Több mint harminc éve sikeresen működik a Tankcsapda zenekar, ami a kreatív szponzorációs tevékenységeiteknek is köszönhető. Miben áll ez?
A zenekar körülbelül egy évtizede elindított egy új szponzor programot a zeneiparban, ami az elején hangos felhördülést váltott ki, folyamatosan ostorozták a zenekart, egyfolytában azzal támadtak minket, hogy eladtuk magunkat. Az idő aztán minket igazolt, mert manapság már mindenki ezt a modellt követi – az autótámogatási rendszertől kezdve az italszponzorációkig. Ez nem keserűséggel, hanem inkább büszkeséggel tölt el, csak ideje lenne hangosan elismerni, hogy az, amit mi elkezdtünk, az mára egyértelműen egy sikersztori lett.
Mi a lényege ennek a modellnek?
Az elején arra törekedtem, hogy minél nagyobb költségű támogatást tudjak kiharcolni a zenekarnak, aztán rájöttem, hogy nem feltétlenül az a legmagasabb támogatás, ha minél több pénzt kérünk egy szponzortól. Felismertem, hogy a szponzorok idegenkednek a nagy összegű kifizetésektől, inkább a kölcsönös, barter megállapodásokat preferálják. Egy zenekarnak a turné az élete, ami iszonyatosan nagy költségvetéssel jár, és azt gondoltam, hogy ha a költségeinket próbálom optimalizálni, azzal sokkal nagyobb támogatási pontot érünk el, mintha pénzt kérünk. Így sok szponzort tudtam bevonzani. Sok potenciális szponzorhoz úgy mentem, hogy nincs szükségem pénzre, hülyének is néztek először. Viszont cserébe kaptunk mondjuk 30-40-50 millió forint értékű plakátkampány felületet.
A zenekarnak mindig jó bevétele volt, anyagilag stabil volt, de ezekkel a jól működő partneri kapcsolatokkal az éves szponzorációs költségvetés nagyban megemelkedett, sokkal nagyobb eléréseink voltak. Emiatt természetesen nagyobbak lettek a bevételeink is. Szóval, ha egy multicéget barter szponzorációra kérsz fel, illetve ha az a fontos, hogy a termékeit használhasd, abban sokkal könnyebben és rugalmasabban tudnak működni.
Ez a Molnál is így van. Erre a kapcsolatra nagyon büszke vagyok, hiszen az olajipari cég – akár sportolóról, eseményről vagy zenekarról legyen szó – évente kiértékeli az együttműködést és eszerint dönt a folytatásról, és minket egyelőre nem sikerült elengedniük. Mert minden szerződött időszak után sikerült eredményeket letennünk az asztalra, vagy olyan új tervvel álltunk elő, ami elnyerte a tetszésüket.
Régi múltra tekint vissza a Tankcsapda zenekar és Mol Nyrt. együttműködése. 2010-ben a „Tele a tankot” turnétok már a Mol támogatásával futott, és az együttműködés azóta is tart. Hogyan indult ez?
Lényegében az utcáról mentem be, és kezdtem el ostromolni a Mol akkori munkatársait, hogy a „Tele a tankot” turnénkhoz gázolajra lenne szükségünk, mert ha optimalizáljuk a gázolajköltségünket – legalább három-négy mikrobusszal és egy teherautóval mászkáltunk – akkor nekünk az olyan, mintha több millió forint bevételünk lenne.
Egyszerűen megtetszett nekik, hogy itt van valaki, aki nem egyszerűen több tízmillió forintot kér, és cserébe kitesz a plakátjára egy Mol-logót, hanem azzal él, amiről szól ez az olajipari társaság: az üzemanyagát szeretné használni.
Ez a mai napig így van, a Mol-szponzoráció keretében biztosított az üzemanyag a teherautóinkba. Persze az emberek próbálnak emögött összeesküvés-elméleteket keresni, voltak oknyomozások is, hogy vajon mennyi pénzt kaphatunk a Moltól. Mindenkit megnyugtatok, annyi támogatást kapunk, hogy az autóink és a zenekar mobilitása biztosított legyen, ami egy teljesen emberi lépték.
A cédéitek alacsony árú, benzinkutas terjesztése is egy sikersztori.
Igen, nagyon bejött a cédéterjesztési rendszerünk, ráadásul akkor, amikor a magyar hanglemezipar már azért kampányolt, hogy temessük el a cédét. Mi a Molon keresztül meg tudtuk csinálni, hogy kivettük a multi lemezipari vállalatok hasznát, visszavásároltuk az összes jogot, és direktbe adtuk ki a zenekar a saját alapműveit, a Mol pedig csak egy nagyon minimális kezelési költséget tett rá. Százezer cédét adtunk el akkor, amikor az emberek már a 10-11 ezres eladásnak örültek. Sokat köszönhetünk a cégnek, és azt gondolom, hogyha egy vidéki rock and roll zenekarban ekkora lehetőséget lát Közép-Európa egyik legnagyobb vállalata, arra büszkének kell lenni.
Az új klipetek forgatásához egy igen exkluzív helyszínt biztosított a vállalat – a Mol Campust, ahol ilyen jellegű forgatás eddig nem valósulhatott meg.
Mindenféleképpen egy látványos videóklipet szerettünk volna készíteni a Duna partján, ahol egyértelműen a Mol-torony a legimpozánsabb épület. A szponzorációnknak köszönhetően közös döntés volt, hogy itt forgassunk, amiért nagyon hálásak vagyunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.