BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól elkalapálták a Peugeot-t Ausztriában

Meglepetést keltett Ausztriában, hogy az osztrák kartellbíróság mekkora pénzbírságot sózott a francia autómárka általános importőrére. A Peugeot Austria inkább elfogadta a gigabírságot, csak hadd tegyen már pontot az ügy végére.

Piaci erőfölénnyel való visszaélés miatt az osztrák szövetségi versenyhatóság (BWB) kérelmére a kartellbíróság 15 millió eurós, azaz átszámítva közel 6 milliárd forintos bírsággal sújtotta a Peugeot Austriát, amit – mint arról a Kronen Zeitung és a Der Standard is értesült – a hírek szerint a vállalat el is fogadott.

Peugeot logo on a branch
Nem mindennapi bírságot szabtak ki a Peugeot Austriára /Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Elege lett a kereskedésnek a Peugeot packázásából

Az ügyet a felső-ausztriai Büchl Peugeot-kereskedés kezdeményezte még 2018 végén, amikor a kartellbírósághoz fordult, mert nem értett egyet a Peugeot Austria szerződési feltételeivel. Az osztrák Legfelsőbb Bíróság (OGH) 2021-ben a megtámadott szerződés tizenkét kifogásolt pontjából hatot elfogadhatatlannak ítélt.

A jogerős döntés egyebek között arra is kitért, hogy a Peugeot Austria, amely akkoriban a francia PSA csoporthoz tartozott, a továbbiakban nem kötheti a kereskedőnek járó bónuszkifizetéseket többek között ügyfél-elégedettségi felmérésekhez. Továbbá a Peugeot általános importőre többé nem csökkentheti a kereskedők kereskedelmi árrését, ha azok nem érik el a szándékosan túl magasra srófolt értékesítési célokat. A bíróság azt is jogsértőnek találta, hogy a Peugeot Austria visszaélés-szerűen túl olcsón adta el járműveit a végfelhasználóknak és még engedményeket is adott nekik, amivel veszteséget okozott szerződéses kereskedőinek.

Mint kiderült, a Peugeot-kereskedők már régóta szenvedtek a szerződéseikben foglalt kikötésektől, mielőtt a Büchl megelégelte a visszaélést és pert indított az általános importőr ellen. Csavar a történetben, hogy a három évig tartó jogi küzdelemben a BWB nem támogatta a céget. Amikor azonban a Legfelsőbb Bíróság 2021 márciusában megállapította az erőfölénnyel való visszaélést, természetesen megkezdte a bírságolási eljárást.

A Legfelsőbb Bíróság ítéletét már 2021-ben teljes mértékben végrehajtottuk - magyarázta csütörtökön a Peugeot Austria, amely úgy látja, hogy az egyezséggel pontot tehetnek az ügy végére. Emellett a képviselet „új alapokra helyezte az 52 osztrák kereskedelmi partnerével való együttműködését is”.

Az egyezség nem egyezség

Az egyezség amúgy a szó szoros értelemben nem egyezség, mert arról van szó, hogy a versenyhatóság kérésére a kartellbíróság szabta ki a pénzbüntetést, amelyet a cég – úgy tűnik - elfogadott. A BWB egyelőre nem kommentálta a bírságot, mivel a bírósági döntés még nem jogerős, de a bennfentesek szerint várhatóan a 15 milliós bírság összege már nem változik. A büntetés kiszabásakor a Peugeot állítását, amely szerint 2021-ben felhagyott a jogellenes magatartással, elfogadták, tehát a 2018-21 közötti jogsértéseket szankcionálták.

A hatalmas bírság meglepetést keltett az osztrák gazdasági körökben, mivel a kartellbíróság ítélete egyedi eljáráson alapult, amely csak egy járműkereskedőre és csak a Peugeot márkára vonatkozott. A bíróság azonban általános megelőzési okokból más kereskedőket is meghallgatott.

A döntés az osztrák jog speciális rendelkezésein alapul. Bár a Peugeot Austria GmbH nem rendelkezik piaci erőfölénnyel, tekintettel az autóipari ágazatban folyó intenzív versenyre, ám az ítélet az osztrák jog „relatív piaci erő” fogalmára alapozta a gigabírságot, mivel különösen fontosnak találta a piaci torzulások elleni küzdelmet.

Mint ismert, a Peugeot időközben a  2021 januárjában létre jött Stellantis autóipari csoport tagjává vált, miután a Fiat Chrysler és a francia PSA csoport egyesült. A Stellantis márkái közé tartozik egyebek között az Opel, Vauxhall, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Jeep, Chrysler, Dodge és Ram Trucks is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.