Jelentősen, 25,7 százalékkal nőtt az év első kilenc hónapjában a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai által forgalmazott üzemanyag mennyisége, míg az érintett termékek országos kiskereskedelmi forgalmának bővülése ennél kisebb mértékű volt.
Az országos növekedés azért jóval kisebb a MÁSZ-tagokénál, mert a hazai töltőállomásoknak csak az 51 százaléka tartozik a tagvállalatainkhoz, a többi a kisebb piaci szereplőké, amelyeknek viszont esett az értékesítése
– indokolta a számok alakulását a VG-nek Grád Ottó, a szövetség főtitkár. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az év első 8 hónapjában (szeptemberi adat még nem áll rendelkezésre) a hazai kiskereskedelmi benzineladás az előző évi azonos időszakhoz képest 8 százalékkal, a gázolaj pedig 17 százalékkal nőtt. Az összes növekedés mintegy 14 százalékos.
Grád Ottó magyarázata szerint lényegében a piac belső szerkezetének átrendeződése folytatódott, csak már szerényebb lendülettel, mint az első fél évben: a kisebb, úgynevezett fehér kutak forgalma átterelődött a nagyobb, színes kutakhoz. Ennek két oka van. Egyrészt nincs árkülönbség – mindenütt 480 forintba kerül a normál benzin és a normál gázolaj literje –, ezért értelme sincs elautózni egy kisebb, vagy diszkontkúthoz. Kényelmesebb bármely, útba eső színes töltőállomásnál tankolni. A másik ok az, hogy azok a kis töltőállomások, amelyek miután nem jutottak importhoz, a Mollal szerződtek, de a Moltól a szükségesnél kevesebb üzemanyagot vásárolhatnak. „A kis kutak továbbra is az igényelt mennyiségnek csak a 25 százalékát kapják a Moltól” – válaszolt a VG-nek Egri Gábor, a kis kutakat tömörítő a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, akinél lapunk arról érdeklődött, nem javult-e az ellátásuk, miután a Mol végzett a finomítójának karbantartásával.
„Emögött piaci kiszorítást érzünk” – értékelte a helyzetet.
A prémiumtermékek forgalma tovább esett a szövetség adatai szerint, ami nem meglepő, hiszen jelentős részben szabadáras termékekről van szó, ezek pedig most sokkal drágábbak a hatósági árasoknál. Ám így is szembetűnő, hogy míg a prémiumbenzin értékesítése 41,2 százalékkal csökkent, a prémiumgázolajé csak 35,4 százalékkal. A különbség mögött az áll, hogy prémiumdízelt jellemzően nagy teljesítményű személygépkocsikhoz vásárolják, ezek üzemeltetése pedig vállalati flottákon keresztül zajlik, a flottatulajdonosoknak pedig esetleg kevésbé fáj a magas ár, mint a magánembereknek.
A szövetség főtitkára éves szinten is a jelenlegihez hasonló értékesítési jellemzőkre számít. Ez azt jelenti, hogy a MÁSZ-tagok forgalma körülbelül 25 százalékkal lesz nagyobb a 2021-esnél, hiszen fennmarad a kis kutak mennyiségi korlátja, az országos kiskereskedelmi értékesítés többlete pedig 8-10 százalékos lesz az egy évvel korábbira vetítve.
További kútbezárásra Grád Ottó nem számít, sőt, hangsúlyozta, hogy ideiglenes szüneteltetésre is elenyésző példa volt.
Viszont a mennyiségi korlátok jó eséllyel megmaradnak, ami a színes kutaknál tankolásonként jellemzően 50 litert jelent, a kicsiknél kevesebbet, sok helyen van 30 literes limit, de van példa 5-10 literes felső határra is.
A benzinkutak üzemanyag-ellátására vonatkozó kérdésre a szakember azt válaszolta, hogy jelenleg rendben működik a hazai ellátás szempontjából fontos minden térségi finomító, vagyis a százhalombattai, a schwechati és a pozsonyi.
Ezzel együtt nagy kérdés, hogy a termelésre, főleg a gázolajtermelésre hogyan hatnak az október végén, november elején várható kisebb leállások Százhalombattán, de ezek messze nem olyan nagy karbantartások, mint a nyáriak voltak
– jelentette ki.
Őszintén reméli, hogy e munkáknak nem lesz hatása az ellátásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.