BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Outdoor Trend Auto Show in Shanghai

A büntetővámok ellenére is bevenné Európát elektromos autóival a Nio

Masszívan veszteséges a kínai elektromosautó-gyártás egyik üstököse, de ez a tőkeerős arab tulajdonosi háttér miatt senkit sem izgat túlzottan. A luxuskategória felől lefelé is nyitó Nio európai offenzívát hirdetett, kérdés, ebbe mennyire piszkítanak majd bele a büntetővámok.

A pénzügyi sikerek egyelőre messze elkerülik a kínai elektromosautó-gyártás luxuskategóriában érdekelt úttörőjét, de ami késik, az nem múlik. A Nio a harmadik negyedévben sem közölt kirobbanóan jó számokat, a cégvezetés abban bízik, hogy az évzáró három hónapban a 72-75 ezer autó leszállításával egyenes közeli állapotba hozzák a céget. 

Nio 
2024 China (Tianjin) International Auto Show
A Nio kiváló elektromos autókat gyárt, de a vállalat kezdettől fogva veszteséges / Fotó: AFP

Ehhez 51-54 ezer autó eladása szükséges novemberben és decemberben, miután az októberi adat már kijött, s a 20 976 darabos mennyiség nem volt épp szívderítő. Egy erős év végi hajrá, azaz 44-50 százalékos éves alapú növekedés azonban szépségtapasz lehet erre a sebre. 

Belehúz az év végén a Nio

S ha így lesz, akkor a negyedik negyedév 2,8-2,9 milliárd dolláros bevételt hozhat a vállalat konyhájára, ez az összeg 15-19 százalékkal haladná meg az egy évvel korábbit. 

A tervek teljesítését megkönnyíti, hogy a november–decemberi időszak az autóvásárlások szempontjából kiemelkedő forgalmat szokott hozni, erre játszik a nagy testvér, az új generációs autók világelső gyártója, a Szegeden gigagyárat építő BYD is, amely legalább félmillió darabos forgalmat vár e két hónap mindegyikére, hogy meglegyen az áhított négymilliós 2025-ös értékesítési mennyiség.

A Nio igen messze jár ettől, de nem is célja a tömeggyártás, és a valamennyi járműkategóriát lefedő termékportfólió összeállítása. Ők

  • a Nio márkával a luxusvásárlókat,
  • az Onvo márkával a középosztályt,
  • a most debütáló Firefly-jal a szerényebb keresetűeket célozzák meg.

A többi között Biatorbágyon összeszerelt akkumulátor-cseretelepeikkel pedig a többi autógyártó iparági standardok szerint épített modelljeit is ki tudják szolgálni, ami egyre jelentősebb bevételi forrásuk.

Nem mutatnak túl jól a szikár számok

A Nio szerdán adta ki harmadik negyedéves gyorsjelentését, amely a benne szereplő adatok alapján nem sokban különbözik a másodikétól. A 2,66 milliárd dolláros árbevétel 2,1 százalékkal marad el a tavalyi bázisidőszakétól, viszont 7 százalékkal magasabb a második negyedévinél. 

NIO Power Station
A Nio akkumulátor-cseretelepei több százmillió dolláros forgalmat bonyolítottak le a harmadik negyedévben / Fotó: NurPhoto via AFP

Ebből az összegből 2,38 milliárdot képviseltek az autóeladások, ami 4,1 százalékos éves visszaesést és 6,5 százalékos negyedéves pluszt jelent. Bár a bázisnál a Nio több autót adott el, bevétele az elektromos járművek áresése miatt szerényebb mértékben tudott csak növekedni. Az akkumulátor-cserekonténerek, az alkatrészeladások és a szervizszolgáltatások 281 millió dolláros bevételt hoztak, azaz éves alapon 20, negyedévesen 12 százalékkal nőttek.

Az arab tulajdonosok tolerálják a veszteséget

A Nio hatékonyabbá tudta tenni termelését, ezzel és az alapanyagárak csökkenésével elérte, hogy a bruttó haszonkulcsa nyolcról 10,7 százalékra tudott javulni éves összehasonlításban. A társaság immár megszokott módon most sem tudott nyereségre szert tenni, üzemi és adózott szinten is masszív mínusszal zárta a harmadik negyedévet. 

A veszteség 721 millió dollár volt, az egy évvel korábbinál 11 százalékkal több, 

de ez nem izgatja túlságosan William Li alapító-vezérigazgatót, mivel a sanghaji székhelyű társaság 6 milliárd dolláros mobilizálható tartalékkal rendelkezik. Anyagi háttere biztos, főrészvényese ugyanis Abu-Dzabi állami befektetési társasága, a CYVN, amelynek 27,1 százaléka van az autógyártóban, melyben a Tencent kínai internetes szolgáltató óriás 6,2 százalékkal, William Li pedig 1,1 százalékkal rendelkezik.

A Nio negyedéves jármű-értékesítése
 

A Nio a napokban felélesztette nemzetközi terjeszkedési terveit, melyekkel először 2021 májusában lépett a nagyközönség elé. Akkor a kitűzött cél 2025-re 25 országban vagy piacon való megjelenés volt, ez azonban eddig nem jött össze. A norvégiai startot követően a cég még négy európai piacra fókuszált:

  • Németországra,
  • Svédországra,
  • Dániára
  • és Hollandiára.

Az utóbbi két évben is ez kötötte le a figyelmüket. Most viszont felélesztették a 25-re 25-öt jelszót, megcélozva Nyugat-Európát, az Egyesült Királyságot, s arab kapcsolataik révén a Közel-Keletet és Észak-Afrikát, valamint olyan „egzotikus” piacokat, mint Azerbajdzsán, ahol jövő évtől jelennek meg a Niók az autókínálatban.  

Az európai offenzívának egy komoly hátulütője biztosan van, a következő öt évben ugyanis 30,7 százalékos vám megfizetésével tudják csak behozni Kínából a Nio elektromos autóit. 

A cég viszont európai gyártóbázis felépítését egyelőre nem látja reálisnak a magas költségek és a jelen piaci körülmények közepette. A fő cél persze az, hogy a világ legnagyobb autópiacán erősítsék a pozícióikat. Azaz odahaza, Kínában.

Ráfázhat, aki a kínai autókat ócsárolja

Lesújt a bíróság a közösségimédia-felületeken influenszerkedő bloggerekre, felhasználókra, ha véleménynyilvánításuk átlépi a tűréshatárt, és üzleti-erkölcsi kárt okoznak a kipécézett gyártóknak. A kínai Nio sorozatban nyeri az ilyen pereket, de a többiek sem tűrik a szélsőségesen negatív kirohanásokat.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.