A légiutas-kísérőknek nem dolga, hogy az utas fedélzetre felvitt kézitáskáját a fej feletti tárolórekeszbe tuszkolja, sőt egyes légitársaságoknál kifejezetten tiltják ilyen esetben a segítségnyújtást. Az ok meglehetősen prózai: ha a stewardess a súlyos csomag emelgetése közben megsérül, azzal a járat indulása is veszélybe kerülhet, sőt volt már rá példa az Egyesült Államokban, hogy a kiesett dolgozót nem tudták pótolni és emiatt törölni kellett a járatot. Mondjuk nem ez a jellemző.
Van egy másik a jogszabály is, amellyel tétlenségre ítélik még az amúgy segítőkész légiutas-kísérőket is. Nevezetesen az üzemi balesetre vonatkozó biztosításuk akkortól lép életbe, mikor az összes utas elfoglalja a helyét és a repülőgép ajtaja bezárul. Ha ez előtt történik a poggyászbaleset, arra nem érvényes a biztosításuk és kártérítés sem jár annak aki emiatt hosszabb időre kiesik a munkából.
Ez a faramuci helyzet azonban fokozatosan megváltozik, a Delta, a SkyWest és a United légitársaságnál nemrégiben bevezették a beszállás és a beszállás előtti kártérítés formáit, ami bizonyos védettséget ad az ilyen peches esetekre.
Taylor Garland, a 19 amerikai légitársaság 50 ezer légiutas-kísérőjét képviselő szövetség (Association of Flight Attendants-CWA) szóvivője egyszerűen fogalmaz.
Ha egy utas fizikailag képtelen felemelni és betenni kézipoggyászát a fej feletti tárolóba, akkor azt a táskát fel kell adni – még ha pénzbe kerül is. Senki se bízzon abban, hogy a személyzet ezt megteszi helyette
– nyomatékosította. A légitársaságok az utazási feltételek hosszas felsorolásában, az apró betűkkel szedett részben természetesen ezt a poggyászrakodási kérdést is taglalják. A Delta Air Lines szóvivője, Ben Zhang ebből idéz, miszerint „a légiutas-kísérők bizonyos kivételektől eltekintve nem segíthetnek proaktívan az utasoknak abban, hogy a kézipoggyászokat a fej feletti tárolókba helyezzék”.
Kivételes esetek azonban itt is vannak: a fogyatékkal élő ügyfelek, nekik külön kérés nélkül is segíteniük kell a légiutas-kísérőknek, kivéve, ha az utas ez határozottan elutasítja. Ezt olyan magas szinten kezelik Amerikában, hogy külön törvényt is alkottak rá.
Nem mindenhol utasítják el mereven a segítségnyújtást.
A Southwest és a JetBlue a vállalati kultúra részének tekinti, hogy segítenek az utasoknak a csomagok elhelyezésében. Chris Perry, a Southwest szóvivője az AFAR érdeklődésére közölte, hogy önkéntes alapon a stewardessek segíthetnek, de ez nem előírás számukra.
A segítségnyújtásnak több módozata van, jelentheti azt, hogy a csomag fizikai érintése nélkül tanácsot adnak az utasnak, melyik élével tegye be a pakkot a rekeszbe, hogyan álljanak a görgők, vagy olyan helyre kísérik, ahol van még szabad hely. Egy-egy udvarias kérésnek azonban nehéz ellenállni, vagy az egyik rátermett utastárs megkérésével elkerülhető a konfliktushelyzet már az utazás elején.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.