Alaposan megváltozott a világ a legutóbbi hollywoodi írósztrájk óta. 2017-ben még az olyan nagyvállalatok, mint az Apple és az Amazon, nem merészkedtek a Szilícium-völgyön túlra, a Netflix pedig még csak postai DVD-kölcsönzőként üzemelt. A streaming tehát mint tévézési alternatíva gyakorlatilag nem is létezett. Most pedig éppen ez az, ami a legnagyobb problémát generálja az amerikai álomgyárban.
Mint arról a Világgazdaság is beszámolt: május elején a hollywoodi írószakszervezetek – élükön a legnagyobb ilyen szervezettel, az Amerikai Forgatókönyvírók Céhével (WGA) – sztrájkba léptek, miután nem tudtak megegyezni a stúdiókkal. A fő problémát a streamingszolgáltatók előretörése okozza, hiszen az ezeknél futó sorozatok hagyományosan rövidebbek időben és az epizódok számában is, mint anno a tévés szériák voltak. Így jóval kevesebb pénzt kapnak értük.
Legalább kétmilliárd dolláros kárt okozhat a forgatókönyvírók sztrájkjaA sztrájk elhúzódása megközelítőleg 800 ezer munkahelyet veszélyeztet a film- és televíziós iparágban. |
A másik fő probléma a mesterséges intelligencia megjelenése. A WGA a sztrájk előtti tárgyalások során garanciát akar arra, hogy a stúdiók nem kezdenek el programokkal forgatókönyveket íratni, és az írók azt sem akarják, hogy esetleg az így elkészült könyveket később mégis nekik kelljen emberi nyelvre átültetni.
Mára ugyanis a különböző mesterséges intelligenciával ellátott programok, mint amilyen a ChatGPT is, képesek arra, hogy a kezdeti ötleteléstől egészen a végtermékig végigmenjenek a forgatókönyvírás menetén, és bár ezek hagyhatnak maguk után némi kívánnivalót, szakértők szerint nem elképzelhetetlen, hogy néhány nagy stúdió mégis rájuk fanyalodik. Különösen akkor, ha a sztrájk még sokáig elhúzódik.
A The Hollywood Reporternek nyilatkozó szakértőt, Amy Webbet például állítása szerint már több magas rangú tisztviselő is megkereste, hogy milyen opciók vannak arra, hogy programok írják meg a szkripteket. Ha ez nem is reális, a stúdiók így is sakkban tarthatják ezzel az írókat – és alacsonyan a fizetésüket –, mondván: bármikor lecserélik őket egy-egy új programra.
Szakértők szerint ez elsősorban az olyan sorozatoknál érvényesülhet leginkább, amelyek nagyon régóta futnak, és többnyire egy kaptafára készülnek, mint amilyen többek között bármelyik Helyszínelők-széria vagy az Esküdt ellenségek című sorozat. Ezek esetében is kell azonban valaki, aki kicsit emberszerűbbé teszi majd a gép párbeszédeit.
A WGA a hírek szerint már rábólintana arra, hogy lehetnek MI-szkriptek, de ezeket végeredményben egy szakszervezeti tagnak kellene átfogalmaznia és felülbírálnia. Kérdés, hogy ebbe belemennek-e a stúdiók.
A Vanity Fair is kiemelte cikkében, hogy az álomgyár egyes részlegei joggal tarthatnak a mesterséges intelligenciától, sőt, végeredményben mindenki, mert egy bizonyos szint és technológiai fejlettség után már nemcsak az írók, hanem a színészek, rendezők, sőt, végül a stúdiófejesek is munkanélküliek lesznek. Ezzel pedig mi, szórakozni vágyó filmfogyasztók sem biztos, hogy jól járunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.