Új piaci szereplő lépéseit figyelik a magyarországi üzemanyagpiac meghatározó szereplői: az Orlen Unipetrol a Norm Benzinkút Kft.-vel és a Mollal kötött megállapodás révén, két lépcsőben hamarosan 143 hazai töltőállomást üzemeltet. Az első 79 benzinkút már az övé, a további 64 2024-ben kerül hozzá. Az Orlen a maga szempontjából éppen jókor érkezett: érintett tranzakcióit az ársapkarendelet megszűnése után zárta, így nem kényszerül arra, hogy hatósági áron, vagyis veszteséggel értékesítse a normál üzemanyagot.
Mivel az ügylet zárásakor az addig Lukoil néven futó, 79 egység eredetileg diszkontárképzéssel jelent meg a magyar piacon, a Világgazdaság megkérdezte az Orlent, hogy szintén az átlagosnál alacsonyabb árakat akar-e alkalmazni. Pavel Kaidl, az Orlen Unipetrol csoport szóvivője, egyben a magyarországi Orlen töltőállomások operatív irányításának felelőse kissé általánosan fogalmazott: „A helyi viszonyok és elvárások tiszteletben tartásával lépünk be a magyar piacra, ugyanakkor szeretnénk növelni a versenyt első osztályú üzemanyagaink és szolgáltatásaink révén, amelyek körét fokozatosan bővítjük.”
Magyarországi piacra lépésünkkel fellendítjük a helyi versenyt, s ennek előnyeit nemcsak vásárlóink, hanem a turisták és a nemzetközi közlekedési vállalatok is élvezhetik.
E válasz azt sugallja, hogy nem, vagyis az autósok aligha remélhetik az alacsony árak megjelenését csak azért, mert a hálózat egységeinél diszkontáron tankolhattak, amikor az még orosz tulajdonban volt. Ráadásul a diszkontárképzéssel később maga a hazai Lukoil-hálózat is szakított, sőt prémiumtermékekkel és olyan szolgáltatásokkal jelent meg, amelyeket a szegmens hazai nagyjai is kínálnak, vagyis a Mol, az OMV és a Shell.
Az Orlen Pavel Kaidl egy másik válaszából következtethetően is inkább e három társaságnak, és nem a kisebbeknek dob kesztyűt, a szóvivő ugyanis az Orlen erős voltát hangsúlyozta, és kiemelte, hogy nemzetközi szinten csaknem 3000 töltőállomása van, amelyek stabil háttérrel rendelkeznek. Normál minőségű termékcsaládját Efecta, a prémiumot pedig Verva néven kínálja. A Lukoil márkanevet licenc alapján használó benzinkutak átmárkázása már tart, az ezen dolgozó több mint 20 munkacsoport a korábbi márkaelemeket Orlen logóval fedte le. A töltőállomások 2023. első negyedévének végéig maradéktalanul fehér-piros Orlen-színekbe lesznek öltöztetve.
Az Orlen azért osztotta két szakaszra a magyarországi piacra lépését Pavel Kaidl tájékoztatása szerint, hogy biztosítsa tevékenysége fokozatos és kiegyensúlyozott fejlődését. A további 64 töltőállomás 2024-ben kerül a lengyelországi társasághoz, ezek már a Moltól, természetesen majd ezek is teljes arculatváltáson esnek át. „Szeretnénk megerősíteni a magyarországi üzemanyagpiacon elfoglalt negyedik helyünket, illetve céljaink között szerepel a további növekedés is” – jelentette ki a szóvivő. Az általa említett növekedés esélyesebb lehet, ha az átlagosnál nagyobb forgalmú, illetve nyereségtermelő képességű az a 64 töltőállomás, amelyeket cége átvesz a Moltól.
Ezeket már kiválasztották.
E cikk eredeti változatában az is szerepelt, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyta a tulajdonosváltást. Ám mivel erre vonatkozó tájékoztatást nem találtunk a hivatal honlapján, megkerestük a hivatalt. Mint az írás megjelenése után kapott válaszból kiderül, azért nem tettek róla közzé semmit, mert nem is volt dolguk vele:
„A kérdéses tranzakció úgynevezett uniós léptékű összefonódás volt, vagyis nem a GVH vizsgálta, így határozatot sem hozott róla. A Tanács 139/2004/EK rendeletében meghatározott küszöbszámokat meghaladó forgalmú vállalatok több tagállamot is érintő összefonódása esetén ugyanis a tranzakció engedélyezése nem a nemzeti versenyhatóságok, hanem az Európai Bizottság hatáskörébe tartozik. A GVH mindazonáltal nyomon követte az Európai Bizottság eljárását, melyben – mint minden ilyen esetben – véleményezési jogköre volt. Az Európai Bizottság határozata a kérdéses fúzió jóváhagyásáról a következő linken érhető el." |
Az Orlen negyedik helye úgy stabil a töltőállomások száma alapján összeállított magyarországi listán, hogy előtte a Shell áll 193, az OMV 199, a Mol pedig 465 kúttal, mögötte pedig a Mobil Petrol 47 és az Oil! a maga 41 kútjával.
Ám nem tétlenek a riválisok sem: a Shell Hungary Zrt. egy debreceni és egy mosonmagyaróvári töltőállomása után másfél hónapja hozzálátott további 17 nagyvárosi egység átalakításához: az átállt töltőállomásokon euroShell üzemanyagkártyával lehet tankolni. A társaság szerint a változás lerövidíti a fizetést, az üzemanyag-ellátás pedig biztosabb lett a teljes töltőállomás-hálózaton belül. Tavaly a Shell 23 töltőállomásán nyíltak Tesco minishopok, amelyeket a folyó pénzügyi év végéig további 13 követ, a számuk 2025-re meghaladja a százat. Emellett több mint száz Tesco áruházban telepít a Shell EV-töltőket, ami már országos lefedettséget jelent.
Az OMV 71 töltőállomásán működik Viva kávézó, és 86 töltőállomása mellett OMV-SPAR Express, háromnál pedig e-töltő is van. A Mol egyebek mellett a vendéglátásban erősített, amikor másfél éve megvette az egyes töltőállomásain is üzemelő magyarországi Marché éttermeket működtető vállalatot. A régióban 2025-re 500-ra kívánja növelni elektromos töltőinek számát, Magyarországon most 80 fölött jár. Az előbbiek terén egyébként a Lukoil is lépett az elmúlt években: 2019-ben villámtöltő-hálózat fejlesztését indította el az Optimum Wayjel, akkori közlése szerint 2020 nyarára 18 ilyen töltő telepítését célozta meg. Volt-van 51 SPAR boltja is, Despar néven.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.