Szóval a pandémia alatt megszabadultunk egy csomó öltözködési szabálytól, pizsamában éltünk és úgy maradtunk?
Sőt, erre a nagy divatházak is reagáltak, megjelentek a pizsamaszabású nadrágkosztümök, például selyemből, jellemző lett egy kényelmes, oversize hangulat. Kicsit átfolyt minden mindenhova. De van azért maréknyi üdítő kivétel, akik adnak arra, hogy a klasszikus értékek előtt a klasszikus megjelenéssel tisztelegjenek. Kétségtelenül fellazult ez a fajta morál. Nem mondom, hogy ez jó, de azt sem, hogy rossz. Ez most egy trend. Ha végignézzük a divattörténetet, az látjuk, hogy egy korszaknak az öltözködése mindig tükrözte az adott társadalom értékeit, filozófiáját. Most ez van. Gendersemleges megjelenés, eltűntek a szabásvonalak, nincsenek határok a gondolkodásban, nincsenek határok az öltözködésben. Nem haragudhatunk meg arra, ami körülöttünk történik, mert nem a világ változott meg, hanem az emberek. Ezt tükrözi a megjelenésünk is.
Az történik, hogy kileng az inga egyik irányba, aztán fordul a trend, és majd jön megint valami más?
Törvényszerű, hogy változik majd a trend. Mert a trend sokszor ellentmond valaminek, vagy valami ellen megy. Másrészt a 18–20 éves korosztályt szólítja meg, a 40 éves nők már jellemzően nem trendkövetők. Ha valaki megtalálja a saját hangját, a saját stílusát, akkor képes lesz lavírozni a trendekben. Ha van a saját stílusának megfelelő klasszikus ruhatára, akkor annak megfelelően egy-egy trendi darabot be tud emelni. Ráadásul Magyarországra nagyon sok trend el sem érkezik, vagy nem tud megfoganni, mert nincs rá kellő nyitottság.
Az üzleti öltözködés is markánsan lazult? Vagy megjelenik itt egy generációs különbség?
Leginkább a pénzügyi és az állami szektor tudta megtartani a klasszikus értékeket, és korosztályoktól függetlenül. Sok nagyvállalattal dolgozom, ahol az értékesítő kollégákat tréningezem. Azt látom, hogy a banki, biztosítói, pénzügyi területen igenis követik azt, hogy klasszikusan, öltönyben, kosztümben jelennek meg. De azért van némi lazaság, mert eltűnt a nyakkendő.
Ez annyira furcsa, nekem nagyon hiányzik az öltönyös megjelenésből, ha elmarad a nyakkendő.
Valóban furcsa, de lehet kompenzálni díszzsebkendővel, erre szoktam bátorítani a férfiakat, mert anélkül annyira „meztelen” lesz az egész. De kétségtelenül eltűnt. Persze lehet ennek is lélektana, hiszen a nyakkendő mindig is a férfiasság szimbóluma volt, a szó szoros értelmében. Aztán ezt mindenki értelmezze úgy, ahogy akarja.
Vannak jellemző vagy tipikus tévhitek az üzleti öltözködésben?
Az elmúlt bő évtizedben a divatszakemberek kitartó munkájának köszönhetően a férfiaknál lassan eltűnik a rövid ujjú ing. Az üzleti életben ez mindig esetlenséget sugároz, ott a hosszú ujjú ing tud működni, nyáron felhajtott ingujjal. A nőknek a színekre szoktuk felhívni a figyelmüket, mert az üzleti világban sokszor félnek a színektől, akár a pinktől, a türkiztől vagy királykéktől. Meglehet ezeknek a helyük, csak finoman, ha belefér a stílusprofilba, az adott üzleti környezetbe, a tárgyalófél stílusába. Sokan azt gondolják, hogy az elegáns öltözködés az fekete-fehér. De nem feltétlenül. Arra is szoktuk bátorítani a férfiakat, hogy próbáljanak ki egy sötétkék-világoskék kombinációt, a hölgyek egy sötétkék-púder kombinációt. Sokkal professzionálisabb megjelenést adhat, mint a simán fekete-fehér.
