OK, a kétéves szamojéd szeptember közepén kezdett dolgozni. A munkahelye egy kutyakávézó a délkelet-kínai Fucsouban. Nem OK azonban az egyetlen kínai házi kedvenc, amelyik dolgozni jár.
„Olyan érzés, mint amikor az ember először küldi iskolába a gyerekét” – mondta OK első munkanapjáról a gazdi, a 27 éves Jane Hszüe, aki a doktori disszertációján dolgozik, és azt akarta, hogy a kutya másféle életet is megtapasztaljon az otthonin kívül.
„Mindenki jól jár. OK játszhat más kutyákkal, és nem érzi magát olyan magányosnak” – nyilatkozta a CNN amerikai hírtelevíziónak. OK ráadásul megkeresi a jutalomfalatra valót is.
Az állatkávézó nagy üzlet Kínában. A vendégek játszhatnak a kutyákkal és a macskákkal, amelyek szabadon kóborolnak a helyiségben. A kávézók tulajdonosai is jól járnak, mert általában belépőt szednek, ami 30 és 60 jüan (nagyjából 1500 és 3000 forint) között mozog, vagy kötelező fogyasztani.
Az állatok gazdái szintén elégedettek,
mivel a kedvencük nem unatkozik, ráadásul pénzt is spórolnak,
mert nyáron például nem kell egész nap járatni a légkondicionálót az állat miatt, ha nagy a hőség.
Nem véletlen, hogy egyre több gazdi küldi „dolgozni” a kedvencét. A jelenségnek külön neve is van Kínában: „csengmaitiaocsian”, ami annyit tesz, hogy „megdolgozni a nassolnivalóért”.
Az állatok tulajdonképpen tényleg rész- vagy teljes munkaidőben dolgoznak a kávézókban, aztán hazatérnek a családjukhoz, ahogyan az emberek.
Bár az új divat cukinak és viccesnek hangzik, tulajdonképpen komoly dolog, mert mutatja, hogy mennyire változnak az idők Kínában. A fiatalok egyre kevésbé vállalnak gyereket, és ez a trend a Goldman Sachs elemzése szerint a jövőben is folytatódni fog. Ennek eredményeképpen 2030-ra majdnem kétszer annyi házi kedvenc lesz az országban, mint kisgyerek.
Az utóbbi időben egyre több kávézó keres állatdolgozót a kínai Instagramon, a Xiaohongshun, ahová növekvő számban teszik fel a gazdik is állást kereső kedvencük önéletrajzát.
A kávézótulajdonosok olyan komolyan veszik a dolgot, hogy
állásinterjún ellenőrzik jövendő munkatársaik alkalmasságát.
OK-ot például egy órán keresztül figyelték, hogy lássák, miképpen viselkedik a vendégekkel, és kijön-e a kávézóban dolgozó másik négy kutyával. Az interjú nyilvánvalóan jól sikerült, és a nőstény szamojéd megkapta az állást.
Nyilvánvalóan azonban olyan állatok is akadnak szép számmal, amelyek nem tudnak elhelyezkedni. Egy pekingi tanárnő hiába keres munkát két macskája közül az egyiknek, amelyet azzal reklámoz a közösségi oldalon, hogy „bújós és jól dorombol, az isten is arra teremtette, hogy macskakávézóban dolgozzon”. A fizetési igénye sem nagy, csupán néhány doboz eleség és egy kis jutalomfalat.
Hiába; egyetlen kávézótulajdonos sem jelentkezett, így a gazdi alighanem kénytelen lesz szétküldeni a cica önéletrajzát, mert muszáj valami munkát találni Nem Ostobának (ezt jelenti magyarul a neve, Csang Pu’er), mert egész nap alszik, aztán egész éjszaka rohangászik a lakásban, és nem hagyja aludni a gazdáit.
A férjemmel együtt azt akarjuk, hogy dolgozó macska legyen, aki megkeresi az ételére valót. A munka ráadásul segítene neki elégetni némi energiát is
– mondta a tanárnő, aki a két macska tápjára ötszáz jüant (mintegy 26 ezer forintot) költ havonta.
Valószínűleg előbb-utóbb talál állást a kedvencének, mert mióta az első macskakávézó 2011-ben megnyílt Kantonban, a számuk évente 200 százalékkal nő a CBNData adatai szerint. Tavaly már több mint négyezer ilyen cég működött országszerte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.