Sokan úgy gondolják, ha kérdéseket tesznek fel – akár ismerős közegben, a barátaiknak, munkatársaiknak vagy meredekebb terepen, a főnökeiknek – gyengének, esetleg bizonytalannak mutatják magukat, és ezt szeretnék mindenképpen elkerülni. Pedig ez nem így van, legalábbis egy amerikai kommunikációs szakértő szerint.
Matt Abrahams szerint ez az egyszerű kommunikációs akció valójában segíthet befolyást szerezni, sőt, még a körülöttünk lévő emberek véleményét is megváltoztathatja. De ehhez tudni kell, milyen kérdéseket érdemes feltenni.
Egy jól feltett kérdéssel ugyanis hatalmi pozícióba kerülünk
– mondta Abrahams, a Stanford Egyetem oktatója a CNBC Make Itnek. Úgy fogalmazott: valójában emelhetjük és csökkenthetjük a státuszunkat, ha meg merünk fogalmazni egy kihívást.
A jó kérdés ezenfelül azt is bizonyítja, hogy törődsz, empátiát mutatsz, és hajlandó vagy tanulni, ráadásul bizonyos esetekben beismered: nem tudsz mindent – tette hozzá a szakértő. Ezek mind értékes eszközök a kapcsolatok elmélyítésében vagy a karrier építésében.
Miközben arra is felhívja a figyelmet, hogy azért nem ilyen egyszerű ez, mert nem minden kérdés segít előbbre jutni. Tudni kell, hogyan mikor és miért tesszük fel az adott kérdést, ez vezet majd ahhoz, hogy befolyásosabbá válhassunk, és ne nézzenek hülyének.
A jó kérdés négy elemet tartalmaz:
A jó kérdésnek többféle célja is lehet, de gyorsnak, világosnak és kellően koncentráltnak kell lennie, hogy az emberek megértsék, mit akar a kérdező elérni – magyarázza.
Mielőtt bármilyen kérdést feltennénk, mérlegeljük a szándékunkat vagy a célt – fűzi hozzá. Azaz döntsük el, mit akarunk. Azt szeretnénk-e megmutatni, hogy figyelünk és értjük a témát, esetleg hogy mennyire érdekel bennünket a téma. Lehet, hogy finoman segíteni szeretnénk a másik személynek egy másik perspektíva megértésében, vagy egyszerűen csak tovább akarjuk lendíteni a beszélgetést – ezek mind valós és megfelelő szándékok.
Az egyik legrosszabb szándék – jegyzi meg a szakértő –, ha csak azért kérdezünk, hogy lássák a főnökeink, ott vagyunk az értekezleten.
A kérdéseknek mindig megfontoltnak kell lenniük, ha nem segítenek tisztázni egy vitás részletet, nem mozdítják előre a beszélgetést, mindenki csak idegesen fogja a szemét forgatni.
Némi gyakorlást is igényel, hogy jó kérdéseket tegyünk fel, különösen annak érdekében, hogy valakit meggyőzzünk, befolyásoljunk vagy megváltoztassuk az álláspontját. A gyakorlást kicsiben érdemes kezdeni, egyszerűbb, hétköznapi helyzetekben. Ha a kérdéseink gyakran cikáznak, terjengősek, és az lenne a cél, hogy tömörebben tudjuk megfogalmazni, érdemes a mesterséges intelligenciától segítséget kérni. Kérjen meg egy chatbotot, például a ChatGPT-t, hogy rövidebb módon fogalmazzon meg konkrét kérdéseket, majd elemezze az eredményeket. Valós emberektől is kérhet visszajelzést – egy nagy megbeszélés vagy komoly munkahelyi beszélgetés után keressünk egy megbízható kollégát, és kérdezzük meg tőle, mit gondol a feltett kérdésekről.
A kommunikációs szakértő szerint az elsődleges szempont az legyen, hogy mindig hallgassuk meg a másikat, mielőtt bármit kérdezünk tőlük. Mert az odafigyeléssel jó szolgálatot teszünk magunknak is, együttműködésre invitáljuk a partnert, és a probléma közös megoldása hosszú távon építi a kapcsolatunkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.