Az ország legnagyobb mozija mind a négy este megtelt a Bazilika előtti Szent István téren, ahol többek közt John Travoltát, Garas Dezsőt, Johnny Deppet és a leghíresebb magyar vámpírt, Lugosi Bélát is láthatták a nézők frissen restaurált filmklasszikusokban az egyedülálló, 130 négyzetméteres óriásvásznon. A Jézus Krisztus Szupersztár, az Ed Wood, a Régi idők focija és a Grease vetítése szabadtéri moziélményt adott több ezer nézőnek.
A Budapesti Klasszikus Film Maraton meghívására érkeztek Magyarországra a világhírű miskolci származású filmes, Emerich Pressburger (Pressburger Imre) unokái, az Oscar-díjas Kevin Macdonald és a BAFTA-díjas Andrew Macdonald, a Trainspotting nemzedéki kultfilm producere, akiknek egy álmuk vált valóra azzal, hogy felvették a magyar állampolgárságot, amit erdélyi magyar nagyapjuktól Trianon idején vettek el.
A tökéletes trükk – így kerülnek nagyvászonra a régi filmtekercsekA jövő héten, szeptember 12. és 17. között immár hatodik alkalommal rendezik meg a Budapesti Klasszikus Film Maratont, a restaurált klasszikusok és filmtörténeti alkotások nemzetközi filmfesztiválját. Ezen filmek felújításáról, gazdasági vonatkozásairól, valamint a hazai és nemzetközi forgalmazási költségeiről kérdeztük a Nemzeti Filmintézet Filmarchívum igazgatóját. |
Egyedülálló lehetőséget kínált a maraton az alkotókkal való találkozásra: Kevin Macdonald és Andrew Macdonald mellett Koltai Lajos, Sándor Pál, Gazdag Gyula, Gárdos Péter, Kern András, Thierno Souleymane Diallo és Pierre Földes, továbbá a filmörökség és a filmtörténet neves kutatói vezették be a vetítéseket és izgalmas kulisszatitkokba avatták be a közönséget.
A Sir Alexander Kordaként, a brit filmipar megalapítójaként világhírűvé vált Korda Sándor látványos szuperprodukciói is műsoron voltak a fesztiválon. A legendás filmes – az első, akit lovaggá ütöttek – születése 130. évfordulójának ünnepléséhez csatlakozott a maraton a Korda-filmek univerzumát bemutatva.
Mintegy 50, a Nemzeti Filmintézet Filmarchívum és Filmlabor által frissen restaurált magyar alkotást a maratonon láthatott először a közönség, köztük legendás Latabár-filmeket, Gazdag Gyula rendezéseit, a ’30-as évek ifjú tehetsége, Tóth Endre alkotásait, aki André de Toth néven lett korszakalkotó filmes Hollywoodban.
Rekordszámú telt házas vetítés volt a fesztiválon az elmúlt napokban az Urániában és a Toldi moziban is. Többek közt a Grace Kelly és Cary Grant főszereplésével készült Fogjunk tolvajt! című Hitchcock-film, Jean Renoir romantikus vígjátéka, a Mezei kirándulás, Francis Ford Coppola klasszikusa, A keresztapa, az első magyar életrajzi film, Tóth Endre 1939-es Semmelweis című alkotása, a Robert de Nirót világsztárrá avanzsáló Dühöngő bika és a generációs kultfilm, a Trainspotting felújított változata is telt házzal ment.
A maraton keretében az Európai Filmakadémia igazgatója, Matthijs Wouter Knol, Claire Legras, Franciaország magyarországi nagykövete és Káel Csaba filmipari kormánybiztos felavatta az Európai Filmkultúra Kincse emléktáblát, a címmel az Európai Filmakadémia a Nyugati pályaudvar épületét tüntette ki, mely csodás filmek helyszíneként jelentős szerepet játszott az európai filmkincsben.
A filmeseknek, a diákoknak és a tanároknak a szervezők ingyenes akkreditációt biztosítottak, amit több mint 1000-en vettek igénybe. A diákvetítéseken és oktatási programokon közel 3500-an vettek részt.
Új helyszínként csatlakozott a maratonhoz a Budapest Music Center, ahol különleges filmkoncerteket élvezhetett a közönség a magyar kortárs dzsessz zene olyan kimagasló képviselőivel, mint Harcsa Veronika, Lukács Miklós, Dés András és Gőz László.
85 külföldi résztvevő érkezett a maraton szakmai programjaira az Egyesült Államoktól Japánig 19 országból, hogy bemutassa újonnan restaurált filmjeit és a Budapest Classics Lab elnevezésű konferenciasorozaton megossza tapasztalatait a filmek restaurálását, terjesztését és azok oktatási célú felhasználását illetően.
Először rendezték meg a nemzetközi archív filmvásárt, amin a hazai mellett külföldi archívumok és televíziócsatornák is megjelentek kiállítóként és előadóként.
A Filmintézet szervezésében megvalósult Budapesti Klasszikus Film Maraton partnere volt Martin Scorsese filmmegőrzést és filmrestaurálást támogató alapítványa (The Film Foundation), a Brit Filmintézet (BFI), a Cinémathèque française, a Paramount Archívum és kiemelt támogatója a Mol.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.