Nagyjából szinten maradt az üzemanyagok hazai kiskereskedelmi forgalma a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) első negyedéves adatai alapján, a tavalyi első negyedéves adatokra vetítve – közölte a Világgazdasággal Grád Ottó, a szervezet főtitkára. A MÁSZ tagvállalataira a hazai magyarországi benzinforgalomnak körülbelül a 75 százaléka és a gázolajforgalom közel 70 százaléka jut. Az országban mintegy kétezer benzinkút működik.
A változatlanság a benzin esetében nullaszázalékos változást takar, a különbség mindössze néhány tízezer liter a 2023-as és a 2024-es első három hó adatai között, így ebből az üzemanyagból 343,6 millió liter fogyott. A gázolaj-értékesítés 3,1 százalékkal 535,5 millió literre szelídült. Az utóbbi változást a szakember főleg a nemzetközi árufuvarozás csökkenésével magyarázta, ami mögött az állhatott, hogy csökkent az érintett fuvarozók versenyképessége a megemelt adók miatt. Némi szerkezeti átalakulás mutatható ki mindkét üzemanyag esetében: nőtt az eladott prémium termékek aránya, mégpedig a benzinnél 20,2 a gázolajnál 17,7 százalékkal.
A MÁSZ teljes üzemanyag-forgalma 1,9 százalékkal 879,1 millió literre zsugorodott a vizsgált időszakban. A mostani számok jelentőségét erősíti, hogy már kizárólag piaci árak melletti forgalmak vethetők össze szintén tisztán piaciakkal. Tavaly ugyanis még a piaci árak melletti értékesítést olyannal vetettünk össze, amelyet megemelt az árakba való, 2021 őszétől élt hatósági beavatkozás, hétköznapi nevén az ársapka hatása. (Az intézmény 2022 decemberében szűnt meg.)
Az árak növekedése nem meglepő – magyarázta Grád Ottó. Az alapvető ok a kőolaj drágulása. A Brent minőség hordónként ára 90 dollár körül mozog, de a múlt héten volt 92 dollár is. Nem segített a forint gyengülése és az sem, hogy az év elejétől megjelent az üzemanyagárban a megemelt jövedéki adó. Ez a nettó 32 forint bruttó 42-43 forintot jelent literenként, ráadásul egységesen 3 forint lett a kiskereskedelmi különadó.
Az utóbbi döntés elsősorban a kisebb forgalmazókat sújtotta, mert ennek a forgalomra vetített adónak a mértéke előzőleg 0 és 4,5 forint között mozgott literenként.
A MÁSZ illetékese elutasította a Világgazdaság azon felvetését, hogy a kiskereskedőknek nem kellene feltétlenül a teljes adót továbbhárítaniuk az autósokra. Mint mondta, a kiskereskedelmi árrés egyre szűkül, ezzel egyre kisebb az árak csökkentésére vonatkozó mozgástér is. A forgalmazók nyereségéből elsősorban a bérköltség visz el sokat, márpedig elég jelentős emelésekre volt szükség ahhoz, hogy a munkáltatók megtartsák a vonzerejüket. Az energiaköltség is nagy teher maradt. Igaz, hogy az árak csökkennek, azonban sok vállalkozás a tavaly szerencsétlenül kötött megállapodása szerint jut áramhoz, gázhoz.
„A szakma konstruktívnak értékeli a Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterrel folytatott megbeszélést. Természetesnek tartja, hogy a kormánynak fontos az üzemanyagárak féken tartása, hiszen a drágulás növeli az inflációt” – válaszolt Grád Ottó a tárgyalásokra vonatkozó kérdésre. Mint elmondta, az eseményen a MÁSZ kifejtette, hogy milyen szűkek a lehetőségei az árak alakítására, hiszen azokat alapvetően az említett kőolajárak mozgatják. Ugyanakkor a MÁSZ-tagok készek továbbra is megfelelni annak a kormányzati elvárásnak, hogy a hazai üzemanyagárak a régiós középmezőnyben maradjanak. Mivel pedig a nemzetközi ár-összehasonlításra bevetett adatbázis módszertanilag kifogásolható, született egy döntés, amely szerint a Központi Statisztikai Hivatalnak ki kell dolgoznia egy ármódszertant. E döntést a MÁSZ elfogadta, a KSH munkájához pedig felajánlotta a szakmai ismereteit. A cél ugyanis az, hogy valóban össze lehessen vetni a hazai árakat a térségiekkel.
A KSH rövidesen közzéteszi a módszertanát.
Arra a kérdésre, hogy Nagy Mártonnak volt-e konkrét elvárása a hazai üzemanyagárak nagysága kapcsán, Grád Ottó leszögezte: nem volt, és nem is lehetett, hiszen a hazai árakat alapvetően alakító nemzetközi olaj- és termékárakra nem vagyunk hatással.
A szervezet holnapján már megtalálható a MÁSZ-tagok által forgalmazott benzin és gázolaj átlagos ára. A hetente bővítendő táblázat egyelőre egy sorból áll, amely az április 7-i állapotot mutatja. Eszerint a normál benzin átlagára 641 forint volt literenként, a gázolajé pedig 651 forint. A heti két számnál az autósok többet – például nemzetközi táblázatokat, elemzéseket – reméltek a múlt évben, amikor a MÁSZ jelezte, hogy árakat fog közzétenni. Erre a szervezet egyelőre nem vállalkozott, mert „sok nemzetközi, törvényességi feltételnek kell eleget tenni”.
Az árak további alakulása kapcsán Grád Ottó ismét az olajpiac fontosságát emelte ki. Felidézte, hogy Izrael Irán általi megtámadása kapcsán irreális félelmekről lehetett olvasni. Ám a támadásnak egyelőre nincs látványos hatása a Brent árára, amennyi pedig volt, azt az előző héten a 92 dolláros jegyzéssel már beárazta a piac. Hacsak nem történik még drámaibb esemény a meglévő háborús tűzfészkekben, akkor az olaj ára maradhat 90 dollár körül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.