BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tisztul a használtluxuspiac

Több mint 30 ezer online elárusítóhelyet követ nyomon az LVMH startupprogramjában feltűnt cég. A Data&Data egyfajta piacfehérítő megoldás a luxusszegmensben, segítségével a márkák megtudhatják, hogy hol és mennyiért értékesítik újra a termékeiket.

Egy luxusbrand számára annak követése, hogy hol értékesítik újra a termékeit, vagyis a divatvilág szürkezónájának felderítése az egyik legnehezebb feladat. Ezt a kihívást vállalta magára egy francia startup, a Data&Data, amely a big data és a mesterséges intelligencia segítségével tudja feltérképezni a divatvilág szürkepiacát, és figyelni az újraértékesítési folyamatokat több online piactéren és közösségi platformokon – számol be a Voguebusiness.com cikke. És hogy valóban van igény ilyesfajta szolgáltatásra, azt jól mutatja, hogy az utóbbi időben erőteljes növekedésnek indult a cég, a luxusmárkák mind a gyártás, mind a marketing szempontjából értékesnek találják az így szerzett információkat.

Az LVMH francia divatóriás 2019-es startupprogramjából nőtte ki magát, és ma már több mint 30 ezer márka termékeinek útját követi nyomon a vállalkozás.

A cég növekedése, érthetően, tavaly a járvány miatt némileg megtorpant, a bevételek „mindössze” 40 százalékkal nőttek az előző évhez képest, azonban a 2020-as évet megelőzően a cég 120 százalékos bevételbővülést könyvelhetett el. Az idei évre, úgy tűnik, visszatért a növekedési ütem, igaz, alacsonyabb bázisról, de várhatóan 140 százalékos emelkedést regisztrálhatnak. A cég, amely elnyerte az LVMH idei innovációs díját is, a következő öt évre átlagosan százszázalékos összetett éves növekedési ütemmel számol.

Fotó: AFP

A Data&Data egyébként adatelemző cégként indult 2012-ben, hamisítványok kiszűrésére szakosodott az alapító, Zouheir Guedri olyan nemzetközi tanácsadó cégeknél szerzett tapasztalataira támaszkodva, mint a PwC és az EY.

A luxusbrandek képviselői azonban nem is annyira a hamisítványok miatt aggódtak, hanem amiatt, hogy az eredeti termékeiket a tudtukon kívül, az értékesítési hálózatuk megkerülésével értékesítik újra. 

Ebben látta meg Guedri a lehetőséget, és erre szerzett aztán 600 ezer eurós indulótőkét a PwC-től, és néhány üzleti angyal segítségével elkezdődhetett a globális terjeszkedés.

A szürkepiac kifejezés az áruk kereskedelmét jelenti a törvényes forgalmazási csatornákon keresztül, amelyek azonban nem az eredeti gyártótól származnak. A viszonteladó megvásárolja a termékeket a gyártóktól vagy azok meghatalmazott ügynökeitől, de a szerződési feltételeken kívül értékesít. Ellentétben az illegális vagy ellopott feketepiaci árukkal, a szürkepiaci termékek törvényesek és nem hamisítottak.

Nem egy szürkepiaci szereplő áll elő olyan webáruházakkal, amelyek az ismert luxuswebshopok felépítését és dizájnját másolják. 

A luxusmárkák sokszor viszonteladók szűk csoportjának értékesítenek online, vagy egyáltalán nem árulják webshopokban a termékeiket, így a szürkepiacon gyakran 30-40 százalékkal olcsóbban árult cikkek jókora kárt okozhatnak nekik. A Data&Data szoftverét használva azonban a márkák be tudják azonosítani a jókora árengedménnyel kínált termékeket.

Némelyik márkának ugyanakkor a szürkepiac arra teremt lehetőséget, hogy a készleten maradt termékeket itt árusítsa, így elkerülheti, hogy a szemétégetőkben végezzék a márkás árucikkek.

Azoknak viszont, akik nem akarják a szürkepiacon viszontlátni a termékeiket, a Data&Data szoftvere vagy az ahhoz hasonló fejlesztések jelenthetik a megoldást. A cég egyébként jövőre újabb forrásbevonást tervez, 

elsősorban az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban szeretnék bővíteni az ügyfélkörüket, és terveik szerint nemcsak a luxusbrandeknek, hanem a fast fashion márkáinak is kínálnának majd szolgáltatást.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.