BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódik a kálvária: Wizz Air-utasok rekedtek Podgorica repülőterén

Megint törölt egy járatot a Wizz Air, egy egész repülőnyi utas maradt Podgorica repülőterén kedden. Mindez nem újdonság, a céggel szemben augusztus óta újabb versenyhivatali vizsgálat folyik, ami azután kezdődött, hogy lezárult az előző vizsgálat.

Lapunknak több utas is jelezte, hogy kedden nem tudott hazajönni Podgoricából (Montenegró), mert a Wizz Air törölte az egyébként 12 óra 30-kor induló járatát. A légitársaság a következő hivatalos választ juttatta el szerkesztőségünkbe. „A Wizz Air szeptember 24-i, 2232-es, Podgorica és Budapest közti járatát időjárási okok miatt kellett törölni, az ugyanis nem tette lehetővé a járat biztonságos teljesítését. A podgoricai repülőtéren a Budapestről érkező járat nem tudott leszállni, ezért a tiranai repülőtéren landoltak, majd onnan többszöri próbálkozás ellenére sem tudtak Podgoricába átrepülni a nem megfelelő időjárási körülmények miatt. Mivel időközben a járat személyzetének repülési ideje a végéhez közeledett, a repülőgépnek a szigorú szabályoknak megfelelően vissza kellett térnie Budapestre.” 

Luton,,Uk,-,July,12,,2019:,Wizz,Air,Airbus,A320
Wizz Air
légitársaság
késés
Fotó: Tupungato

Az utasok közül többen online követték a gép mozgását, a nyilvánosan is hozzáférhető szolgáltatáson keresztül nem látszódott, hogy a gép megkísérelte volna a podgoricai berepülést. Többek szerint valóban vihar volt a szóban forgó időpontban, de a repülőtér fogadott gépeket, egyet biztosan. Ugyanakkor azt a lapunknak nyilatkozó utas is elismerte, hogy eltérők lehetnek a társaságok biztonsági protokolljai, és a légi közlekedésben valóban fő a biztonság. Azt azonban mindenki különösnek tartotta, hogy miközben a gép Budapestnek fordult, a repülőtér kijelzőjén továbbra is élt a járat. Csak nagyjából éjfél előtt törölték, amikor a repülőtéren már éjszakai műszak volt.

Nem kommunikált időben a légitársaság

„A járat késéséről, majd törléséről az utasokat a mobilalkalmazáson keresztül és e-mailen is folyamatosan tájékoztattuk. Ezeket az üzeneteket a WizzAir a foglaláshoz rögzített e-mail-címre, illetve mobiltelefonszámra küldi, ezért fontos, hogy olyan e-mail-cím és telefonszám szerepeljen a kapcsolattartási adatoknál, amelyhez az utas hozzáfér” – írta a társaság a kérdésünkre válaszolva.

Ha tényleg az a protokoll, hogy az utasokat tájékoztassák – mondta a lapunknak nyilatkozó utas –, akkor azt nagyon későn kezdték el, ugyanis este 10 órakor még élt a járat, azt sugallva, hogy értük megy valaki, és hazaviszi őket. A probléma természetesen nem azzal volt, hogy biztonsági okokból nem landolt a gép, bár valószínűleg a Podgorica helyett Tiranába érkezőknek is fejtörést okozott a helyzet, hanem azzal, hogy a cég elvágta az utasokat annak lehetőségétől, pont a kommunikáció hiánya miatt, hogy saját maguk megoldják a kérdést. Délután fél egytől, de még délután hattól is lett volna lehetőségük (ha a Wizz Air valóban kommunikált volna) repülőjegyet venni, például Bécsbe, vagy buszjáratra helyet foglalni, esetleg vonatjegyet venni. Ehhez képest néhány eurós kuponokat kaptak, amiért este már csak alkoholos italt kaptak, mert a reptéri boltok kínálata kifogyott. A lapunknak nyilatkozó utas szerint, ha ez, illetve ilyen a Wizz Air kommunikációs protokollja, akkor a cégnél feltehetően komoly problémák lehetnek, ugyanis a montenegróaik igyekeztek simítani a helyzetet (amúgy miattuk maradt nyitva a reptér is), de a Wizz Air munkatársait konkrétan nem érdekelte a kialakult helyzet. Éjfél előtt aztán hírt kaptak, hogy el kell menniük valahova.

A következő járatra nem volt hely

„Sajnos a podgoricai szállodák túlterheltsége miatt az érintett utasokat nem tudtuk a közeli szállodákban elhelyezni, így ők a felmerülő költségeik visszatérítését kérhetik” – írta kérdésünkre a légitársaság. Így hát az utasoknak nem volt hol meghúzniuk magukat. Másnap délelőtt amúgy minden további nélkül tudtak többen is szállást foglalni, és intézkedni a hazaútról, mert a Wizz Air korábbi tájékoztatása ellenére a következő járatra nem volt hely, a jegyük október elsejére vált érvényessé (hat napra a tervezett hazaúttól).

Lapunk több kérdést is feltett a keddi járattörléssel kapcsolatban. Ebből az egyik az volt, hogy számítanak-e további GVH-vizsgálatra a sorozatos járatkimaradások miatt. „Sorozatos járatkimaradásokról nem beszélhetünk, mivel a Wizz Air járatteljesítési rátája 99,5 százalék. Járatot főként időjárási vagy repülésbiztonsági okokból kell törölni, az utasok értesítése és kártalanítása minden esetben az Európai Unió 261-es irányelvének megfelelően történik”  – közölték. 

A 99,5 százalékos teljesítés a matematika nyelvén azt jelenti, hogy minden kétszázadik járat ezek szerint kimarad. 

A cég honlapján 600 desztinációt jelöl meg, vagyis napi szinten százas nagyságrendű lehet ez a szám, innen nézve meglehetősen sűrűnek tűnik a félszázalékos járatabortáció.

A légitársaság ellen egyébként már Tuzson Bence igazságügyminiszter is felemelte a szavát, a nyári kaotikus helyzet miatt szóvá tette, hogy a cégnek nincs pufferjárata, ezzel nem biztosítja az utasainak a biztonságos és tervezhető oda, illetve hazautat, miközben a szolgáltatásaiért vastagon fog a ceruzája. A céget egyébként augusztus legelején 800 millió forintra büntette a GVH, majd a lezárult vizsgálat után két nappal újabb vizsgálatot kezdeményezett a cég ellen.

Lapunk azt is megkérdezte a cégtől, hogy tudomásuk szerint jogszerűen teljesítik-e a járatkimaradások, törlések miatt kialakult „utashelyzeteket”, ezt a kérdést feltűnően erősen kerülték, nem válaszoltak rá.

Elkezdték kártalanítani a légitársaságok az utasokat

Összesen 15 légi járat kapcsán fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzést indított Budapest Főváros Kormányhivatala. Három esetben a légitársaságok elismerték a kártalanítási kötelezettséget, és légiirányítási problémákra hivatkoztak. Az utasok kártalanítása zajlik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.