BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Személyzet sincs az Orlen legújabb hidrogénkútján

Hidrogént is kínál üzemanyagként Csehországban az Orlen Unipetrol, amely 2030-ig további 27 helyen helyezne üzembe hasonló berendezést. Van mit piacra dobnia: finomítóiban évi nyolcvanezer tonna hidrogént termel.

Az Orlen Unipetrol finomító és petrolkémiai vállalatcsoport hidrogénnel bővítette csehországi Orlen Benzina töltőállomás-hálózatának kínálatát a prágai Barrandov negyedben. A magyarországi Orlen benzinkutakat üzemeltető vállalat hidrogénkútjánál teherautók és buszok is tankolhatnak. Az Orlen Unipetrol 2030-ig 28 hidrogéntöltő állomás üzemeltetését tervezi Csehországban, valamint két, a vasúti közlekedést szolgáló hidrogénelosztó terminál működtetését Litvínovban és Neratovicében. 

Hidrogén-töltőállomást nyitott az ORLEN Unipetrol Prágában,
Cseh állami támogatással létesült a hidrogéntöltő állomás.
Fotó: Orlen Unipetrol

Az új töltőállomás személyzet nélkül működik, éjjel-nappal nyitva áll. Két különböző töltőfej áll rendelkezésre, ezek közül a személyautósok a 700 baros, a teherautósok és a buszosok a 350 barost használhatják. A hidrogén az Unipetrol Orlennél kilogrammonként 278 cseh koronába, tehát mintegy 4500 forintba kerül. Egy kilogrammnyi hidrogén körülbelül 200 kilométer hatótávra elegendő. Az Orlen Unipetrol öt Toyota Mirai márkájú hidrogénautót üzemeltet céges autóflottájában.

Állami támogatással

A cseh közlekedési minisztérium a második operatív közlekedési program keretében támogatta a barrandovi hidrogénállomás építését. A tiszta mobilitásra vonatkozó tervben 2025-ig 12, 2030-ig pedig 40 csehországi hidrogénállomás megnyitása szerepel. Az Orlen Benzina 430 töltőállomásával Csehország legnagyobb hálózata, és számos alternatív energiaforrást is kínál: 

cseppfolyósított propángáz (LPG) 56 töltőállomáson, sűrített földgáz (CNG) 46 töltőállomáson kapható, valamint 55 töltőállomáson összesen 225 elektromos töltőpontot működtet.

A hidrogénüzemű járművek lényegében elektromos autóknak tekinthetők – magyarázza a társaság közleménye –, de akkumulátorok helyett az üzemanyagcellákban vízzé alakuló hidrogén oxigénnel zajló reakciójából nyerik az energiát. Elsődleges előnyük az akkumulátoros elektromos járművekkel szemben a nagy hatótávolságuk, valamint a benzin- és dízelüzemű autókéhoz hasonló, rövid tankolási idejük. Csehországban jelenleg néhány tucat hidrogénhajtású jármű működik, számukat a cseh közlekedési minisztérium 2030-ra akár 50 ezerre is várja. (Mindazonáltal a hidrogénalapú közlekedés kapcsán vannak kételyek is, erről itt olvashat.)

Sokba kerül a karbonlábnyom eltüntetése

„A következő években a hidrogén kiegészítheti az akkumulátoros elektromobilitási formákat, és várhatóan egyre fontosabb szerepet játszik majd nem csupán a személyszállításban, hanem a tömegközlekedésben és a közúti, illetve a vasúti közlekedési szolgáltatások esetén egyaránt. Finomítóinkban évente nyolcvanezer tonna hidrogént termelünk, arra pedig konkrét terveket dolgoztunk ki, hogyan állítsunk elő hidrogént tiszta környezeti források energiájának, például a nap, a szél vagy a föld belső hőjének felhasználásával. 2030-ra 4500 tonna alacsony karbonlábnyomú hidrogén termelését tűztük ki célul, amely nagyjából 30 ezer autó működtetéséhez elegendő” – közölte Tomasz Wiatrak. Az Orlen Unipetrol legkésőbb 2050-re kívánja elérni a karbonsemlegességet, továbbá nagy hangsúlyt fektet a petrolkémiai szegmens fejlesztésére, a dekarbonizációra, a digitalizációra, az újrahasznosításra és az alternatív energiaforrások – köztük a bioüzemanyagok és a hidrogén – felhasználásra. Minderre 2030-ig 35 milliárd cseh koronát szán.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.