Nem zuhanást, hanem korrekciót mutatnak az első fél évben 19,7 százalékkal zsugorodó üzemanyag-eladások a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainál – mutatott rá a Világgazdaságnak Grád Ottó, a szövetség főtitkára. A közel 2,89 milliárd literes értékesítés ugyanis csak a 2022 első fél évében még hatályos, literenként 480 forintos hatósági áraknak köszönhetően magas eladástól marad el számottevően (ez a diagramunkból is kitűnik), a korábbi évek adataival összevetve viszont már a megszokott, lassú növekedést tükrözi.
A tavalyi bázist az is emelte, hogy az országosan egységes ársapka a hazai üzemanyagpiac nagyobb részét lefedő MÁSZ-tagokhoz terelte a náluk olcsóbban értékesítő, úgynevezett kis fehér kutak vevőkörének nagy részét. Az idén azonban már normál piaci viszonyok alakítják a tankolásokat, ennek részeként a „színes” (a nagy márkákhoz tartozó) kutakat üzemeltető MÁSZ-tagoktól is visszaáramlanak a vevők a náluk kevesebbet kérő töltőállomásokhoz. Ebből az is következik, hogy a MÁSZ-tagok mintegy 20 százalékos forgalomcsökkenésénél a későbbre várható országos összesített csökkenés kisebb lehet (a szövetség tagvállalatai a benzin belföldi értékesítéséből mintegy háromnegyed, a gázolajéból pedig közel kétharmad arányban részesednek). Az ugyanilyen, de ellenkező irányú vevőkör-átrendeződés magyarázta tavaly azt, hogy a MÁSZ-tagok forgalma jobban nőtt az országos átlagnál.
Viszont tartósnak ígérkezik a másik, kisebb piaci átrendeződés. Az üzemanyagárak 2021-es „utolsó békeévében” ugyanis sok autós tankolt esetenként vagy rendszeresen a kicsit drágább prémiumbenzinből, hogy kímélje a járművét a 10 százalékos bioetanol-tartalmú normál terméktől. Az árak emelkedésével azonban e vevők többsége – főleg, amikor már 100-150 forint különbség is volt a normál és a prémiumtermék literenkénti ára között – mégis beérte a normál benzinnel. Most pedig már hiába szelídebbek az árak, mint a befagyasztásuk előtt, e vevők döntő része nem tér vissza a kisebb bioetanol-tartalmú prémiumhoz – mondta Grád Ottó.
A gyakorlat bebizonyította számukra, hogy az E10-es sem árt a járművüknek.
Esett az idei első fél évben a prémiumgázolaj forgalma is. Ám mivel tavaly a prémiumgázolaj adott típusa is hatósági áras volt, a hatósági ár megszűnése utáni váltás ebben a szegmensben nem volt olyan drámai, mint a benzinnél. Most inkább az árak alakítják a fogyasztást.
A benzin és a gázolaj a mostaninál lehet még néhány forinttal drágább a kőolaj világpiaci árának alakulása alapján, de sok múlik a forint árfolyamán is Grád Ottó várakozása szerint. A Brent jegyzése az elmúlt három hónapban 70 és 80 dollár között mozgott a szaúdi vágás az orosz bejelentések hatására, még 80 dollár fölé is emelkedett, amikor a Nemzetközi Energiaügynökség a második fél évre Indiára és Kínára nagyobb fogyasztást jósolt. Ám ez a növekedés nem volt jelentős. „Azt gondolom, hogy a hazai üzemanyagárakat alapvetően a forintnak a dollárhoz és az euróhoz viszonyított árfolyama fogja alakítani.
De ha a forint megmarad a mostani, erős szintjén, akkor a következő néhány hétben tényleg csak néhány forintos emelkedés valószínű – mondta a szakember.
Ezen belül a gázolaj ára mindenképpen jobban nő a benzinénél, mert a gázolajkereslet erősödik az őszi mezőgazdasági munkák növekedésével. A trend egyébként is az, hogy nyáron a turizmus miatt a benzin, ősszel a dízel piaca élénkebb, és ez megmutatkozik az áraik mozgásában is. A fontos azonban az – emelte ki a szakember –, hogy fizikai részről, azaz forrásoldalról a magyarországi üzemanyag-ellátás rendben van, ahogyan a múlt év végi zavaroktól eltekintve rendben volt előtte sok éven át is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.