Lapunknak több utas is jelezte, hogy kedden nem tudott hazajönni Podgoricából (Montenegró), mert a Wizz Air törölte az egyébként 12 óra 30-kor induló járatát. A légitársaság a következő hivatalos választ juttatta el szerkesztőségünkbe. „A Wizz Air szeptember 24-i, 2232-es, Podgorica és Budapest közti járatát időjárási okok miatt kellett törölni, az ugyanis nem tette lehetővé a járat biztonságos teljesítését. A podgoricai repülőtéren a Budapestről érkező járat nem tudott leszállni, ezért a tiranai repülőtéren landoltak, majd onnan többszöri próbálkozás ellenére sem tudtak Podgoricába átrepülni a nem megfelelő időjárási körülmények miatt. Mivel időközben a járat személyzetének repülési ideje a végéhez közeledett, a repülőgépnek a szigorú szabályoknak megfelelően vissza kellett térnie Budapestre.”
Az utasok közül többen online követték a gép mozgását, a nyilvánosan is hozzáférhető szolgáltatáson keresztül nem látszódott, hogy a gép megkísérelte volna a podgoricai berepülést. Többek szerint valóban vihar volt a szóban forgó időpontban, de a repülőtér fogadott gépeket, egyet biztosan. Ugyanakkor azt a lapunknak nyilatkozó utas is elismerte, hogy eltérők lehetnek a társaságok biztonsági protokolljai, és a légi közlekedésben valóban fő a biztonság. Azt azonban mindenki különösnek tartotta, hogy miközben a gép Budapestnek fordult, a repülőtér kijelzőjén továbbra is élt a járat. Csak nagyjából éjfél előtt törölték, amikor a repülőtéren már éjszakai műszak volt.
„A járat késéséről, majd törléséről az utasokat a mobilalkalmazáson keresztül és e-mailen is folyamatosan tájékoztattuk. Ezeket az üzeneteket a WizzAir a foglaláshoz rögzített e-mail-címre, illetve mobiltelefonszámra küldi, ezért fontos, hogy olyan e-mail-cím és telefonszám szerepeljen a kapcsolattartási adatoknál, amelyhez az utas hozzáfér” – írta a társaság a kérdésünkre válaszolva.
Ha tényleg az a protokoll, hogy az utasokat tájékoztassák – mondta a lapunknak nyilatkozó utas –, akkor azt nagyon későn kezdték el, ugyanis este 10 órakor még élt a járat, azt sugallva, hogy értük megy valaki, és hazaviszi őket. A probléma természetesen nem azzal volt, hogy biztonsági okokból nem landolt a gép, bár valószínűleg a Podgorica helyett Tiranába érkezőknek is fejtörést okozott a helyzet, hanem azzal, hogy a cég elvágta az utasokat annak lehetőségétől, pont a kommunikáció hiánya miatt, hogy saját maguk megoldják a kérdést. Délután fél egytől, de még délután hattól is lett volna lehetőségük (ha a Wizz Air valóban kommunikált volna) repülőjegyet venni, például Bécsbe, vagy buszjáratra helyet foglalni, esetleg vonatjegyet venni. Ehhez képest néhány eurós kuponokat kaptak, amiért este már csak alkoholos italt kaptak, mert a reptéri boltok kínálata kifogyott. A lapunknak nyilatkozó utas szerint, ha ez, illetve ilyen a Wizz Air kommunikációs protokollja, akkor a cégnél feltehetően komoly problémák lehetnek, ugyanis a montenegróaik igyekeztek simítani a helyzetet (amúgy miattuk maradt nyitva a reptér is), de a Wizz Air munkatársait konkrétan nem érdekelte a kialakult helyzet. Éjfél előtt aztán hírt kaptak, hogy el kell menniük valahova.
„Sajnos a podgoricai szállodák túlterheltsége miatt az érintett utasokat nem tudtuk a közeli szállodákban elhelyezni, így ők a felmerülő költségeik visszatérítését kérhetik” – írta kérdésünkre a légitársaság. Így hát az utasoknak nem volt hol meghúzniuk magukat. Másnap délelőtt amúgy minden további nélkül tudtak többen is szállást foglalni, és intézkedni a hazaútról, mert a Wizz Air korábbi tájékoztatása ellenére a következő járatra nem volt hely, a jegyük október elsejére vált érvényessé (hat napra a tervezett hazaúttól).
Lapunk több kérdést is feltett a keddi járattörléssel kapcsolatban. Ebből az egyik az volt, hogy számítanak-e további GVH-vizsgálatra a sorozatos járatkimaradások miatt. „Sorozatos járatkimaradásokról nem beszélhetünk, mivel a Wizz Air járatteljesítési rátája 99,5 százalék. Járatot főként időjárási vagy repülésbiztonsági okokból kell törölni, az utasok értesítése és kártalanítása minden esetben az Európai Unió 261-es irányelvének megfelelően történik” – közölték.
A 99,5 százalékos teljesítés a matematika nyelvén azt jelenti, hogy minden kétszázadik járat ezek szerint kimarad.
A cég honlapján 600 desztinációt jelöl meg, vagyis napi szinten százas nagyságrendű lehet ez a szám, innen nézve meglehetősen sűrűnek tűnik a félszázalékos járatabortáció.
A légitársaság ellen egyébként már Tuzson Bence igazságügyminiszter is felemelte a szavát, a nyári kaotikus helyzet miatt szóvá tette, hogy a cégnek nincs pufferjárata, ezzel nem biztosítja az utasainak a biztonságos és tervezhető oda, illetve hazautat, miközben a szolgáltatásaiért vastagon fog a ceruzája. A céget egyébként augusztus legelején 800 millió forintra büntette a GVH, majd a lezárult vizsgálat után két nappal újabb vizsgálatot kezdeményezett a cég ellen.
Lapunk azt is megkérdezte a cégtől, hogy tudomásuk szerint jogszerűen teljesítik-e a járatkimaradások, törlések miatt kialakult „utashelyzeteket”, ezt a kérdést feltűnően erősen kerülték, nem válaszoltak rá.
Összesen 15 légi járat kapcsán fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzést indított Budapest Főváros Kormányhivatala. Három esetben a légitársaságok elismerték a kártalanítási kötelezettséget, és légiirányítási problémákra hivatkoztak. Az utasok kártalanítása zajlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.