BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rugalmas napelem-modulok a bécsi metrómegálló tetején

A Low Carb projekt célja, hogy az európai városok mobilitási szolgáltatói drasztikusan csökkentsék a széndioxid-kibocsátásukat.

Egy kísérleti projekt keretében napelem-fóliát telepítettek a bécsi Ottakring metróállomás tetejére. Az így nyert áramot a metróállomáson található mozgólépcsők, liftek és a világítás működtetésére használják.

Az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien a „Low Carb” nevű EU-s projekt keretében – kísérleti jelleggel – napelem-fóliát telepített az Ottakring (U3) metróállomás tetejére.

Az összesen 360 négyzetméteres berendezés teljesítménye 60,3 kilowattpeak, és évi 62.000 kilowattórányi áramot termel, amivel évente több mint 21 tonnányi széndioxidtól kímélik meg a környezetet.

A projektet kivitelező Wien Energie – Bécs energiaszolgáltató vállalata – azért ezt a technológiát választotta, mert a napelem-fóliák ötször könnyebbek, mint a hagyományos napelem-modulok, ráadásul rugalmasak is, így kiválóan megfeleltek a helyszín statikai és villámvédelmi követelményeinek. A metróállomás tetejéről származó zöldáramot helyben használják fel: a mozgólépcsőket, lifteket valamint a világítást működtetik vele.

Fotó: Napelemek az ottakringi metróállomás tetején © Wiener Linien/Johannes Zinner

Az osztrák fővárosban egyébként már csaknem minden villamos és metró egyben egy kis erőmű is.

A fékezéskor felszabaduló energiát ugyanis visszacsatolják az egyenáramú hálózatba, így a közelben található járművek az induláshoz felhasználhatják az így keletkezett extra energiát. A villamosok esetében már az energiaszükséglet 30 százalékát fedezik ily módon.

A Low Carb projekt célja, hogy az európai városok mobilitási szolgáltatói drasztikusan csökkentsék a széndioxid-kibocsátásukat. A programban hét uniós országból tizenkét partner vesz részt – közlekedési vállalatok, önkormányzatok, egyetemek és mobilitási szakértők. A program befejezéseként, 2022-ben a résztvevők ajánlásokat fogalmaznak meg, hogy milyen intézkedésekkel lehet 2050-re 60 százalékkal csökkenteni a közösségi közlekedés károsanyag-kibocsátását Európában. A Low Carb projektet az Európai Unió kétmillió euróval támogatja az Interreg Central Europe program keretében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.