A fekete-fehérről azt szoktuk gondolni, hogy nagy hibát nem követünk el vele. De lehet, hogy unalmas?
Tömegszerűsége miatt lehet unalmas, nem is mindenkinek áll jól ez a kontraszt.
A nőknél az üzleti viselet kizárólag a kosztüm lehet, vagy elfogadott már egy ruha is?
A kosztüm, a chino nadrág egy blúzzal és az egyrészes ruhák is működnek. Arra szoktam felhívni a figyelmet, hogy vigyázzunk a kivágásokkal, a szoknya rövidségével.
Ha valaki értékesítőként vagy tanácsadóként dolgozik, az öltözködésével is kommunikál. Azt fogja eladni, ahova a figyelmet tereli, így sokkal jobb, ha a tudására tereli inkább, mint bármely testrészére.
Ezt talán a fiatalabbak nem látják még jól, de kitartó tréningmunkával jól át lehet adni ezeket az információkat.
Az öltöny szabottsága alapvető, igazíttassák magukra azok, akik nem feltétlenül szoborszerű alkattal rendelkeznek?
Mindenképpen. A nyúlánkabb, vékonyabb csontozatú férfiak könnyebben találnak egy slim-fit vagy szabott öltönyt. De azok a férfiak, akiknek más a testfelépítésük, mert van combjuk, válluk, masszívabb felépítésűek, nekik érdemesebb testre szabatni az öltönyt, nagyon megéri az a pici munka. Hogy megfelelő legyen a zakó ujjának a hossza, vagy szép legyen a háta vonala, helyén legyen a vállvonal, ne ráncosodjon a lábánál a nadrág. A professzionális megjelenés a karrieren nagyon sokat tud lendíteni. Másrészt nagyon sokat javít a testalkaton, egy jó szín sokat derít az arcon. Aztán mindez megjelenik a magabiztosságban, amikor belenézünk reggel a tükörbe, és úgy megyünk el otthonról, hogy ezt most eltaláltuk. Vagy a rosszabbik verzió, amikor egész nap azon szorongunk, hogy atyaég, hogy nézek ki.
Az üzleti öltözködésben hogyan kövessük az életkorunkat? Az évek haladtával min kell változtatni?
Nem kell, de automatikusan változni fog. Sokkal nyugodtabbak vagyunk, jobban érdekel az, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben, és nem hat ránk úgy a külvilág véleménye. Nagyobb a bölcsességünk, nagyobb az önismeretünk, sokkal jobban eltaláljuk a szettjeinket. A nők világosabb színeket kezdenek sokszor hordani, mert a sötét már nem áll annyira jól. Ha valakinek van önismerete, elégedett a megjelenésével, azt szoktam mondani, hogy hallgasson az ösztöneire ha változtatni szeretne. A férfiaknál lehet, hogy egy mérettel nagyobb öltöny kell, vagy a sötétkék helyett a szürkét komfortosabbnak érzik.
Mi lehetne a három fő szabály az üzleti öltözködésben?
A kevesebb több elve. Gondolok akár a vivid színekre, a nagy vagy a nagyon határozott mintázatokra. Érdemes szolid környezetben elhelyezni, ha egy nagyon hangsúlyos darabot veszünk fel. Fekete-fehér helyett sötétkék-világoskék. Ha valaki nagyon bizonytalan, kérdezzen meg egy szakértőt. Mert nagyon sokat tud lendíteni a magabiztosságunkon, ha tudjuk, mi jó a testalkatunknak, hol vásároljunk.
Az emberek a ruháik húsz százalékát hordják, mert nincsen stílustudatosságuk. Ez az arány egy stílustanácsadóval megfordítható.
Ilyenkor érdemes végiggondolni, mennyi pénzt költünk el olyan ruhákra, amelyeket soha nem hordunk. Ezt meg lehet spórolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.