Hosszú sorok állnak egyes hazai benzinkutaknál, van, ahol már ki is fogyott a normál minőségű, tavaly november 15-e óta befagyasztott kiskereskedelmi árú üzemanyag, ahol pedig még van, ott az autósok kannákban is igyekeznek benzint, dízelt vásárolni. A holtankoljak.hu március 7-i becslése szerint a literenként 480-480 forintos ársapka nélkül a 95-ös benzin egységára most körülbelül 594 forint lenne, a gázolajé pedig 640 forint.
A mostani üzemanyag-vásárlási pániknak csak kisebbik kiváltója a felerősödött üzemanyagturizmus és az, hogy a külföldi kamionosok is Magyarországon töltik fel a tartályukat. Nagyobb baj, hogy a hazai nagykereskedőknek nem éri meg üzemanyagot importálniuk, amióta a kormány a kutaknak eladott benzin és gázolaj nagykereskedelmi árát is literenként 480 forintban maximálta, hiszen emiatt a nagykereskedők beszerzési árai most jóval magasabbak az eladásinál. (A nagykereskedelmi ár befagyasztása a kisebb piaci erejű benzinkút-tulajdonosok védelmében történt.) „Több nagykereskedő azért, hogy ne veszítsen tovább az üzleten, leállt a behozatallal, illetve csökkentette annak nagyságát" – erősítették meg a VG piaci forrásai is a szerda délutáni híreket. „A helyzet rendezéséről folyamatosak az egyeztetések a szaktárca illetékeseivel” – válaszolt lapunknak a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Grád Ottó azonban további információt nem tudott adni, miután az üzemanyagpiac ellátásáról tegnap este átfogó tájékoztatást adott a Mol elnök-vezérigazgatója.
Hernádi Zsolt – ahogyan az a VG online is közzétette – az egyes kutaknál tapasztalt üzemanyaghiányt átmenetinek nevezte. Közölte, hogy alapvetően nem lesz gond, nincs ellátási probléma, csak logisztikai, ugyanis a hatósági ár miatt például sok kamionos is Magyarországon tankolja meg a járművét, ezért gyorsan kifogynak a kutak. A Mol nagyjából ugyanannyit termel, mint eddig, és az import leállása miatt kieső mennyiséget is tudja önerőből pótolni.
A VG-hez eljuttatott hivatalos Mol-közlemény ezenfelül kitér arra, hogy Magyarország kőolajellátása zavartalan, a Mol készletei és finomítói kapacitása elegendő ahhoz, hogy az ország üzemanyagigényét lefedje. A vállalat nyomon követi a világpiaci folyamatokat és folyamatosan vizsgálja, milyen intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy biztosítsa az egyenletes, országos ellátást.
„Viszont szükséges kiemelni, hogy a töltőállomások leterheltségét a korábbihoz közeli szintre kell visszaállítanunk.
Ez a legfontosabb lépés, mivel jelentősen megnőtt a kereslet az üzemanyagok iránt: egyrészt a Magyarországon áthaladó tranzitforgalom, másrészt a megnövekedett benzinturizmus miatt. A környező országokban ugyanis 100-150 forinttal magasabb az üzemanyag literenkénti ára, nyilván minden fuvarozó, átutazó, aki teheti, Magyarországon tankol” – idézi a közlemény Hernádi Zsoltot.
Felidézi továbbá, hogy az elmúlt hetekben komoly változások történtek a világpiacon: soha nem látott szintre emelkedtek a kőolaj jegyzésárai, emellett sok európai ország, az orosz-ukrán háború következményeként, nem vesz át orosz kőolajat, emiatt nehézkesebbé válhat a finomítóik ellátása. Időbe telik, amíg más forrásból pótolni tudják a kieső orosz olajat. A Mol esetében nincs ilyen probléma: jelenleg is teljes kapacitással, a szokásos mennyiségben állítja elő az üzemanyagot és biztosítja a fogyasztói igényeket.
Mindazonáltal – mint a G7 cikke felhívta a figyelmet – az üzemanyaghiányt és a kutaknál történő sorban állást nemcsak közvetlenül az import csökkenése okozza, hanem a gázolaj 480 forintban befagyasztott nagykereskedelmi ára is. Amiatt ugyanis, hogy ennek az előnyeit csak a kutaknál tankolók élvezhetik, a közvetlenül nagykereskedőktől vásárlók nem, egyre több olyan busszal is benzinkútnál tankolnak, amelynek üzemanyagát az üzemeltető eredetileg a nagykereskedőtől, magas piaci áron vásárolja. E lehetőséggel azonban csak korlátozottan élhetnek. A G7 úgy számolt, hogy a hazai közösségi közlekedés 61 százalékát lefedő három vállalat közül – amelyek a tartálykocsikból 180 forinttal veszik drágábban a dízel literjét a rögzített 480 forintnál – a mostani árkülönbség május 15-ig való fennmaradása esetén
a BKV-nak 870 millió forint, a Volánbusznak 3,4 milliárd, a MÁV-nak 1,2 milliárd forint többletköltsége keletkezik.
Ehhez hozzá kell tennünk, hogy az állam – az adóbefizetésekből – megtéríti az általa megrendelt közszolgáltatásnak a bevételekkel nem fedezett költségeit a közlekedési vállalatnak, de talán most ennél található jobb megoldás is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.