A múlt hétvégén felröppent a hír, hogy az Ubisoft vezetői, a népes francia Guillemot-család kiadná kezei közül a világ egyik legismertebb (mára már kicsit inkább hírhedt) stúdióját, a vevő pedig a kínai Tencent lenne. A hír hallatára nemcsak a játékos közösség, hanem az Ubisoft-részvények is ugráltak örömükben. Bár a felvásárlás lehetőségét egyelőre egyik fél sem erősítette meg, az Ubisoft megítélése jelenleg nem éppen kecsegtető, ezért nem igazán lenne meglepő, ha valóban rászorulna egy vevőre.
A Bloomberg szerint természetesen többen is felkeresték az Ubisoftot és a Tencentet is, hogy kommentálják a hírt, de a francia cégből csak annyit sikerült kihúzni, hogy minden stratégiai lehetőséget felülvizsgálnak. Ez még valóban igaz is lehet, hiszen a vállalat az elmúlt egy év során elveszítette piaci értékének felét, és néhány húzó címe is alulteljesített, köztük a gyártási pokolban készült Skull and Bones vagy a Star Wars Outlaws.
A nemzetközi visszajelzés egyértelmű volt: az Ubisoftnak változás kell és ha magától nem tudja ezt megtenni, akkor új tulajdonosra van szüksége a szemléletváltáshoz. Ennek rengeteg játékos hangot is adott az Instagramon és az X-en is, viszont ami ennél is szembe tűnőbb, hogy
az Ubisoft-részvények hatalmasat, mintegy 33,5 százalékot ugrottak a hír felröppenésekor.
Ez örömteli hír a tulajdonos Guillemot-családtagjainak, ugyanis 2023 szeptembere óta 54 százalékot zuhantak a részvények. Mindez nem véletlen, ugyanis az Assassin’s Creed széria tavalyi része és a licenszelt Avatar: Frontiers of Pandora játék is finoman szólva nem hozta azokat a számokat, amiket vártak tőlük.
Az Ubisoft tele van olyan franchise-okkal és játéksorozatcímekkel, melyek játékosok millióit tették már boldoggá az elmúlt 20 évben – visszagondolva, ennek tükrében még szomorúbb látni, hogy hova jutott mára a kiadó. A francia cég tulajdonában olyan nagy címek vannak, mint
Bátran kijelenthető, hogy a legtöbb játékosnak vannak kellemes emlékei valamelyik címmel kapcsolatban, így minden egyes Ubisoft-bejelentéskor tűkön ülve várták, hogy melyik sorozat fog új résszel bővülni. Ahogy teltek az évek, a Splinter Cell szinte eltűnt, a Rainbox Sixből egy máig kiváló live service (folyamatosan frissülő) játék a Rainbox Six Siege képében, a Prince of Persia küszködik a visszatéréssel, a Far Cry és az Assassin’s Creed pedig évről évre megkapja a „kifáradt” jelzőt.
Az új címként érkező Avatar: Frontiers of Pandora sem szolgált vérfrissítésként a cégnek, ugyanis az eladások el sem érték a 2 millió példányt
– viszonyításként: az idei év egyik legjobban várt játéka, a Black Myth: Wukong a nyitónapján 2,2 millió játékossal rendelkezett és mára már átlépte a 10 millió eladott példányszámot.
A francia játékfejlesztő stúdió évekig híres volt önállóságáról, nem szorult rá más nagy vállalatok segítségére, mert valahogy mindig sikerült visszatermelni a játékkészítés költségeit, még akkor is, ha voltak címek, melyek évekig eltűntek.
A „kifáradt” jelző pedig nem is csak a Far Cry és az Assassin’s Creed játékokra lehet igaz, hanem magára az Ubisoftra is,
ugyanis úgy tűnik, nem tanulnak a hibáikból és ezt a játékeladások is visszajelzik. Még így is sok játékos örömét leli ezekben a játékokban, de amikor az Assassin’s Creed sorozat teljesen megújult a 2018-as Originsszel, akkor egyértelműen megugrott az eladások száma. Ezzel párhuzamba téve a tavalyi Skull and Bones nem lett sokkal több a mai napig hatalmas népszerűségnek örvendő 2013-as Assassin’s Creed IV: Black Flagnél – ameddig az előbbi most az 1 millió játékost sem érte el, addig az utóbbiból 11 millió példányt adtak el.
A vérfrissítés viszont nem minden címnél jelent bejáratott sikert, ugyanis pont
a régi-új stílusú Prince of Persia: The Lost Crown nem lett széles körben népszerű a nehézsége miatt.
Az viszont érezhető, hogy az Ubisoft-játékokat mindig akkor övezte a legnagyobb érdeklődés, amikor megújultak, amikor eltértek az addig bejáratott formulától. A Ubisoft már kétszer átesett egy nagy szemléletváltáson, viszont úgy tűnik, hogy a harmadik már nagyon nehezen jön. Ebben nagy segít lehetne egy új vezetés, de nem mindegy, hogy kik azok.
Tekintve, hogy a kínai cég játékos divíziója, a Tencent Games főleg online- és mobiljátékokkal foglalkozik, meglehetősen nagy lenne a kontraszt az Ubisoft főleg történet-központú, nyíltvilágú játékaival. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy amennyiben a Tencent felvásárolja az Ubisoftot, úgy a felsorolt címek mind hátrahagyják jellegzetességeiket és csak mikrotranzakciókkal megtömött mobiljátékok lesznek.
Az viszont biztos, hogy a Tencent kibővítené az Ubisoft sorozatait és nem hagyná évekig parlagon a népszerű címeket.
A múltban már volt példa arra, hogy egy rendíthetetlennek tűnő, önálló stúdiót felvásárol egy nagy média birodalom – erre a Microsoft és az Activision Blizzard története a tökéletes példa. Az Ubisoft sajnos még azt sem mondhatja el magáról, mint az Activision Blizzard, hogy a rajongók kitartottak a játékaik mellett és szinte töretlenül szerették azokat, ezért elég nagy az esélye annak, hogy az Ubisoft is eddig tudta egyedül tolni a szekerét és most kell segítséget kérnie. Az pedig már a jövő zenéje, hogy ez a segítég a Tencent lesz-e.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.