Az Európai Bizottság és az Európai Unió az elmúlt év szankciós politikájában nem foglalkozott a számokkal, a szakmai figyelmeztetéseket folyamatosan figyelmen kívül hagyják – mondta Tóth Máté energiajogász az M1 esti híradójában.
A szakértőt a vasárnap életbe lépő újabb brüsszeli szankciós csomagról kérdezték, amelynek értelmében orosz eredetű feldolgozott kőolajtermékek (például benzin, dízel) behozatala és reexportja a jövőben nem engedélyezett a kontinensen.
Tóth Máté szerint 20-25 millió tonna dízel fog hiányozni az újabb szankció miatt a nyugat-európai piacról, és nagyjából napi egymillió hordó dízel behozatalára szorulhat Nyugat-Európa.
Ezeket a szakmai számokat viszont nem veszik különösebben figyelembe Brüsszelben – mondta, megjegyezve, arra is Magyarország és a régió diplomáciája figyelmeztetett, hogy a különböző finomítók közötti munkamegosztás is ellehetetlenülne az új szankció nyomán. Mint mondta, Magyarország fontos mentességet ért el a kérdésben, ezért a régió ellátása nem fog sérülni.
Megjegyezte: Nyugat-Európában azonban a dízel hiánya össze fog adódni a december óta tapasztalható nyersolaj-hiánnyal.
Szólt arról is, hogy nincs olyan váltógazdaság, amely egy az egyben ki tudja váltani mind az orosz nyersolajat, mind pedig a feldolgozott olajtermékeket. Ennek következménye, hogy Kína, India és több másik ország már bejelentkezett az orosz olajra és a feldolgozott olajtermékeknek a további értékesítésére – tette hozzá.
Kiemelte: ezzel Európa szempontjából az a probléma, hogy a közvetítők megdrágítják és meghosszabbítják a szállítási útvonalakat. Jelezte: a meghosszabbított, megkettőzött értékesítési láncon ugyanúgy orosz molekula érkezik majd Európába, csak kínai meg indiai közvetítéssel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.