Az amerikai filmakadémia az idei év legjobb dokumentumfilmjei közé beválogatott öt alkotás közül az egyik a Navalnij című film, amely a közismert orosz ellenzéki vezetőről szól, a másik pedig az Otthon a romokon, amely egy ukrán árvaház történetét mutatja be.
Bár egyik film sem melengeti meg Vlagyimir Putyin orosz elnök szívét, kettejük versengése mégis konfliktust robbant ki az ukránok és az orosz ellenzék között – fogalmazott a Politico cikke.
Ukrajnát megszállta Oroszország, és tízezreket gyilkolt meg az orosz hadsereg, milliókat kergettek el az otthonaikból. Ezért meg tudom érteni ezt a reakciót egy olyan film esetén, amely egyetlen orosz ember sorsára összpontosít
– mondta Christo Grozev, a Navalnij-filmben szereplő bolgár oknyomozó újságíró. „Ez az oka annak, hogy soha nem fogok vitatkozni azokkal az ukránokkal, akik idegesek amiatt, hogy a filmet Oscar-díjra jelölték” – tette hozzá.
A Daniel Roher kanadai filmrendező által rendezett, az HBO Max és a CNN Films producerei által készített Navalnij az ellenzéki vezető történetét meséli el, aki egy egyre növekvő politikai mozgalmat vezet Putyin ellen. Az orosz ellenzékit korábban idegméreggel próbálták megölni, majd a fenyegetések ellenére visszatért Moszkvába, ahol börtönbe zárták.
A film kitér Navalnij nacionalista nézeteire és a szélsőjobboldalinak nevezett erőkkel való kokettálására, de ez mind túl kevés az ukránoknak, akik szerint Navalnij álláspontja a Krím 2014-es megszállásával kapcsolatban szintén tűrhetetlen. Akkor Putyin annektálását minden nemzetközi norma kirívó megsértésének minősítette, de azt is mondta, hogy a Krím félsziget nem kerülhet vissza Ukrajnához.
A Krím egy szendvics vagy valami olyasmi, amit egyszer elvihetsz, majd visszaadhatsz? Szerintem nem!
– fogalmazott akkor az Eho Moszkvi rádiónak.
A Navalnij című produkció széles körű elismerést kapott, az HBO Maxon terjesztették, a Times Square-en is kiplakátolták és a hollywoodi sztárok is dicsérték. Hugh Jackman színész egy videóajánló tweetben támogatta a filmet: „dokumentumfilm egy férfiról, aki szó szerint minden egyes nap kockára teszi az életét”.
Az ukránok azonban, akiket megrázott az orosz invázió, a dokumentumfilmet Navalnij kifehérítésének kísérleteként tartják számon, akit azzal vádolnak, hogy még mindig orosz nacionalista, annak ellenére, hogy ellenzi Putyin politikáját.
„Sokat vitatkoztunk vele a Krímről alkotott nézetei miatt. Bár soha nem értettem egyet a véleményével, azt is el kell ismernem, hogy ez nagyon különbözik attól, amit most sok Navalnij-ellenes aktivista állít”
– mondta Hriszto Grozev oknyomozó újságíró. Hozzátette: szerinte Navalnij továbbra is a nemzetközi jog kirívó megsértésének tekinti a Krím annektálását, de most, hogy ez megtörtént, Oroszországnak és Ukrajnának le kell ülnie, és hosszú távú tervet kell készítenie annak érdekében, hogy az ott élőknek legyen joguk eldönteniük, hogy melyik nemzethez szeretnének tartozni.
Tetjana Sevcsuk, a Korrupcióellenes Akcióközpont ügyvédje kifogásolja, hogy Navalnij támogatói szorgalmazták az ellenzék vezetőjének a szabadon bocsátását, de nem léptek fel kellő határozottsággal a háború ellen.
Tizenegy hónapig hallgattak, de most, hogy Oscar a láthatáron van, aktívabbá váltak és leutánozzák a háborúellenes mozgalmat. Ha az akadémia díjjal jutalmazza őket, az egy újabb süket gesztus lesz
– jelentette ki Sevcsuk.
Marija Pevcsik, aki Navalnij korrupcióellenes nyomozói csoportját vezeti, illetve a dokumentumfilm egyik producere, nem volt hajlandó válaszolni a Politico kérdéseire, mondván, hogy azok sértők és szakmaiatlanok. Továbbá dühös volt azon állítások miatt, miszerint Navalnij és támogatói az Ukrajna elleni háború témáját kerülik, mert nem akarják kockáztatni a nacionalista oroszok támogatását.
A dán, ukrán, svéd és finn koprodukcióban készült Otthon a romokon című film a kelet-ukrajnai Liszicsanszk város különleges árvaházának gyermekeinek történetét meséli el, közvetlenül az orosz invázió előtt – a város jelenleg is orosz megszállás alatt áll.
Most a gyerekek biztonságban vannak, külföldre menekítették ki őket. Pedagógusaikat pedig Ukrajna más régióiba költöztették. Tehát viszonylag biztonságban vannak
– mondta Azad Safarov, a film rendezőasszisztense. Hozzátette, hogy az árvaház egy rakétacsapás után megsemmisült.
„A film tavaly erős kritikákat és elismerést kapott a fesztiválokon, de kisebb feltűnést keltett, mint a Navalnij – mondta Darja Bassel, az Otthon a romokon ukrán társproducere. – A filmnek például nincs amerikai forgalmazója. Tehát egy Oscar-jelölés azt jelzi, hogy valóban lenyűgözte az Akadémia tagjait.” Arra a kérdésre, hogy mit gondol az ugyanerre a díjért versengő Navalnij dokumentumfilmről, azt mondta, mindenki azért küzd, ami fontos neki. Számára pedig az a fontos, hogy beszéljenek Ukrajnáról, és arról, hogyan élnek a háborús romok alatt.
Csak egyszerűen nem akarok egy asztalnál ülni az orosz ellenzékkel és párbeszédbe kezdeni
– összegezte az ukrán filmes.
Izgalmas lesz a verseny az Oscar-díj 95. átadójánRégi kedvencek, ígéretes újoncok és nagy meglepetések is vannak a jelöltek között, ám az kérdéses, hogy a show visszanyeri-e elveszített nézettségét. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.