Február végén látott napvilágot az a time-lapse videó az Instagramon, amelyen az orosz modell és influenszer, Victoria Bonya egy hatalmas ollóval feldarabolja a több ezer dollárt érő Chanel táskáját. A több mint 9 millió követővel rendelkező Bonya a #byebyeCHANEL hashtaget tette a videó mellé. Azóta nemcsak a Chanel, hanem több nagy márka is búcsút intett az orosz piacnak.
A luxuscikkek uniós exporttilalmát Oroszországba a negyedik szankciós csomagban rögzítette az Európai Unió, a tiltás a 300 eurós értéket meghaladó luxustermékekre, többek között kozmetikai cikkekre, ruhákra, szivarokra is vonatkozik.
A Chanel egyébként nemcsak az üzleteit zárta be Oroszországban, hanem a nem Oroszországban élő orosz állampolgárok számára is korlátozza az eladásokat,
pontosabban arra vonatkozóan kérnek nyilatkozatot, hogy a vásárló nem Oroszországban fogja használni az adott terméket. Bár a francia divatóriás nem részletezte, hogy erről miként kívánnak meggyőződni, Moszkva oroszellenességgel és fóbiával vádolja a céget, több vásárló pedig kijelentette, hogy bojkottálja az árukat. Válaszul a Chanel az uniós szankciócsomagra hivatkozik.
A szankciók mindenesetre a luxuscégeknek is fájnak, miután – bár kisebb mértékben, mint számos más terület – még a Covid–19-járvány hatásait is nyögik. Az orosz vásárlók a globális luxuspiac nagyjából 3 százalékát adják, ők tavaly Oroszországban és azon kívül 7 milliárd euró értékben vettek luxustermékeket a Bain & Company adatai szerint.
Bár a jelenlegi helyzetben nehéz megjósolni, hogy hogyan alakul a piac, az bizonyos, hogy a háborús konfliktus súlyos nyomokat hagy a szektoron. Mit tehetnek hát a luxuscégek, hogy a kieső bevételeket pótolják? A Chanel erről nem nyilatkozott, de ha megnézzük a 2020-as, vagyis a pandémia első évében született eredményeit, látható, hogy a cég globális bevétele 17,6 százalékkal zuhant az előző évhez képest.
Ám az, hogy míg Európában 36,4 százalék, addig Ázsiában mindössze 3,1 százalék volt a visszaesés, azt sugallja, hogy kelet felé érdemes terjeszkedni.
Az már a világjárvány előtt kiderült, hogy nagyon is érdemes arrafelé nézelődni: a McKinsey tanácsadó cég már 2019-ben arról írt, hogy Kína a következő nagy lehetőség a luxusipar számára, szerintük a kínai vásárlók a globális luxuspiac növekedésének motorjai.
Szintén nagy lehetőség rejlik a Perzsa-öböl menti arab országok tehetős vásárlóiban, itt egy iparági jelentés szerint a személyes luxuscikkek piaca tavaly elérte a 9,7 milliárd dollárt, mintegy 23 százalékkal meghaladva a 2019-es, utolsó járvány előtti évet.
Ugyanakkor a luxuscikkek tilalmának gyakorlati hatása elenyésző az egyéb szankciókhoz képest, leginkább szimbolikus jelentőségű,
és bár az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és az Európai Unió részéről érvényben vannak a szankciók, a globálisan kiterjesztésük kevéssé lehetséges, mivel lennének olyan országok, amelyek valamilyen módon megkerülnék azokat. Ám a szankciók terén egyébként is vannak ellentmondások – hívja fel a figyelmet Amir Fadavi, aki az Egyesült Államokban a Sanctionexpert.com website-ot üzemelteti.
A The Wall Street Journal például arról számol be, hogy az orosz eredetű arany és gyémánt a szankciók ellenére is utat találhat a nemzetközi piacokra, mivel a drágakövek és az ékszerek kereskedelme számos közvetítőt foglalkoztat, és az ellátási lánc nem éppen transzparens.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.