Teljesen rendben van, ha több képzőhely segíti a két új paksi blokk létesítésével és azok majdani üzemeltetésével kapcsolatos szakemberigényt kielégíteni – válaszolt a VG-nek Aszódi Attila, a Budapesti Műszaki Egyetem tanára, a BME TTK dékánja. A projekt volt kormánybiztosát lapunk arról kérdezte, hogy az említett beruházás igényeihez képest nem túl nagy, és nem túl szétaprózott-e a nukleáris iparhoz kapcsolódó, több hazai városban folyó, részben újként indult, vagy induló felsőfokú képzés.
Mint Aszódi Attila rámutatott,
Paks II. üzemeltetéséhez körülbelül 1100 főre és további karbantartókra lesz szükség, a most üzemelő Paksi Atomerőmű teljes üzemeltető és karbantartó személyzete – a támogató cégekkel együtt – megközelíti az 5000 főt.
A teljes magyarországi nukleáris iparban viszont több mint 10 ezer szakemberről beszélhetünk, és akkor még nem vettük figyelembe a Paks II. építéséhez szükséges humán erőforrásokat, ami szintén a 10 ezer fős nagyságrendbe esik. Ezek meglehetősen nagy létszámok, igaz, nem egyszerre jelentkeznek, és nem is egyetlen korcsoportból kell ennyi embert biztosítani.
Ezeknek a szakembereknek ráadásul sok különböző szakterületről kell érkezniük – mutatott rá Aszódi Attila –, hiszen csak a diplomásokat tekintve is energetikai mérnökre, gépészmérnökre, villamosmérnökre, informatikusra, vegyészmérnökre, építőmérnökre, fizikusra, közgazdászra, jogászra és másokra is szükség van nukleáris iparban. Vagyis ők nem mind reaktorfizikusok vagy reaktormérnökök, hanem a saját szakmájuk művelői, azokkal a speciális ismeretekkel felvértezve, amire egy atomerőműben végzett munkához szükség van.
Arra viszont oda kell figyelni, hogy ezt a széles spektrumot tényleg le lehessen fedni. „Ennek az a kulcsa, hogy az egyes egyetemeknek specializálódniuk kellene ugyanúgy, ahogyan azt a 80-as években tették, amikor a Paksi Atomerőmű blokkjai indultak: a Miskolci Egyetem vagy a Dunaújvárosi Egyetem képezzen jó anyagmérnököket, akik nukleáris ismereteket is elsajátítanak. A Veszprémi Egyetem képezzen például vegyészmérnököket, megfelelő radiokémiai ismeretekkel felvértezve. A Debreceni Egyetem koncentráljon a nukleáris medicina oktatására, a BME pedig dolgozzon tovább a reaktormérnökök és a nukleáris biztonsághoz kapcsolódó ismeretek oktatásán. Nem soroltam fel itt minden szakterületet, csak példákkal szerettem volna szemléltetni, hogy sok, egymást kiegészítő feladat van itt, így indokolt a feladatok megosztása” – közölte a TTK dékánja.
Aszódi Attila nagy szerencsének tekinti, hogy a Műegyetemi oktatóreaktor nemcsak a BME, hanem bármely hazai vagy külföldi egyetem hallgatójának rendelkezésére áll. Az oktatóreaktorban a reaktorfizikához és a reaktorok üzemtanához kapcsolódó gyakorlati ismereteket is el lehet sajátítani. „Büszkék vagyunk arra, hogy a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség az utóbbi két évben kétszer is nagyon magasra értékelte mindazt, amit a nukleáris tudományok oktatásában a BME-n végzünk. Ez a tudás és infrastruktúra itt van Budapesten, rendelkezésre áll. Ha külföldről örömmel érkeznek, hogy igénybe vegyék, a magyar nukleáris oktatásban is érdemes rá építeni. Egy meglévő oktatóreaktort fenntartani ráadásul sok nagyságrenddel olcsóbb, mint egy újat építeni” – jelentette ki.
A VG megkérdezte továbbá, hogy Paks II. átadása idejére lesz-e elég, Magyarországon képzett szakember a két új blokk működtetéséhez. Aszódi Attila úgy látja, hogy az oktatáshoz szükséges tudás rendelkezésre áll. Ha a megfelelő létszámú hallgatót a nukleáris ipari cégek a megfelelő ösztöndíjprogramokkal bevonzzák az iparba, akkor a szakemberigények kielégíthetők. Ugyanakkor szerinte erre a kérdéskörre nagyon oda kell figyelni, mert a munkaerőpiac nagyon ki van ma feszítve, nagy a versengés a jó szakemberekért, és nemcsak Magyarországon, hanem külföldről is érezhető az elszívó hatás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.