Az új napenergia-boom még a KÁT-os időkben kezdődött, ennek hullámai csapódnak le a 2017-ben induló METÁR-ban – hangsúlyozta a MEKH főosztályvezetője. Míg a KÁT egy nagyon kiszámítható rendszer volt, míg a METÁR-ban több részterület egyesült, a kötelező átviteli rendszert, egy új megközelítésű prémium-rendszer egészít ki.
Az Európai Unió egyre hangsúlyosabban tereli a tagállamok egységes szabályozása felé. A magyar szabályozásnál is cél volt, hogy a támogatási struktúrát tolják el piaci irányba, másrészt kerüljék el a túltámogatást, minél költséghatékonyabban működtessék a rendszert.
A KÁT egyértelműen jobb rendszer volt beruházói szempontból, így 2016-ban beesett 2870 nem engedélyköteles határozat, és 65 engedélyköteles. Mindez nagy tehertételt jelent, mert a határozatok kiadásával nem ér véget a MEKH feladata, melynek a módosításokról is döntenie kellett. 2017 januárjától mintegy 5000 KÁT módosítási kérelem futott be ezek nagy része (2000) telephely vagy helyrajzi szám módosítási kérelem, illetve határidő módosítási kérelem (2550).
A módosítások magas száma arra utal, hogy a szabályok nem voltak elég szigorúak, a beruházók sokszor csak a pozitív határozat után kezdik meg sokszor az erőműtervezését.
Szűk kapacitások jelentek meg egyfelől az elosztók, kormányhivatalok, kivitelezők részéről, növelve az átfutási időket, amely kritikus pontjává válta a KÁT-rendszernek, nagyon hosszú eljárási idők alakultak ki. Másrészt a finanszírozás oldaláról is felmerültek kérdések, mivel a bankok egy idő után már nem akarnak több naperőművet látni portfóliójukban.
A KÁT-ot felváltó 2017-től felváltó METÁR valójában két rendszer. A januárban induló „kis” METÁR keretében az uniós csoportmentességi rendelet alapján nem kellett jóváhagyatni, csak utólag bejelenteni a projekteket.
Ennek limitált, 45 milliárd forintos volt a kerete, és egy projekt nem kaphatott 4,5 milliárd forintnál többet, továbbá a megtérülési ráta 3 százalékban volt maximálva, ami visszalépés a KÁT-hoz képest. Olyan projektek jöttek be ide, melyek valamilyen uniós támogatást kaptak, jellemzően önkormányzati cégek.
2017 júliusában az Európai Bizottság jóváhagyta a „nagy” Metárt, amely megszüntette a források felső korlátját és, magasabb, 7 százalékos megtérülési rátával számolt a biomassza erőművek támogatására bevezetett a barna prémiummal.
A „nagy” METÁR szabályai attraktívvá váltak a beruházók számára, és ismét túlkereslet alakul ki a piacon:
2018-ban 6 milliárdos igény keletkezett, az évre meghatározott 1 milliárd forintos keretre, vagyis gyakorlatilag hat évre ki van merítve a METÁR-KÁT keret, április óta nem is lehet igényelni.
Tóth szerint ez alapvetően jó döntésnek bizonyult, mivel a tapasztalatok alapján újragondolásra szorul ez a kategória.
A zöld prémium alapelveiről szólva Tóth Tamás elmondta, ez nem fix átvételi árat jelent, hanem a termelő által értékesített ár, és a Mavir referenciaár alapján adott támogatásból áll össze. Ha a termelő a referenciaárhoz képest alacsonyabban adja el az energiát, akkor nyer, ha nem, akkor vesz, a rendszer ezzel is ösztönzi a piaci árak kialakulását.
A METÁR-t még mindenkinek tanulnia kell, de elindultunk a költséghatékony, piaci alapú támogatási rendszer felé. Hosszabb távon, kisebb módosításokkal működő modellről van szó – összegezett a MEKH főosztályvezetője.
Az Energiastratégia 2018 című konferenciáról készült tudósításokat itt találja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.