márciusában megállapította az erőfölénnyel való visszaélést, természetesen megkezdte a bírságolási eljárást.
A Legfelsőbb Bíróság ítéletét már 2021-ben teljes mértékben végrehajtottuk - magyarázta csütörtökön a Peugeot Austria, amely úgy látja, hogy az egyezséggel pontot tehetnek az ügy végére. Emellett a képviselet „új alapokra helyezte az 52 osztrák kereskedelmi partnerével való együttműködését is”.
Az egyezség amúgy a szó szoros értelemben nem egyezség, mert arról van szó, hogy a versenyhatóság kérésére a kartellbíróság szabta ki a pénzbüntetést, amelyet a cég – úgy tűnik - elfogadott. A BWB egyelőre nem kommentálta a bírságot, mivel a bírósági döntés még nem jogerős, de a bennfentesek szerint várhatóan a 15 milliós bírság összege már nem változik. A büntetés kiszabásakor a Peugeot állítását, amely szerint 2021-ben felhagyott a jogellenes magatartással, elfogadták, tehát a 2018-21 közötti jogsértéseket szankcionálták.
A hatalmas bírság meglepetést keltett az osztrák gazdasági körökben, mivel a kartellbíróság ítélete egyedi eljáráson alapult, amely csak egy járműkereskedőre és csak a Peugeot márkára vonatkozott. A bíróság azonban általános megelőzési okokból más kereskedőket is meghallgatott.
A döntés az osztrák jog speciális rendelkezésein alapul. Bár a Peugeot Austria GmbH nem rendelkezik piaci erőfölénnyel, tekintettel az autóipari ágazatban folyó intenzív versenyre, ám az ítélet az osztrák jog „relatív piaci erő” fogalmára alapozta a gigabírságot, mivel különösen fontosnak találta a piaci torzulások elleni küzdelmet.
Mint ismert, a Peugeot időközben a 2021 januárjában létre jött Stellantis autóipari csoport tagjává vált, miután a Fiat Chrysler és a francia PSA csoport egyesült. A Stellantis márkái közé tartozik egyebek között az Opel, Vauxhall, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Jeep, Chrysler, Dodge és Ram Trucks is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.