A műszaki elektronikai fogyasztási cikkek globális piaca 2022-ben kihívásokkal teli időszakot élt meg. Az év utolsó negyedéve jóval elmaradt a 2021-es szinttől, és ennek következtében a teljes éves forgalom 9 százalékkal maradt el 2021-estől – áll a GfK piackutató közleményében.
A szektorok világszintű visszaesése eltérő mértékű volt. A legnagyobb csökkenést a szórakoztatóelektronikai termékek szenvedték el, 10 százalékkal maradtak el a 2021-es bevételi számoktól. Ezt követte az IT, a telekommunikáció, valamint a háztartási kis- és nagygépek piaca, amely 7 százalékkal múlta alul a várakozásokat.
Magyarországon is hasonló a helyzet, de az év eleji szja-visszatérítés még adott lendületet a piacnak. Ezen túlmenően a dráguló deviza és a magas importkitettség, valamint az energiaárak miatt hazánkban bevételben még szinte minden egyes szektor tudott növekedni. Az viszont elmondható, hogy a volumenek nálunk is mind negatívba fordultak az év második felétől, így az utolsó negyedévben már sok termékcsoport bevétele nem érte el a 2021-es szintet – derül ki a GfK közleményéből.
A szektor fókuszában a tévék állnak, mivel az értékesítésüktől nagyban függ a teljes szektor teljesítménye. Hazai viszonylatban gyenge harmadik negyedévet zárt a szektor. Ez annak a hozománya, hogy a foci-vb nem hozta a korábbi többletet a piacra. A mögöttes ok az lehet, hogy az elhalasztott 2020-as EB, amelyet 2021-ben tartottak meg, hozott még valamennyi többletforgalmat, viszont egy év alatt nem volt annyi technológiai újdonság, amely miatt a fogyasztók cserélték volna készülékeiket. Éves szinten a szórakoztatóelektronikai piac 5 százalékkal magasabb bevételt produkált egy 6 százalékos volumen-visszaesés mellett. A tévékészülékeken kívül a játékkonzolok piaca stagnált jelentős árnövekedés mellett. A hangprojektorok tudtak növekedni, ahol egyre inkább átveszik a piacot az „A” márkák.
Összességében a lakossági, úgynevezett consumer piac a 2021. év végi magas készletek miatt 2022 elején jól teljesített egészen az első fél év végéig. A harmadik és negyedik negyedévben visszaesésnek voltunk tanúi, aminek következtében a forgalom stagnált 2022-ben. Éves szinten volumenben 11 százalékkal csökkent a lakossági IT-piac, ahol is a notebook volt az egyetlen kategória, amely eladott darabszinten nőni tudott. Ebben a szektorban átlagosan 12 százalékkal emelkedtek az árak.
A legdinamikusabban növekvő szektor a műszaki elektronikai piac volt, 23 százalékkal magasabb forgalommal zárt 2021-hez képest. Volumenben csupán 1 százalékkal esett vissza, de ez a csekély visszaesés kizárólag a kiegészítő piacnak köszönhető, mert a telefonok és az okosórák volumenben visszaestek. A magas, 25 százalékos éves szintű áremelkedés mögött az új modellek és a drágább készülékek állnak – áll a GfK közleményében.
Az erős évkezdet után az utolsó negyedévben volumenben nagyon elmaradt az értékesítés. Forgalom alapján mintegy 20 százalékot nőtt a szektor a 2021-es szinthez képest egy közel 22 százalékos árnövekedés mellett. Kiemelkedő volt a fagyasztókészülékek értékesítése, amely mögött két indokot látunk: az egyik, hogy a régi készülékeket energiatakarékosra cserélték, a másik, hogy az élelmiszer-infláció miatt nagyon sokan elkezdtek raktározni. A szárítógépek esetében korábban szépen felfelé ívelő értékesítési számok megtorpantak, mert a fogyasztók félnek attól, hogy ezeknek a termékeknek a használata az energiaszámlájukat jelentősen megnövelné. Visszaesett a gáztűzhelyek piaca is a gáz árának változása következtében.
Éves szinten volumenben 6 százalékkal csökkent és értékben közel 13 százalékkal nőtt a háztartási kisgépek eladása. Májustól augusztusig az egy számjegyű darabszámos csökkenés az utolsó negyedévben két számjegyűre emelkedett. Általánosan elmondható, hogy 20 százalékos volt az árnövekedés, ami termékcsoportonként eltérő mértékű volt. Az év újdonságai, illetve legtöbbet eladott termékei között voltak a forrólevegős sütők (amelyek eladása még mindig felfutóban van), illetve a kézi gőzölők, amelyeknek a piaca már kezd telítődni, az év vége felé az eladás volumene csökkent. A sok éven keresztül felfelé ívelő kapszulás kávéfőzők piaca jelentősen csökkent, de a teljesen automata kávéfőzők piaca nőni tudott.
A GfK kiskereskedelmi felméréséből azt látjuk, hogy az online piac térnyerése megtorpant, nem tudott már további piaci előnyre szert tenni. A 2022-es Black Friday-időszak is, amely az egyik legkiemelkedőbb online promóciós időszak, elmaradt a 2021-es szinttől. Általánosságban elmondható, hogy a műszaki elektronikai piac forgalmának 34-36 százaléka származik webes értékesítésből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.